
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,619 |
تعداد مقالات | 71,525 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,848,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,888,656 |
طراحی و ساخت آزمون جامع سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی کودکان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 3، مهر 1395، صفحه 71-101 اصل مقاله (779.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.58926 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تدوین یک بسته جامع سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی معتبر و روا برای کودکان بر اساس الگوی نظریهای کتل هورن و کارول بوده است. به این منظور نمونهای به حجم 661 نفر در 6 گروه سنی 5/6 تا 5/12 ساله به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مطالعه حاضر با کاربرد روش «سنجش بینآزمونی» و در چهار گام انجام شده است؛ 1) انتخاب مقیاس محوری، 2) انتخاب مقیاسهای تکمیلی، 3) مطالعه تجربی مقدماتی و 4) اجرای مطالعه اصلی و بررسی روائی و اعتبار مقیاس نهایی. ضرایب همبستگی بازآزمایی مقیاس ها بین 76/0 (توانایی لامسهای) و 98/0 (توانایی استدلال سیّال) بوده است که بیانگر اعتبار مناسب مقیاسها است. ضریب توافق متخصصین به منظور روائی محتوایی بین 6/0 تا 1/0 بوده است. به منظور بررسی روائی سازه به روش تمایز سنی، نتایج تحلیل واریانس چندگانه نیز نشان داده است که گروههای سنی مختلف در همه تواناییها با هم تفاوت معنادار داشتهاند. همچنین نتایج تحلیل عاملی، یک ساختار سه عاملی شامل تواناییهای شناختی، روانی حرکتی و سرعت را مورد تایید قرار داده است. از این رو، می توان نتیجه گرفت آزمون نهایی از اعتبار و روائی مناسب برای سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی کودکان (13 توانایی) برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتی؛ الگوی کتل – هورن – کارول؛ استدلال سیال؛ حافظه کوتاه مدت؛ اندوزش و بازیابی با تاخیر؛ پردازش دیداری؛ پردازش شنیداری؛ دانش ادراکی؛ دانش کمّی؛ خواندن و نوشتن؛ توانایی های روانی حرکتی؛ توانایی های لامسه ای؛ سرعت روانی حرکتی؛ سرعت واکنش و تصمیم گیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,244 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,289 |