
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,542 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,884,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,925,191 |
بررسی مفهوم هویت زنانه در ویدئوآرت با رویکرد روانکاوی لاکان (مطالعهای بر آثار پیپیلوتی ریست) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 2، تیر 1394، صفحه 157-170 اصل مقاله (355.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2015.57573 | ||
نویسندگان | ||
فروغ خبیری1؛ علی شیخ مهدی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار دانشکدة هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
یکی از نمودهای هویت زنان در جامعه، هویت جنسی آنان است که همواره در مطالعات زنان بازنگری شده است. پژوهش حاضر در نظر دارد هویت زنانه را با رویکرد روانکاوی لاکان، در ویدئوآرت بررسی کند. ویدئوآرت رسانة هنریای است که در کشاکش نظریههای زیباییشناسانهای که پس از جنگ جهانی دوم آغاز شده بود، با ابداع دوربین ویدئویی قابل حمل در دهۀ شصت میلادی متولد شد. ویدئو در تقابل با زبان نحوی و شیوۀ بیانی متعارف سینما و تلویزیون بوده و ازاینرو، رویکرد مسلط بر این رسانهها را به چالش کشیده است. با گسترش هنرهای اجرایی در دو دهة اخیر، در بسیاری از نمونههای ویدئوآرت مسئلۀ هویت جنسی با نگاهی زنمحور مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، آثار ویدئویی مرتبط با این موضوع بررسی شده و از میان هنرمندان فعالِ این عرصه، آثار پیپیلوتی ریست تحلیل شده است. از خلال تحلیل و تفسیری که براساس نظریة لاکان انجام شد، این نتیجه به دست آمد که این هنرمند هنگام پرداختن به مسئلة هویت زنانه در جامعه با زبان زنانه سخن گفته و ساختارهای نمایش مسلط مردانه را فرو ریخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
پیپیلوتی ریست؛ روانکاوی؛ ژاک لاکان؛ ویدئوآرت؛ هویت زنانه | ||
مراجع | ||
[1] ایستوپ، آنتونی (1393). ناخودآگاه، ترجمة شیوا رویگریان، تهران: مرکز. [2] بوتبی، ریچارد (1384). فروید در مقام فیلسوف، ترجمة سهیل سمی، تهران: ققنوس. [3] چادوری، شوهینی (1393). فیلم و منتقدان فمنیست، ترجمة محسن خاکپور و فرهاد جعفری، تبریز: پروژة ترجمة حسنلو. [4] ریکور، پل (2007). لاکان و عشق، ترجمة داریوش برادری، قابل دسترس در: http://www.iranglobal.info/node/1124 [5] ژیژک، اسلاوی (1382). «در نگاه رعبآور او، نابودیام مشهود بود، ترجمة مازیار اسلامی»، ارغنون، ش 22: ص 135ـ166. [6] کرسمیر، کارولین (1387). فمنیسم و زیباییشناسی (زن در تحلیلها و دیدگاههای زیباییشناختی)، ترجمة افشنگ مقصودی، تهران: گلآذین. [7] مکگوان، تاد (1394). نگاه واقعی، ترجمة بهمن خالدی، تهران: مرکز. [8] هومر، شون (1388). ژاک لاکان، ترجمة محمدعلی جعفری و سید محمد ابراهیم طاهائی، تهران: ققنوس. [9] Adams, P., 1996.The Emptiness of the Image: Psychoanalysis and SexualDifferences, "Waiving the Phallus". London: Routledge. [10] Lacan, J. (1979). The Seminar of Jacques Lacan, Book XI: The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, Trans by Alan Sheridan.Harmondsworth: Penguin. [11] Phelan, P. (1996). Unmarked: The Politics of the Performance. London, New York: Routledge. [12] Verhaeghe, P. (1998). Causation and destitution of a pre-ontological non-entity: on the Lacanian subject, in. D. Nobus (ed.) Key Concepts of Lacanian Psychoanalysis. London: Rebus press. [13] Meigh-Andrews,C. (2014). A history of Video Art. Bloomsbury: London. [14] Randy Kennedy, 2009.The World’s Most Colorful VideoArtist: http://www.nytimes.com/2009/11/15/magazine/15rist.html?pagewanted=all&_r=0[Accesed1 Jul 2015].. [15] Lane, R, (2003). Guilty pleasures: Pipilotti Rist and the psycho/social tropes of video.Art Criticism, Vol. 18, Issue 2, pp. 22-35. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,440 |