تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,778 |
تأثیر نوع تداخل زمینهای در یادگیری مهارتهای حرکتی دختران قبل از بلوغ | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 2، مرداد 1395، صفحه 363-374 اصل مقاله (192.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2016.58936 | ||
نویسندگان | ||
فرناز ترابی* 1؛ پگاه رجبپور2 | ||
1استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناسارشد دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی آرایش تمرین مسدود، تصادفی، فزایندۀ تدریجی و کاهندۀ تدریجی بر اکتساب و یادداری انواع مختلف پاس بسکتبال (بالای سر، داخل سینه، بغل با دست برتر) در دختران 8 تا 10 سال است. بدین منظور 60 دانشآموز دختر کلاس دوم، سوم و چهارم ابتدایی داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی به چهار گروه مسدود، تصادفی، فزایندۀ تدریجی، کاهندۀ تدریجی تقسیم شدند. پس از اجرای پیشآزمون در هر مهارت، مرحلۀ اکتساب شامل پنج جلسه تمرین و هر جلسه 81 کوشش آغاز شد. گروه مسدود در هر جلسه هر مهارت را بهصورت 27 کوشش پشت سر هم انجام دادند. گروه تصادفی در هر جلسه با آرایش تصادفی سه مهارت مورد نظر را تمرین کردند و گروه فزایندۀ تدریجی در هر جلسه 27 کوشش اول را بهصورت مسدود، 27 کوشش دوم را بهصورت زنجیرهای و 27 کوشش سوم را بهصورت تصادفی تمرین کردند. گروه کاهندۀ تدریجی نیز در هر جلسه 27 کوشش اول را بهصورت تصادفی و 27 کوشش دوم را بهصورت زنجیرهای و 27 کوشش سوم را بهصورت مسدود تمرین کردند. آزمودنیها در پایان پروتکل تمرین 405 کوشش را انجام دادند. پس از پایان جلسۀ پنجم آزمون اکتساب گرفته شد و 3 روز پس از آن آزمون یادداری بهعمل آمد. نتایج نشان داد که در آزمون اکتساب و یادداری تفاوت معناداری بین میانگینها وجود ندارد و این تمرینات با سطح تداخلی متفاوت آثار شایان توجهی بر مراحل مختلف یادگیری نداشته است (05/0 P>). | ||
کلیدواژهها | ||
آرایش تمرین؛ تداخل زمینهای افزایشی و کاهشی؛ قبل از بلوغ؛ یادگیری حرکتی | ||
مراجع | ||
1. صدری، کیمیا و همکاران (1392). «تازههای علوم کاربردی ورزش» ، 1(3)، ص 46-39. 2. عرب عامری، الهه و همکاران (1390). «تأثیر آرایش تمرینی مسدود، و فزایندۀ نظامدار بر یادگیری پاس بسکتبال»، فصلنامۀ علوم حرکتی و ورزش، 2، ص 99-87. 3. لطفی، غلامرضا و همکاران (1385). «اثر تداخل زمینهای بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال»، نشریۀ علوم حرکتی و ورزش، 1(7)، ص 76-63.
4- Goode S., & Magil ,R.A. (1986). »Contexyual interference effects in learning three badminton serves.Research Quarterly for Exercise and Sport«. 57 , PP: 308-314. 5- Gregory C. Snider (2009). »The Effect of Random , Blocked , and Transition Practice Schedules on Children s Performance of a Barrier Knockdown«. A Thesis Presented to the Faculty of California Polytechnic State University San Luis Obispo. 6- Guadagnoli ,M.A. Lee,TD. (2004)" Challenge Point : »A framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning«. Journal of Motor Behavior. 33, PP: 217-224. 7- Jarus, T .& Goverover , Y.(1999) .»Effect of contextual interference and age on acquisition , retention , and transfer of motor skill« . Perceptual and Moto Skills ,88(2) ,PP: 437. 8- Laura, J.L., & French , K.E. (2007). »Effect of contextual interference on acquisition and retention of three volleyball skills «. Perceptual & Moto Skills, 105(105), PP: 883-890. 9- Magil, R.A. & Hall, K.G.(1990).»A review of contextual interference effect in motor skill acquisition«. Human Movement Science, 9, PP: 241-289. 10- Magill, R. A. (2011).» Motor learning and control : Concepts and Applications«. (9th edn).New York:Mc Graw-Hill. 11- Pasand & Fooladiyanzadeh & Nazemzadegan (2016) . »The effect of gradual increase in contextual interference on acquisition, retention and transfer of volleyball skills«. International journal of kinesiology & sports science , PP: 2202-946. 12- Porter j.M, Saemi(2012).»A comparison of three practice scheduales in an elemtary physical education setting« .kinesiology 44 (2012) 2. PP: 191 -198. 13- Porter J .M, Saemi (2010). »Moderatly learners benefit by Practicing with systematic increases in contextual interference«. International Journal of coaching Science 4: PP: 61-7. 14- porter J. M, Magill R. A(2010). »Systematically increasing contextual interference is beneficial for learning sport skills« . Journal of sports science 28: PP: 1277-85. 15- Schmidt R.A,Lee T.D (2011). »Motor Control and learning: A behavioral emphasis«: Human Kinetics Publishers. 16- Shea , J. B. , & Morgan, R. L. (1979).»Contextual interference effects on the acquisition , retention , and transfer of a motor skill«. Journal of Experimental Pcychology : Human Learning and Memory, 5, PP: 179-187. 17- Ste-Marie ,D.M., Clark, S.E., Findlay , L.C., & Latimer ,A.E. (2004). »High levels of contextual interference enhance handwriting skill acquisition«. Journal of Motor Behavior , 36(1) , PP: 115-126. 18- Vera, J.G. & Montilla, M. M. (2003). »Practice schedule and acquisition , retention, and transfer of a throwing task in 6-yr old children «. Perceptual & Motor Skills,96(3), PP: 10-15. 19- Zetou, E.,Michalopoulou, M., Giazitzi, K., & Kioumourtzoglou, E.(2007) . »Contextual interference effects in learning volleyball skills«.Perceptual & Motor Skills , 104(3), PP: 995-1004. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 760 |