تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,397 |
سنجش رضایت گردشگران از مقاصد گردشگری ساحلی مناطق روستایی استان گیلان | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 7، دوره 49، شماره 3، مهر 1396، صفحه 571-585 اصل مقاله (651.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2016.56925 | ||
نویسندگان | ||
عبدالرضا رکن الدین افتخاری* 1؛ یاسر رمضان نژاد2؛ مهدی پورطاهری3 | ||
1استاد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشآموخته دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
امروزه یکی از روشهای سنجش کارایی خدمات موجود در یک منطقه، ارزیابی نظر بهرهبرداران و استفادهکنندگان (گردشگران) از خدمات گردشگری است. درواقع، با توجه به ارتباط مستقیم گردشگران با خدمات ایجادشده و نیازهای موجود در شهرها و مناطق، آنها نقش مؤثری در سنجش کارایی یا کمبودهای خدمات موجود دارند. رضایتمندی بهصورت گسترده در ادبیات توسعه، یک متغیر روشن و همچنین نتیجة تأثیر خدمات تولیدی، رفاه اجتماعی و مالی قلمداد میشود. برایناساس، پژوهش حاضر بهدنبال سنجش رضایتمندی گردشگران از مقاصد گردشگری استان گیلان است. جمعآوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. در تحقیق حاضر، مقاصد گردشگری در قالب 10 طرح سالمسازی است که در 7 شهرستان واقع شدهاند. براساس نتایج آزمون t تکنمونة مستقل، بالاترین میزان رضایت از 9 بعد سنجیدهشده مربوط به خدمات امنیتی با میانگین 409/2 و کمترین مربوط به اطلاعرسانی در مقاصد گردشگری ساحلی با میانگین 434/0 است. میانگین کل رضایتمندی از مقاصد برابر با 431/1 است. میانگین رضایتمندی از مقاصد براساس نتایج آزمون (Tukey) به 4 طبقه تقسیم شد. سه طرح (جفرود، آلالان و داروگرمحله) در طبقة اول قرار دارند که گردشگران کمترین میزان رضایت را از آنها داشتهاند. در طبقة دوم، سه طرح دیگر (تازهآباد، انبارسر، نیلوفرسحرخیز) قرار دارند. در طبقة سوم دو طرح (طالبآباد و حاجیبکنده) و در طبقة چهارم دو طرح (امینآباد و گیسوم) با میانگین 631/1 و 658/1 قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
استان گیلان؛ رضایتمندی؛ ساحل؛ طرح سالمسازی؛ گردشگری ساحلی | ||
مراجع | ||
- بیک محمدی، حسن، 1385، سواحل جنوبی دریای خزر، مجله سپهر، دورة دوازدهم، شمارة 46. - پاپلی یزدی، محمدحسین و مهدی صادقی، 1386، اکوتوریسم «طبیعت و مفاهیم»، انتشارات سمت، تهران. - رضوانی، علیاصغر، 1382، جغرافیا و صنعت توریسم، چاپ پنجم، انتشارات دانشگاه پیام نور. - سرایی، فریبا، 1378، پیامدهایزیستمحیطیتوسعهتوریسم، محیطزیست، شمارة 29. - صدرموسوی، میرستار و جواد دخیلی کهنموئی، 1386، ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری استان آذربایجان شرقی از دید گردشگران، مجلة پژوهشهای جغرافیایی، شمارة 61، صص 129- 143. - طاهری دمنه، محسن، فرمانی، سکینه و رضا مستوفیالممالکی، 1390، بررسی چالشهای موجود در وضعیت گردشگری شهر شیراز در ارتباط با محدودیت مراکز اقامتی، مجلة مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال دوم، شمارة 8، صص 117- 132. - علاءالدینی، پویا و سیدعارف چینی، 1391، کیفیتخدماتورضایتمندیگردشگران(مطالعةموردی: مشتریانخارجیهتلهایچهاروپنجستارةایران)، فصلنامة راهبرد اجتماعی و فرهنگی، سال اول، شمارة 4، صص 87- 101. - موسوی، میرنجف، ابراهیمزاده، عیسی، کاظمیزاده، شمسالله و حکیمه قنبری، 1392، تحلیل عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران خارجی از کارکردها و زیرساختهای گردشگری، مطالعه موردی: شهر قم، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال پنجم، شمارة 18، صص 69- 88. - Beikmohammadi, H., 2007, The southern costals of the Caspian Sea, Sepehr Journal, Vol. 12, No. 46. (In Persian).
-Alaaddin, P. and Chini, S. A., 2013, The quality of services and satisfaction of tourists (Case study: foreign customers of four and five star hotels), Journal of Social and Cultural Strategy, Vol. 1, No. 4, PP. 87- 101. (In Persian)
-Alegre, J. and Cladera, M., 2006, Repeat visitation in mature sun and sand holiday destinations, Journal of Travel Research, 44(3), PP. 288–297.
-Arnould, E. J. and Price, L. L., 1993, River magic: Extraordinary experience and the extended service encounter, Journal of Consumer Research, 20 (1), PP. 24– 45.
-Bitner, J. M., 1990, Evaluating service encounters: The effects of Physical surroundings and employee responses, Journal of Marketing, Vol. 54 (April), PP. 69- 82.
-Cachadi, F, Learenco, L, Lobo, F, Noronla, S., 2002, Coastal tourism environment and sustainable local development, London , TERI.
-Cadotte, E. R., Woodruff, R. B. and Jenkins, R. L., 1982, Norm and expectations predictions: How different are the measures?, in International Fare in Consumer Satisfaction and Complaining Behavior, R. L. Day and H. K. Hunt, eds. Bloomington: Indiana University.
