تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,127,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,972 |
مطالعه صورتبندی مؤلفههای آثار نقاشی زنان در ایران در دهههای 1370 و 1380 | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، فروردین 1395، صفحه 1-28 اصل مقاله (634.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2016.58967 | ||
نویسندگان | ||
جواد علیمحمدی اردکانی1؛ مرجان ادراکی* 2 | ||
1استادیار دانشکدة هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ | ||
2کارشناسارشد پژوهش هنر | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش شناخت مؤلفه های نقاشی زنان در دهه های 1370 و 1380 است. بیشک، گشایش فضای هنری برای فعالیتِ زنان و افزایش شمار زنان نقاش میدانی برای شناسایی این فضا فراهم می آوَرد. در این پژوهش، از نظریة جیمز پل جی و روش تحلیل متن او استفاده شد. جامعة آماری شامل دَه زن نقاش معاصر است: پنج هنرمند از فعالان دهۀ 1370 و پنج هنرمند از دهۀ 1380. از هر هنرمند دَه اثر، بر اساس روش تحلیل متن، برگزیده و تحلیل شد. بر اساس داده ها و نتایج این پژوهش، آثارِ این نقاشان معاصر ایرانی تقریباً دارای مؤلفههای مشترکی است؛ این مؤلفهها از تجربیات همسان زنان هنرمند در جامعۀ ایرانی سرچشمه میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
زنان نقاش معاصر؛ صورتبندی و مؤلفهها؛ فضای هنر معاصر؛ نقاشی زنان؛ نقاشی معاصر ایران | ||
مراجع | ||
ادراکی، مرجان (1392). «تحلیل ساختاری آثار نقاشان زن دهههای 1370 و 1380 ﻫ. ش ایران (مطالعة موردی مسئلة جنسیت)»، رسالة کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و فرهنگ. اسکولز، رابرت (1379). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: آگه. حاجیطاهری، دامونا (1390). «نسل رویکردهای زنانه در هنر معاصر ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکدة هنر و معماری. حسینی، یاسمن (1380). «نقاشی معاصر ایران و معرفی چند نقاش جوان زن ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکدة هنر و معماری. حجازی، بنفشه (1385). تاریخ هیچکس: بررسی جایگاه زن ایرانی در عصر افشاریه و زندیه، تهران: قصیدهسرا. راودراد، اعظم، مریدی، محمدرضا و تقیزادگان، معصومه (1389). «تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران»، زن در توسعه و سیاست، ش 28. رجبی، محمدحسن (1374). مشاهیر زنان ایرانی و پارسیگوی از آغاز تا مشروطه، تهران: سروش. شریعتی مزینانی، سارا و مدرس صادقی، مریم (1390). «بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، ش 2. عزیز، مونا (1390). «رابطة نقاشی و ساختار اجتماعی در ایران معاصر (1340 ـ 1384)»، پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة پژوهش هنر، دانشگاه علم و فرهنگ، گروه پژوهش هنر. فشنگچی، مینا (1384). «تأثیر فمینیسم بر هنرهای تجسمی»، تندیس، ش 53. گری، بازل و دیگران (1376). سیر تاریخ نقاشی ایرانی، تهران: امیرکبیر. گودرزی، مصطفی (1377). «درآمدی بر نقاشی معاصر ایران»، هنرهای تجسمی، ش 2. مریدی، محمدرضا (1388). «نقاشی زنان؛ نقاشی زنانه (مقایسة بهکارگیری شگردهای بصری و سبکهای هنری در نقاشی زنان و مردان)»، پژوهش زنان، دورة 7. مشکزاد، پریدخت (1384). «نقد و بررسی آثار نقاشان زن ایرانی معاصر (با رویکرد فمینیستی)»، پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة پژوهش هنر، دانشگاه تهران، دانشکدة هنرهای زیبا. واعظنیا، پانتهآ (1382). «نقش زنان در نقاشی امروز ایران»، عروس هنر، ش 21.
Gee, J. P. (2011). How to do discourse analyses, New York and London: Routledge.
ــــــــــ(2001). “Reading as situated language: A sociocognitive perspective”, Journal of Adolescent & Adult Literacy, 44, 714-725.
ــــــــــ(1989). “Literacy, discourse, and linguistics: Introduction”, Journal of Education, 171, 5-17.
ــــــــــ(1993). “Critical literacy/socially perceptive literacy: A study of language in action”, Australian Journal of Language and Literacy, (16): 333-355.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,784 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,794 |