فوتبال پرطرفدارترین رشتۀ ورزشی در سراسر جهان است که در کشورهای پیشرو، سهم عمدهای از کل بازار صنعت ورزش را به خود اختصاص داده است. در پژوهش حاضر به تعیین معادلۀ قیمتگذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران، مبتنی بر روش حداقل مربعات معمولی پرداخته شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامۀ محققساخته بود که روایی محتوای آنها را استادان و خبرگان تأیید کردند. پرسشنامۀ اول با ۳۹ گویه، و اعتبار ۸۷/۰ (05/0>P) شاخصهای ارزشی بازیکنان را سنجیدند و پرسشنامۀ دوم با ۴۲ گویه و اعتبار ۸۹/۰ (05/0>P)، برای تعیین شاخصهای ارزشی باشگاه تهیه شد. پس از جمعآوری پرسشنامههای اولیه، پرسشنامۀ زوج مقیاسی AHP با ۵ مؤلفه و ۲۲ گویه تهیه و توسط ده تن از نخبگان وزندهی شد. نمونهها شامل پنج تیم لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 1392-93 بودند که برای هر یک از بازیکنان یک پرسشنامه و در مجموع 100 پرسشنامه تکمیل شد. سپس با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) و در نرمافزار Eviews معادلۀ قیمت تخمین زده شد. در این معادله ضرایب برای تاکتیک ۳۳/۰، تکنیک ۱۳/۰، آمادگی جسمانی ۳۴/۰-، مقبولیت اجتماعی ۱۹/۰ و برند باشگاه ۴۵/۱، بهدست آمد. همچنین بهجز شاخص آمادگی جسمانی که رابطهای معکوس با قیمتگذاری دارد، سایر شاخصها ارتباط مستقیم و معناداری با قیمتگذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران نشان داد.
طبقهبندی JEL : D4,Z20,C12, C13
خبیری، محمد؛ الهی، علیرضا (۱۳۸۳). مقایسۀ وضعیت باشگاههای لیگ حرفهای و لیگ آزادگان با معیارهای یوفا و چند باشگاه از دیگر کشورها، سخنرانی در ششمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان.
رستمزاده، پرویز؛ صادقی، حسین؛ عصاری، عباس؛ یاوری، کاظم (۱۳۹۳). اثر سرمایهگذاری دولت در بخش ورزش بر رشد اقتصادی در ایران، فصلنامۀ پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعۀ پایدار)، سال چهاردهم، چهارم، ۱۷۷-۲۱۰.
سلطانی، احمد (۱۳۸۸). سرمایهگذاری در بازیکنان فوتبال، همایش حسابداری و مدیریت مالی، اصفهان، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان.
سلطانی، احمد (۱۳۸۲). حسابگری و بازاریابی ورزش، دومین کنگرۀ خاورمیانهای ایچ پر، آکادمی ملی المپیک.
صادقی، حسین؛ اصغرپور، حسین؛ گلچینفر، نازلی (۱۳۸۸). تخمین تابع تقاضای تماشای لیگ برتر فوتبال ایران، فصلنامۀ پژوهشهای اقتصادی، سوم، ۱۸۳-۲۰۲.
کردی، محمدرضا (۱۳۸۱). بررسی دیدگاه کارشناسان، مربیان، داوران و نویسندگان ورزشی در خصوص مسائل و مشکلات فوتبال کشور با تأکید بر باشگاهها، از سری مقالات ارائهشده در اولین سمینار علم و فوتبال، تهران.
معماری، ژاله (۱۳۸۶). مدلسازی و تحلیل آمیختۀ بازاریابی صنعت ورزش کشور (با رویکرد تصمیممحور)، رسالۀ دکتری، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
نادریان، مسعود؛ خدامرادی، سعید؛ باقری، میثم؛ قربانی، مهسا (۱۳۹۰). ارزیابی و انتخاب بازیکنان فوتبال در لیگ برتر براساس شاخصهای مالی و ورزشی، مجلۀ حسابداری و مدیریت مالی، ویژنامۀ هفته پژوهش (۵۰ تا ۶۵).
یوسفی، بهرام؛ صادقی، سعید؛ نقشبندی، صلاحالدین (۱۳۹۱). روند تعادل رقابتی لیگ برتر فوتبال ایران از سال ۱۳۷۴تا ۱۳۸۹، نشریۀ مدیریت ورزشی، ۱۳، ۶۵-۷۹، تهران.
Launder, A. (2001). Play practice: The Games Approach to teaching and coaching sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
Lenten et al. (2009).A Hedonic Model of Player Wage Determination from the Indian Premier League Auction. University of Canterbury. Department of Economics.
Moore, J. (2010). Premier League Pricing An investigation of spectator ticket pricing strategy of football clubs within the English Premier League. Bachelor Thesis. Aarhus School of Business.
Moran, Gray T. & George H. Mc Glynn. (1997). Cross training for sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
Roska, V. (2012).The Financial Contribution of International Footballer Trading to the Romanian Football league and to the National Economy. Theoretical and Applied Economics.
Sanderson, K., Harris, F., Russel, S. & Chase, S. (2000) the economic bene fit of sport: A Review, Business and Economic Research Ltd (BERL).
Tunaru, R. & et al. (2005). An option pricing framework for valuation of football players. Review of financial economics.
Tunaru, R.H. Viney. (2010).Valuations of Soccer Players from Statistical Performance Data. Journal of Quantities analysis in sports.
White, A. (2000) who owns Sport the Sponsors World Sports from 2000. Play the Game.
Williams, A.M. & K. Davids. (1998).Visual search strategy, selective attention, and expertise in soccer. Research Quartety for Exercise and Sport 69: 111-28.