![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,913,422 |
مظاهر مجازی کهننمونۀ مادرمثالی در افسانههای کرمان با تکیه بر آرای یونگ | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 3، مهر 1394، صفحه 313-326 اصل مقاله (201.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2015.58297 | ||
نویسندگان | ||
سیدحسن روحانی سراجی* 1؛ حسین خسروی2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
براساس نظریههای یونگ، «ناخودآگاه جمعی» ذخیرهای است ارزشمند و برجایمانده از نخستین نیاکان بشر که نزد همۀ اقوام ملل و مذاهب مشترک است و مضامینی هماهنگ دارد. ناخودآگاه جمعی مهمترین و تأثیرگذارترین محتویاتی را شامل میشود که شخص در زندگی خود با آنها مواجه میشود. یکی از محتویات برجسته و تأثیرگذار ناخودآگاه جمعی «کهننمونة مادرمثالی» است که در صورتهای واقعی مجازی و با ماهیتی مثبت و منفی نمایان میشود. در پژوهش حاضر، ضمن اشاره به چیستیِ نقد کهننمونهای، کهننمونة مادرمثالی تشریح و در ادامه مظاهر مجازی آن مانند: اشیا، حیوانات و طبیعت و همچنین نمودهای مثبت و منفی آن در کتاب فرهنگ مردم کرمان بررسی میشود. پس از بررسی شواهد استخراجشده و فراوانی کاربرد هریک از مظاهر، مشخص شد که افسانههای کرمان از نظر مظاهر مجازی و نمودهای مثبت و منفی کهننمونههای مادرمثالی غنی است و با نظریههای یونگ مطابقت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
افسانههای کرمان؛ کهننمونه؛ مادرمثالی؛ مظاهر مجازی؛ یونگ | ||
مراجع | ||
[1] قرآن کریم. [2] الیاده، میرچا (1384). متون مقدس بنیادین از سراسر جهان، ترجمۀ مانی صالحی علامه، تهران: فراروان. [3] امامی، نصرالله (1385). مبانی و روشهای نقد ادبی، چ3، تهران: جامی. [4] باشلار، گاستون (1378). روانکاوی آتش، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: توس، چ 2. [5] بتلهایم، برونو (1392). افسون افسانهها، چ3، تهران: هرمس. [6] بیرلین، ج.ف (1389). اسطورههای موازی، چ2، تهران: مرکز. [7] پناهی، مهین (1389). «کهنالگوی زایش یا مادران ازلی و نمود آن در غزلهای بیدل دهلوی»، مجلۀ علمی-پژوهشی مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، ش 25 ، زمستان1389، ص 103ـ128. [8] پورافکاری، نصرتالله (1373). فرهنگ جامع روانشناسیـ روانپزشکی، (انگلیسیـ فارسی)، ج1، (A-K)، تهران: فرهنگ معاصر. [9] روزنبرگ، دونا (1380). اسطورههای یونان، ترجمه مجتبی عبدا... نژاد، چ2 ، مشهد: نشرترانه. [10] ستاری، جلال (1386).چشم اندازهای اسطوره، چ2، تهران: مرکز. [11] شریفی ولدانی، غلامحسین؛ اظهری، محبوبه (1391). «جمشید در گذر از فردانیت (نقد کهنالگویی داستان جمشید و خورشید اثر سلمان ساوجی)»، مجلۀ علمیـ پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب)، دانشگاه شیراز، س 4، ش اول (پیاپی11) و بهار 1391، ص 101ـ122. [12] صفری جهانگیر؛ مرادی، مهران ( 1386). «بررسی کهنالگوی مادرمثالی در شعر سهراب سپهری»، مجلۀ علمیـ پژوهشی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد، ش 157، تابستان 1386، ص 57ـ84. [13] کمبل، جوزف (1377). قدرت اسطوره، ترجمه عباس مخبر، تهران: مرکز. [14] کمپل، جوزف (1389). قهرمان هزار چهره، ترجمه شادی خسرو پناه، چ4 ، مشهد: انتشارات گل آفتاب. [15] کوپر، جی. سی (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، تهران: نشر فرشاد. [16] گورین، ویلفرد (1370).راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمه زهرا حسینی خواه.تهران:اطلاعات. [17] لریمر، د. ل. (1353). فرهنگ مردم کرمان، به کوشش فریدون وهمن، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران. [18] محجوب، محمدجعفر (1387). ادبیات عامیانة ایران، (ج1و2)، به کوشش حسن ذوالفقاری، چ4، تهران: نشر چشم. [19] معین، محمد (1375).فرهنگ فارسی، چ9، تهران: امیرکبیر. [20] هینلز، جان (1383).اساطیر ایران، ترجمۀ محمدحسین باجلان فرخی، تهران: اساطیر. [21] یونگ، کارل گوستاو (1368). چهار صورت مثالی، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی. [24] یونگ،ف کارل گوستاو (1389). انسان در جستوجوی هویت خویشتن، ترجمۀ محمود بهفروزی، چ4، تهران: جامی. [22] یونگ، کارل گوستاو (1382). روانشناسی و دین، ترجمۀ فؤاد روحانی، تهران: علمی و فرهنگی. [23] یونگ، کارل گوستاو (1385). مشکلات روانی انسان مدرن، ترجمۀ محمود بهفروزی، تهران: جامی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,094 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,066 |