تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,212 |
عناصرشناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری مکالمه زبان عربی با تکیه بر روش تلقین زدایی | ||
ادب عربی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 2، اسفند 1394، صفحه 159-178 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2016.58097 | ||
نویسندگان | ||
عدنان طهماسبی1؛ سعدالله همایونی* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
آموزش زبان عربی در ایران همواره با تکیه بر عناصر شناختی و روش دستور – ترجمه صورت میپذیرد، از این رو هیچگاه عناصری از قبیل: واکنشهای ذهن مدرس و زبان آموز به هنگام آموزش زبان عربی، عناصر فراشناختی، ویژگیهای طرفین، سخن و موقعیت گفتگو، روند پردازش دادهها و اطلاعات توسط زبان آموز و ... مورد توجه صاحب نظران این حوزه قرار نگرفته است.در این مقاله، نویسندگان در صددند با تحلیل زیر و بمهای فرآیند یادگیری زبان عربی با تکیه بر روش تلقین زدایی و عناصر فراشناختی از قبیل هوش هیجانی، اصولی بنیادین را برای تدریس/ یادگیری زبان عربی بدست دهند، بطوریکه با استفاده از راهکارهای پیشنهادی، زبان آموز بصورت کارآمد دانش زبانی را کسب کرده و با ایجاد انگیزه، خلاقیت، اعتماد به نفس و در نهایت با برون داد مداوم و عملی زبان در فضایی هیجانی-شناختی، توانش و کنش ارتباطی وی به بهترین سطح ممکن برسد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان عربی؛ عناصر فراشناختی؛ تلقین زدایی؛ هوش هیجانی؛ بافت یادگیری | ||
مراجع | ||
افضلی، زهرا، «روشهای آموزش زبان و تبیین جایگاه مهارتهای چهارگانه»، مجموعه مقالات سومین همایش مدیران گروه های عربی کشور، 19 - 20 تیرماه 1386، الیس اورمراد، جین، یادگیری انسان (نظریه و کاربرد)، مترجم: یحیی سید محمدی، تهران، نشر ارسباران، چاپ ششم، 2012م. جیمز، کارل، تجزیه و تحلیل تقابلی، مترجم: حمید سرهنگیان، تبریز، نشرآئین، 1380ش. چامسکی، نوام، زبان و اندیشه، مترجم: کورش صفوی، تهران، نشر هرمس، 1391ش. حسینی، محمد ضیاء، روش تدریس زبان خارجی/ دوم، تهران، راهنما، 2006م. خانزاده، علی و همکاران، «رابطة هوش هیجانی و جرأت ورزی با مشارکت کلامی فراگیران انگلیسی»، پژوهش زبانهای خارجی، شمارة 38، ازص 19 تا41، 1386ش. دبلیو کرول، دیویدروانشناسی زبان، مترجم: حشمت الله صباغی، تهران، رشد،1391ش. السعران، محمود،علماللغه، بیروت، دارالنهضة العربیة، (بیتا)، سیف، علی اکبر، روان شناسی پرورشی، تهران، نشر آگاه، 1383ش. شریفی، نسترن و همکاران، «مقایسة سهم هوش شناختی، خلاقیت و هوش هیجانی در الطبوجی، حسین حمدی، وسائل الاتصال والتکنولوجیا فی التعلیم، الکویت، طهماسبی، عدنان وهمکاران، «آموزش اهداف عمومی و عمومی دانشگاهی با تیکه بر سیلابس مفهومی کاربردی و روش کار محور»، مجلة جستارهای زبان، دانشگاه تربیت مدرس، شمارة 5 (21)، 1391 ش. کوک، گای، زبان شناسی کاربردی، مترجم: علی روحانی و محمد رضا مرادیان، تهران، راهنما، (1389) (نشر اثر به زبان اصلی 2011). گُلمن، دانیل، هوش هیجانی (نسرین پارسا، مترجم)، تهران، رشد، (1391ش) (نشر اثر اصلی 1995م). لورمن، تیم و همکاران، آموزش فراگیر ، مترجم: عباسعلی حسین خانزاده، تهران، نشر دانشگاه تهران، 1391ش. مجیدی حسن، مریم، توکلی ثانی، «آسیب شناسی درس مکالمه دانشجویان زبان و ادبیات عربی در ایران»، مجموعه مقالات، یزد، دانشگاه یزد، 16- 17 شهریور ماه 1390ش. مشکوة الدینی، مهدی، توصیف و آموزش زبان فارسی، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی، 1379ش.
Lozanov,Georgi. (2005). Suggestopedia - desuggestive teaching communicative method. International center for Desuggestology. vienna, Austria.
Stase, A. & Brown, j.(2004) Life satisfacation. The state for government. The jornal of psychology. WWW. Preqoest. Com.
Stevick, E. W. 1980. Teaching languages; A Way and Ways. Rowley, Mass; newbury house. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,898 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,620 |