
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,702 |
تعداد مقالات | 72,403 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,708,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,431,087 |
راهبردهای طراحی صحنههای تهران دوران پهلوی اول در سینما و مجموعههای تلویزیونی (با نگاهی خاص به مجموعة تلویزیونی "مدار صفر درجه" در چارچوب نظری "شیوههای معماری دوران پهلوی اول" سیدمحسن حبیبی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 1-13 اصل مقاله (937.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2016.57669 | ||
نویسندگان | ||
پیام فروتن یکتا* 1؛ یکتا برزی2 | ||
1استادیار دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس طراحی صحنه، دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از محبوبترین گونههای مجموعههای تلویزیونی، گونة مجموعههای تاریخی است. طراحی صحنة اینگونه آثار، در زمرة مشکلترین انواع صحنهپردازی بهشمار میرود. مشکلاتی نظیر عدم احاطة کامل بر دورة تاریخی مزبور و فقدان شناخت کامل معماری دورة یادشده، ازجملۀ این مسائل بهشمار میروند. هدف این نوشتار، گشودن پنجرهای تازه و علمی بر معماری دوران پهلوی اول و چگونگی استفاده از آن برای طراحی صحنة تلویزیون و سینما است. دورهای تاریخی که سریالهای متعددی بر مبنای آن ساخته شده و در بسیاری از آنها، صحنهپردازی علمی و درستی صورت نگرفته است. روش مورد استفاده در تحقیق، روش تطبیقی است و در همین زمینه، تلاش شده است از نظریههای دکتر حبیبی و دستهبندی وی مبنی بر معرفی چهار الگوی مشخص و علمی معماری دورة پهلوی اول استفاده شود. در ادامه، طراحی صحنة مجموعۀ مدار صفر درجه بررسی شده و الگوی چهارگانة دکتر حبیبی، با صحنهپردازی این سریال تطبیق داده شده است. نتیجة این تحقیق، طراحی صحنة مدار صفر درجه را بهعنوان نمونهای درست، علمی و منطبق بر اصول معماری شهری دورة پهلوی اول معرفی کرده است و آن را بهعنوان یک الگو به طراحان صحنه پیشنهاد میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک بینالملل؛ سبک تهران؛ طراحی صحنه؛ کلاسیسیسم اروپا؛ مدار صفر درجه؛ معماری ملی | ||
مراجع | ||
بانی مسعود، امیر (1388)، معماری معاصر ایران (در تکاپوی سنت و مدرنیته)، انتشارات هنر و معماری قرن، تهران. پیرنیا، محمد کریم (1369)، شیوههای معماری ایران، نشر هنر اسلامی، تهران. حبیبی، سید محسن (1375)، از شار تا شهر: تحلیلی تاریخی از مفاهیم شهر و سیمای کالبدی آن، تفکر و تأثر، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. حبیبی، سید محسن (1385)، شرح جریانهای فکری معماری و شهرسازی در ایران معاصر با تأکید بر دورة زمانی 1357 – 1383، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران. حقیر، سعید (1387)، سبکشناسی آرنوو در معماری معاصر ایران، نشریه هنرهای زیبا، شمارة 35: 73-63. خورشیدی، خسرو (1391)، آن روزگاران تهران، نشر کتابسرا، تهران. رجبی، پرویز (1355)، معماری ایران در عصر پهلوی، انتشارات دانشگاه ملی ایران، تهران. صارمی، علی اکبر و رادمرد، تقی (1376)،ارزشهای پایدار در معماری ایران، انتشارات میراث فرهنگی، تهران. صفامنش، کامران و منادی زاده، بهروز (1378)، تحولات معماری در سالهای 1320-1299، نشریة کنگرة بینالمللی معماری و شهرسازی ایران، جلد دوم. کاتم، ریچارد (1371)، ناسیونالیسم در ایران، ترجمة احمد تدین، انتشارات کویر، تهران. کالینز، پیتر (1375)، دگرگونی آرمانها در معماری مدرن، ترجمة حسین حسنپور، نشر قطره، تهران. کیانی، مصطفی (1383)،معماری دورة پهلوی اول، دگرگونی اندیشهها، پیدایش و شکلگیری معماری بیستساة معاصر ایران 1320 – 1299، مؤسسة تاریخ مطالعات معاصر ایران، تهران. معرفت، مینا (1375)، پیشکسوتانی که به تهران مدرن شکل دادند، تهران پایتخت دویستساله، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و انجمن ایرانشناسی فرانسه: 137 - 103. نقیزاده، محمد (1379)، رابطة هویت سنت معماری ایران با مدرنیسم و نوگرایی، نشریۀ هنرهای زیبا، شمارۀ 7: 91-79. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,970 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,911 |