تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,595 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,360 |
تأثیر برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر مؤلفههای رضایت زناشویی انریچ در زنان ناشنوای ایرانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 3، مهر 1394، صفحه 115-131 اصل مقاله (785.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2015.58398 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر مؤلفه های رضایت زناشویی زنان ناشنوای کانون ناشنوایان ایران بود. از طرح تجربی تک موردی از نوع چند خط پایه استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه زنان ناشنوا کانون ناشنوایان تهران در سال 93-94 بود. با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف، 3 زن ناشنوا انتخاب و به مدت 9 جلسه 45 دقیقهای، یک بار در هفته در برنامه آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند ابزار مورد استفاده، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ 47 سوالی بود. دادههای حاصل از سنجشهای مکرر به وسیله نمودارهای مقایسه روند پردازش شد و معناداری بالینی روند دادهها بر اساس فرمول درصد بهبودی محاسبه گردید. نتایج حاصل نشان داد آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش در خرده مقیاسهای موضوعات شخصیتی، ارتباط زناشویی، حل تعارض و مدیریت مالی در گروه نمونه شده است. ولی در سایر خرده مقیاسها افزایشی مشاهده نشد. ازاین رو، آموزش مهارتهای زندگی باعث بهبود برخی از موارد مرتبط با رضایت زناشویی زنان ناشنوا می شود. مداخلات روانی- آموزشی به منظور تحکیم بنیان خانواده و بقای خانوادهها در بدو ازدواج به زوجین ناشنوا پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای زندگی؛ رضایت زناشویی؛ زنان ناشنوای ایرانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,156 |