
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,702 |
تعداد مقالات | 72,403 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,708,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,430,726 |
هستی، زمان و سینما بررسی تأثیر هانری برگسون بر فلسفۀ سینمایی ژیل دلوز | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 35-50 اصل مقاله (716.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2016.57672 | ||
نویسندگان | ||
علی فتح طاهری* 1؛ مهرداد پارسا2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
2دانشآموختة دورة کارشناسیارشد رشتة فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
ژیل دلوز در فلسفۀ سینمایی خود عمیقاً وامدار تفکر برگسون و مفاهیمی چون دیرند و خیرخواست حیاتی است. اما، آنچه توسل دلوز به برگسون را مسئلهبرانگیز میکند، مخالفت آشکار برگسون با سینماست. به باور او، سینما حرکت را که جریانی پیوسته است در عکسهایی منقطع و غیرواقعی جعل میکند. برگسون این شکل از بازسازی حرکت را به دلیل ایجاد ادراک کاذب، «توهم سینماتوگرافیک» میخواند و آن را به برداشت کمّی از حرکت/زمان نسبت میدهد. با این همه، بخش زیادی از تلاش دلوز صرف اثبات این مسئله میشود که فلسفۀ برگسون نهتنها مخالفتی با سینما ندارد، بلکه حتی در جهت هستیشناسی سینماست. در این مقاله با استناد به منابع معتبر و به شیوة تحلیلی، قابلیتهای سینمایی فلسفۀ برگسون و تفاسیر دلوزی آن را بررسی و تلاش میکنیم تا نسبت تفکر برگسون و سینما را از خلال دیدگاه دلوز تشریح کنیم و نشان دهیم که چگونه اصول تفکر برگسونی توانست راه را برای فلسفۀ سینمایی دلوز هموار سازد. هدف این پژوهش، هم بیان تفسیری نو از برگسون و شرح چگونگی کاربرد مفاهیم وی در کتابهای سینمایی دلوز است و هم نشاندادن اینکه اساساً سینما چگونه از بنیاد با زمان/ حرکت و جهان/ فلسفه گره خورده است و با ایدۀ جهان بهمثابة دیرند پیوندی ناگسستنی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر- حرکت؛ تصویر- زمان؛ دیرند؛ ژیل دلوز؛ هانری برگسون | ||
مراجع | ||
برگسون، هانری (1371). تحول خلاق، ترجمه و توضیحات علی قلی بیانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران. برگسون، هانری (1368). پژوهش در نهاد زمان و اثبات اختیار، ترجمۀ علی قلی بیانی، شرکت سهامی انتشار، تهران. دلوز و دیگران (1390). ادراک، زمان و سینما، ترجمة مهرداد پارسا، رخداد نو، تهران. Bergson, Henry (1919). Matter and Memory, trans. Nancy Margaret Paul and W. Scott Palmer, George Allen & Unwin LTD, London.
Bogue, Ronald (2003). Deleuze on Cinema, Routledge, London.
Cliff, Stagoll (2005). The Deleuze Dictionary, ed. Parr Adrian, Edinburgh University Press, Edinburgh.
Deleuze, Gilles (1995), Negotiations. Trans. Martin Joughin, Colombia University Press, UA.
Colebrook, Claire (2006). Deleuze, a Guide For the Perplexed, Continuum, University of Minnesota Press, London and New York.
Colebrook, Claire (2002a). Gilles Deleuze, Routledge, London and New York.
Colebrook, Claire (2002b). Understanding Deleuze, Allen and Unwin, London.
Colman, Felicity J. (2005). The Deleuze Dictionary, ed. Parr Adrian, Edinburgh University Press, Edinburgh.
Deleuze, Gilles (1989). Cinema 2; the Time-Image, trans. Hugh Tomlinson and Robert Gatela, the Athlon Press, London.
Deleuze, Gilles (1988), Bergsonism, trans. Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam, Zone Books, New York.
Deleuze, Gilles (1986). Cinema 1; the Movement-Image, trans. Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam, the Athlon Press, London.
Deleuze, Gilles and Guattari, Felix (1987). A Thousand Plateaus; Capitalism and Schizophrenia translated and Foreword by Brian Massumi, Minneapolis, London.
Marrati, Paola (2008). Gilles Deleuze, Cinema and Philosophy, trans. Alisa Hartz, the Johns Hopkins University, Maryland. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,992 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,273 |