تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,635 |
تحلیل و بررسی تأثیر بیلبوردهای تبلیغاتی بر منظر شهری شهر لاهیجان، بر مبنای ضوابط و مقررات پیشنهادی ساماندهی تابلوهای شهری در ایران با روش تحلیل سوات (SWOT) | ||
پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 51-68 اصل مقاله (665.76 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی - کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jurbangeo.2016.58121 | ||
نویسندگان | ||
لیلا صیاد بیدهندی* 1؛ سارا رسولیان2 | ||
1استادیار دانشکدۀ علوم اجتماعی- دانشگاه پیامنور | ||
2مدرس دانشگاه پیامنور | ||
چکیده | ||
امروزه در ایران و بیشتر نقاط جهان، منظر خیابانها و مراکز فعال شهرها از بیلبوردهای تبلیغاتی رنگارنگ و مختلف پوشیده شده است، تا آنجا که برخی از متخصصان این فراوانی و تنوع را نوعی آشفتگی و آلودگی بصری به شمار آوردهاند. در حقیقت، وجود تابلوهای آگهی، بهویژه بیلبوردهای تبلیغاتی لازمۀ زندگی شهری است و جلوگیری از آلودگی بصری ناشی از تبلیغات و حاکمیت زیبایی در منظر شهرها نیز ضرورت دارد؛ لازمۀ حاکمیت زیبایی نیز برخورداری از قانون و قواعد مدون است. هدف این پژوهش شناسایی تأثیر بیلبوردهای تبلیغاتی بر منظر شهری لاهیجان است و در انجام آن از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شده است. در این پژوهش، ابتدا مفاهیم و تعاریف اولیۀ منظر و تبلیغات بررسی شده است؛ در ادامه، مجموعهای از معیارها و شاخصها در ارتباط با تبلیغات و منظر شهری در قالب جداولی استخراج گردید؛ سپس از طریق مشاهده و جمعآوری اطلاعات، به روش میدانی (مصاحبه، برداشت اطلاعات میدانی و عکسبرداری و استفاده از سرشماریها) شاخصها با وضع موجود مقایسه شدند. پس از آن، نقاط قوت و ضعف موجود در منظر شهر لاهیجان که به دلیل وجود بیلبوردهای تبلیغاتی ایجاد شده است، با روش SWOT، بررسی شد. در انتها، این نتیجه حاصل شد که بیلبوردهای تبلیغاتی لاهیجان با اینکه در بیشتر موارد استانداردها و شاخصها را رعایت کردهاند، به علت نصب در مکان نامناسب، عدم رعایت استاندارد مشخصات فیزیکی، عدم رعایت استاندارد حریم تابلوهای تبلیغاتی و نورپردازی نامناسب و کمتوجهی به زمینۀ فرهنگی و تاریخی، مطلوبیت بصری لازم را ندارند، در نتیجه ضرورت دارد در این زمینه اصلاحاتی صورت پذیرد. به منظور انجام این اصلاحات، در این پژوهش رویکرد تدوین ضوابط عام کمی و کیفی و ارائۀ الگوها و نمونههای مناسب مطرح و پیشنهادهایی برای طراحی و ساماندهی بیلبوردهای تبلیغاتی شهر لاهیجان ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیلبورد تبلیغاتی؛ تبلیغات؛ شهر لاهیجان؛ منظر شهری | ||
مراجع | ||
آتشینبار، محمد؛ (1388). تداوم هویت در منظر شهری، مجلۀ باغنظر، شمارۀ 12، صص 55-45. بحرینی، سیدحسین؛ (1388). تحلیل مبانی نظری طراحی شهری معاصر، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. بختیاری فرد، حمیدرضا؛ (1388). رنگ و ارتباطات، نشر فخرا کیا، تهران. بل، سایمون؛ (1387). عناصر طراحی بصری در منظر، محمدرضا مثنوی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. بهبهانی، حمید؛ (1381). راهسازی: طرح هندسی راه، مرکز نشر دانشگاه شیراز، تهران. جمشیدی، احسان؛ محسنیان، حسن؛ (1385). ضوابط پیشنهادی طراحی و مکانیابی بیلبوردها در سطح شهر مشهد، دفتر مطالعات و برنامهریزی حملونقل سازمان حملونقل و ترافیک مشهد. جیکوبز، جین؛ (1388). مرگ و زندگی شهرهای بزرگ امریکایی، حمیدرضا پارسی و آرزو افلاطونی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان، (1384). مقررات ملی ساختمان ایران، مبحث بیستم، علائم و تابلوها، نشر توسعۀ ایران، تهران. علیپور، مریم؛ (1391). پایاننامه بررسی مشکلات مبلمان شهری در پیادهروهای شهر لاهیجان (مطالعۀ موردی: میدان چای تا میدان گلستان)، استاد راهنما: دکتر حسین قنبری، رشته: جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه: پیام نور واحد رشت. قرهداغی، ایرج؛ (1385). قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور، دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. قلعه نویی، محمود؛ بهرامیان، آرمین؛ مدنی، فروغ؛ (1390). نقش تابلوهای تبلیغاتی فروشگاهها در تغییر شکل منظر شهری (مورد مطالعاتی: خیابان چهارباغ عباسی)، نشریۀ مطالعات تطبیقی هنر (دو فصلنامۀ علمی پژوهشی) سال اول، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان 1390، صص 39-29. کالن، گوردن؛ (1387). گزیدۀ منظر شهری، منوچهر طبیبیان، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. گروتر، یورگکورت؛ (1388). زیباشناسی در معماری، ترجمۀ: جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. گلکار، کورش؛ (1385). مفهوم منظر شهری، مجلۀ آبادی، شمارۀ 53، صص 47-38. لینچ، کوین؛ (1383). سیمای شهر، محمود مزینی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. محمدیان، پوریا؛ مبینی، زهرا؛ نخعی پور، مریم؛ (1391). آسیبشناسی تبلیغات محیطی از منظر ترافیک بر مبنای ضوابط و مقررات پیشنهادی ساماندهی تابلوهای شهری در سطح شهرداری منطقۀ یک (مطالعۀ موردی تلویزیون میدان قدس، پارکوی، میدان ارتش و استندهای سه معبر اصلی بلوار کاوه، اندرزگو و فرمانیه)، دوازدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حملونقل و ترافیک. نگارستان، فرزین؛ تیموری، محمد؛ آتشینبار، محمد؛ (1389). تئوری منظر، رویکردی بر تداوم هویت در روند نوسازی شهری، مجلۀ باغ نظر، شمارۀ 14، صص 68- 59. ونتوری، رابرت؛ (1389). پیچیدگی و تضاد در معماری، ترجمۀ علیرضا میرترابی و محمدرضا منوچهری، انتشارات سمیرا، تهران. مرکز آمار ایران، (1390). نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن. Aron Vinegar and Michael J, Golec, 2009, Relearning from Las Vegas, University of Minnesota Prees Minneapolis, London.
