تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,095,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,202,610 |
بررسی و نقد انتقادات فخررازی به حدوث روحانی نفس ناطقه از دیدگاه ابن سینا | ||
فلسفه | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 25، اسفند 1394، صفحه 57-73 اصل مقاله (368.3 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2016.58367 | ||
نویسندگان | ||
محمود صیدی* 1؛ سید محمد موسوی2 | ||
1استادیار گروه فلسفه دانشگاه شاهد | ||
2استادیار گروه فلسفه دانشگاه علوم اسلامی رضوی | ||
چکیده | ||
حادث یا قدیم بودن نفس ناطقه انسانی از مسائل چالش برانگیز و قدیمی فلسفه است. ابن سینا در مقابل افلاطون که نفس را قدیم می دانست، با اقامه براهینی در صدد اثبات حدوث نفس بر می آید. در مقابل، فخررازی با طرح انتقاداتی به براهین ابن سینا، نظریه او به چالش می کشاند. در پژوهش حاضر اثبات می گردد که اشکالات فخر رازی ناشی سوء برداشت او از مبانی ابن سینا در اثبات ماده اولی از طریق برهان فصل و وصل، وحدت نوعی نفوس انسانی و تمایز افراد آن با اعراض مفارق، علّت معّد بودن استعداد بدنی جهت افاضه نفس ناطقه از سوی عقل فعّال، براهین ابن سینا در محال بودن تناسخ و قاعده "لا معطل فی الوجود" می باشد. هر چند مبانی ابن سینا در برخی زمینه ها مانند تعلق نفوس جزئی و خیالی به ابدان افلاک بعد از قطع تعلق بدنی، توانائی پاسخ گوئی به اشکالات رازی را ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: فخررازی؛ ابن سینا؛ نفس؛ حدوث؛ تناسخ | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
منابع ابن سینا، حسین بن عبدالله(۱۳۶۳)، المبدا و المعاد، تصحیح عبد الله نورانى، تهران: موسسه مطالعات اسلامى. ــــــــــــــــ(۱۳۷۱)، المباحثات، تصحیح محسن بیدار فر، قم: بیدار. ــــــــــــــــ(۱۳۷۵/الف)، شرح الإشارات و التنبیهات(مع المحاکمات)، قم: نشر البلاغه. ــــــــــــــــ(۱۳۷۵/ب)،النفس من کتاب الشفاء، تحقیق حسن زاده آملی، قم، بوستان کتاب. ــــــــــــــــ(۱۳۷۹)، النجاة، تصحیح محمد تقى دانش پژوه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ــــــــــــــــ(۱۳۸۵)،الالهیات من کتاب الشفاء، تصحیح حسن حسنزاده آملى، قم: بوستان کتاب. ــــــــــــــــ(۲۰۰۷)، رسالة احوال النفس، تصحیح فواد الاهوانى، پاریس: دار بیبلیون. رازى، محمد بن عمر(۱۳۷۳)، شرح عیون الحکمة، تصحیح محمد حجازى، تهران: موسسة الصادق. ــــــــــــــــ(۱۳۸۱)، منطق الملخص، تصحیح قراملکى و اصغرىنژاد، تهران: دانشگاه امام صادق( ع). ــــــــــــــــ(۱۳۸۴)، شرح الاشارات و التنبیهات، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى. ــــــــــــــــ (۱۹۸۶)، الأربعین فی أصول الدین، قاهره: مکتبة الکلیات الأزهریة. ــــــــــــــــ(۱۴۰۶)،النفس و الروح و شرح قواهما، تصحیح دکتر معصومى، تهران: افست. ــــــــــــــــ(۱۴۰۷)، المطالب العالیه من العلم الالهی، تصحیح سقا احمد حجازی، دار الکتاب العربی، بیروت. ــــــــــــــــ(۱۴۱۱الف)، المباحث المشرقیة فى علم الالهیات و الطبیعیات، تصحیح محسن بیدار فر، قم: انتشارات بیدار. ــــــــــــــــ(۱۴۱۱ب)، المحصل، تصحیح دکتر اتاى، عمان: دار الرازی. شیرازی، محمد ابن ابراهیم(۱۹۸۱)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث. ــــــــــــــــ(۱۳۶۳)، مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوى، تهران: موسسه تحقیقات فرهنگى. طوسى، نصیر الدین(۱۴۰۵)، تلخیص المحصل، بیروت: دار الاضواء. میرداماد، باقر(۱۳۷۴)،قبسات، تصحیح مهدى محقق، تهران: انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,015 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,188 |