-Chen, C. M., Lee, H. T., Chen, S. H., Huang, T. H., 2011, Tourist behavioral intention to service quality and customer satisfaction in Kinmen National Park, Taiwan, International Journal of Tourism Research, 13 (5), PP. 416- 432.
-Coastal Tourism Working Group: NOV, 2001, Tanzania coastal management partnership.
-Crosby, A. L., 1993, Measuring Customer Satisfaction, In Scheuing, E. E. and Christopher W. F. (Eds), The Service Quality Handbook, Amacom, New York.
-Del Bosque, R., Collado Agudo, J., San Martin, H., 2006, Determinants of economic and social satisfaction in manufacturer–distributor relationships, Industrial Marketing Management, Vol.35, pp. 666-675.
-Ferrario, F. F., 1979, The evaluation of tourists resources: An applied methodology, Journal of Travel Research, 17(3), PP. 18– 23.
-Hu, Y. and Richie, J. R. B., 1993, Measuring destination attractiveness: A conceptual approach, Journal of Travel Research, 32 (2), PP. 25– 34.
-Huang, M. C., 1998, Ab empircal study on the model of relationship value-loyalty for the banking industry,M.A Thesis, National YunLin University of Science & Technology, Yunlin, Taiwan.
-Kao, J. C., 1995, Leisure benefits for three factor patterns, Outdoors Amusement and Rest Research, Vol. 8, No. 1, PP. 15- 28.
-Koskela, H., 2002, Customer satisfaction and loyalty in after sales service, Helsinki University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Report No 21, HUT Industrial Management and Work and Organizational Psychology.
-Kotler, P., Bowen, J. and Makens, J., 1999, Marketing For Hospitality And Tourism, Prentice – Hall Inc, New Jersey.
-Kuo, Y. C., 1999, The study of job stress, job satisfaction, burnout, and leisure satisfaction among flight attendant, Unpublished MBA Thesis, National Sun Yat-Sen University, Taiwan, ROC.
-Leiper, N., 1990, Tourism system and interdisciplinary perspective, Massey University Printery, New Zealand.
-Mayo, E. J. and Jarvis, L. P., 1981, The Psychology of Leisure and Travel Behaviour, C.B.I; Massachusetts.
-McAlexander, J. H., Stephen, K. K. and Scott, D. R., 2003, Loyalty: The influences of satisfaction and brand community integration, Journal of Marketing, 11 (4), PP. 1- 11.
-Mcintosh, W. R. and Charles R. G., 1995, Tourism principles, practices, philosophies, John Wiley & Sons, United States Of American, John Wiley & Sons, Inc
-Miller, J., 1977, Exploring satisfaction, modifying models, eliciting expectations, posing problems and making meaningful measurements, In Hunt, H. K. (Ed.), Conceptualization and measurement of consumer satisfaction, Marketing Science Institute, Cambridge, MA.
-Mousavi, M. N., Ebrahimzadeh, I., Kazemizadeh, S. H. and Ghanbari, H., 2014, Analysis of Effective factors on satisfaction of foreign tourists from tourism functions infrastructure, Case study: Qhom city, Urban and Regional Studies and Research, Vol. 5, No. 18, PP. 69- 88. (In Persian)
-Moutinho, L., 1987, Consumer behavior in tourism, European Journal of Marketing, Vol. 21, No. 10, PP. 1– 44.
-Oliver, R. L., 1997, Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer, McGraw Hill, New York.
-Papoli Yazdi, M. H. and Sadeghi, M., 2008, Ecotourism Nature and Implications, Samt published, Tehran. (In Persian)
-Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. and Berry, L. L., 1994, Reassessment of expectations as a comparison standard in measuring service quality: Implications for further research, Journal of Marketing, Vol 58, PP. 120– 135.
-Pizam, A., Neumann, Y. and Reichel, A., 1978, Dimensions of tourism satisfaction with a destination area, Annals of Tourism Research, 5 (3), PP. 314– 322.
-Rezvani, A. A., 2004, Geography and Tourism, 5th Ed, Published by payamnor univercity. (In Persian)
-Sadremosavi, M. and Dakhili Kahnodi, J., 1998, Evaluation of tourism facilities Azabayjan shaghi, Journal of Geographical Researchs, No. 61, PP. 129- 143. (In Persian)
-Saraee, F., 2000, The environmental consequences of tourism, Environment, No. 29. (In Persian)
-Soutar, J. N., 2001, Service quality, customer satisfaction and value: An examination of their relationships, In Kandampuly, J., Mok, C. and Sparks, B. (Eds), Service quality management in hospitality, tourism and leisure, The Haworth Press, New York.
-Taheri damneh, M., Farmani, S. and Mostofi Almamaleki, R., 2012, Survey the challenges of being in the city tourism relevance to accommodations limits, Journal of Urban and Regional Research, Vol. 2, No. 8, PP.117- 132. (In Persian)
-Tribe, J. and Snaith, T., 1998, From Servqual to Holsat: Holiday satisfaction in Varadero, Cuba. Tourism Management, 19 (1), PP. 25– 34.
-Westbrook, R. A., 1980, A Rating Scale for Measuring Product/Service Satisfaction, Journal of Marketing, Vol. 44 (Fall), PP. 68- 72.
-Woodside, A. G., Frey, L. L., & Daly, R. T. (1989). Linking service quality, customer satisfaction and behavioral intention. Journal of Health Care Marketing, 9(4), 5–17.
-Zarghami Boroujeni, H., 2011, Tourism development planning, 2nd Ed, Mahkameh published, Tehran. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,264 |