Ertep, Hakan, 2009, The role of shop signs in transforming urban fabric, Demartment of Communication Design, Turkey.
Iveson , Kurt, 2006, Branded cities: outdoor advertising, urban governance, and the outdoor media landscape, Senior Lecturer in Urban Geography, University of Sydney, Australia.
Shelton, Barrie, 2005, Learning from Jepanese city, Taylor & Francis, London.
Venturi, Rabert and et al, 1997, Learning from Las Vegas, MIT Press, Cambridge.
Resources in english:
Atashin, Mohammad. 2009.ʻ Identity steadiness in city view ʼ, in: journal of BAGHE NAZAR, no 12, pp, 45-55.
Bahraini, Seyed hosein. 2009.ʻ Analyze of principle theoretical in contemporary urban design ʼ, University of Tehran Publication, Tehran.
Bakhtiyari fard, Hamid reza. 2009. ʻ Color and communication ʼ, Fakhra kia Publication, Tehran.
Bell, Simon. 2008. ʻ Visual designing elements in view ʼ, Translated by Mohammad reza Masnavi, University of Tehran Publication, Tehran.
Behbahani, Hamid. 2002. ʻ Road construction: road geometry designing ʼ, Shiraz university publication.
Jamshidi, Ehsan and Mohsenian, Hasan. 2006. ʻ Recommended rules in billboard design and locating in MASHHAD city ʼ, Research and planning office of traffic organization in MASHHAD.
Jacobs, Jane. 2009. ʻ Death and live in the united state large cities ʼ, Translated by: Hamid reza Parsi and Arezoo Aflatooni, University of Tehran Publication, Tehran.
National building rules organization. 2005. ʻ National building rules in IRAN ʼ, part 20: The signs and billboards, Toseye ney Publication, Tehran.
Alipoor, Maryam. 2012. ʻ The problems of urban furniture in LAHIGAN pavement: CHAY square to GOLESTAN square ʼ, Thesis in Geography and urban planning, PNU university.
Ghare daghi, Iraj. 2006. ʻ advertising rules and provisions of the country ʼ, Ministry of culture and Islamic advise, Tehran.
Ghale noee, Mahmood; Bahramian, Armin and Madani, forough. 2011. ʻ The role of shops advertising billboards on shape changing in urban view ʼ, Journal of art comparative study, First year, no 2, Fall and Winter 2011, pp: 29-39.
Calen, Gordon. 2008. ʻ Abstract of urban view ʼ, Translated by: Manoochehr Tabibiyan, University of Tehran Publication, Tehran.
Grouter, Yorgokvert. 2009. ʻ Aesthetic in architecture ʼ, Translated by: Jahan shah Pakzad and Abdolrahman Homayoun, Beheshti University Publication, Tehran.
Golkar, Kurosh. 2006. ʻ Concept of Urban view ʼ, Journal of ABADI, no 53, pp: 38-47.
Linch, Kevin. 2004. ʻ View of the city ʼ, Translated by: Mahmood mozayani, University of Tehran Publication, Tehran.
Mohammadiyan, Puria; Mobini, Zahra and Nakhei pour, Maryam. 2012. ʻ Pathology of environment advertising from the sight of traffic based on organizing city billboards recommendation in municipality 1 ʼ, 12efth international conference in transportation and traffic engineering, Tehran, Iran.
Negarestan, Farzin; Teymuri, Mohammad and Atashin bar, Mohammad. 2010. ʻ Theory of view, new dimension in steadiness of identity in the process of urban modernization ʼ,Journal of BAGH, no 14, pp: 59-68.
Ventori, Robert. 2010. ʻ Complicity and contradiction in architecture ʼ, Translated by: Alireza Mirtorabi and Mohammad reza Manouchehri, SAMIRA Publication, Tehran.
The statistical centre of IRAN. 2011. ʻ Conclusion of general census of population and house in IRAN.
Aron Vinegar and Michael J, Golec, 2009, Relearning from Las Vegas, University of Minnesota Prees Minneapolis, London.
Ertep, Hakan, 2009, The role of shop signs in transforming urban fabric, Demartment of Communication Design, Turkey.
Iveson , Kurt, 2006, Branded cities: outdoor advertising, urban governance, and the outdoor media landscape, Senior Lecturer in Urban Geography, University of Sydney, Australia.
Shelton, Barrie, 2005, Learning from Jepanese city, Taylor & Francis, London.
Venturi, Rabert and et al, 1997, Learning from Las Vegas, MIT Press, Cambridge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,469 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,108 |