تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,836 |
بررسی ظرفیتهای نمایشی حکایت «زن پارسا»ی الهینامه عطار برای اقتباس نمایشنامه | ||
ادب فارسی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 41-59 اصل مقاله (542.79 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpl.2015.56609 | ||
نویسندگان | ||
حسین آقاحسینی1؛ سید مرتضی هاشمی1؛ طیبه پرتویراد* 2 | ||
1عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
نگاهی به سابقة اقتباس از متون ادبی در هنرهای نمایشی ازجمله سینما، تلویزیون و تئاتر در جهان نشان میدهد که اقتباس میتواند خلأهای متنی موجود در بخش تئاتر و سایر انواع نمایش را به بهترین وجه پر کند. در ادبیات فارسی، به رغم توصیفی بودن متون ادبی، کم نیستند آثاری که ظرفیتهای نمایشی زیادی دارند و میتوان با بهرهگیری از آنها به غنای متون نمایشی افزود. یکی از این آثار که به دلیل شهرت منطقالطیر و تذکرةالاولیاء، ارزشهای ادبی و هنری آن کمتر شناخته شده، الهینامة عطار نیشابوری است. این اثر سرشار از حکایتهای داستانی است که برخی از آنها از ظرفیتهای نمایشی بسیاری برخوردارند و تاکنون موردتوجه پژوهشگران قرار نگرفتهاند. در این مقاله با تکیه بر جایگاه و اهمیت اقتباس از آثار ادبی، به روش توصیفی-تحلیلی و براساس تعریف قرن هجدهمی از تئاتر ارسطویی، ظرفیتهای نمایشی حکایت زن پارسا بررسی و وجوه معنایی و ویژگیهای ساختاری و ... آن، بهعنوان زمینهای مناسب برای اقتباس تحلیل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
الهینامة عطار؛ حکایت زن پارسا؛ تئاتر ارسطویی؛ ظرفیتهای نمایشی | ||
مراجع | ||
آلمحمد، رضا (1362)، «پیرامون مفهوم درام»، هنر، ش 4، 312-315. اخوت، احمد (1392)، دستور زبان داستان، چ دوم، اصفهان، فردا. استارمی، ابراهیم (1390)، «مبانی تئاتر روایی برشت با استناد به نمایشنامه ننه دلاور و فرزندانش»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، ش 61، 5-24. ایگلتون، تری (1388)، پیشدرآمدی بر نظریة ادبی، ترجمة عباس مخبر، تهران، مرکز. امامی، فاطمه (1389)، «عناصر داستانی حکایت زن پارسا در الهینامة عطار»، پژوهشنامة ادب حماسی (پژوهشنامه فرهنگ و ادب)، سال ششم، ش 10، 344-371. بلیکر، ایروین (1372)، «عناصر فیلمنامهنویسی روایی»، ترجمة محمد گذرآبادی، فارابی، دورة پنجم، 166-181. بینیاز، فتح الله (1388)، درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی، تهران، افراز. حیاتی، زهرا (1383)، «تطبیق ساختار داستان شیخ صنعان با الگوی فیلمنامه»، پژوهشهای ادبی، ش 3، 45-64. رضایی، رضا (1383)، «یادداشتهایی دربارة تبدیل قصه به نمایشنامه»، هنر، ش 61، 49-54. سهیلیراد، فهیمه (1386)، «بررسی جنبههای نمایشی در شماری از داستانهای تذکرةالاولیاء عطار نیشابوری»، مدرس هنر، دورة دوم، ش 2، 25-40. سیگر، لیندا (1383)، فیلمنامه اقتباسی، ترجمة عباس اکبری، تهران، نقش و نگار. شهریاری، خسرو (1365)، کتاب نمایش، تهران، امیرکبیر. عطار، فریدالدین (1387)، الهینامه، به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، سخن. قادری، نصرالله (1391)، آناتومی ساختار درام، چ چهارم، تهران، نیستان. مرادی، شهناز (1368)، اقتباس ادبی در سینمای ایران، تهران، آگاه. مککی، رابرت. (1387)، داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامهنویسی، ترجمة محمد گذرآبادی، تهران، هرمس. مکی، ابراهیم (1390)، شناخت عوامل نمایش، چ هفتم، تهران، سروش. میرصادقی، جمال (1390)، عناصر داستان، چ ششم، تهران، سخن. میرصادقی، جمال و میمنت میرصادقی (1388)، واژهنامة هنر داستاننویسی، تهران، مهناز. ویینی، میشل (1377)، تئاتر و مسائل اساسی آن، ترجمة سهیلا فتاح، چ اول، تهران، سمت.
Freytag, G. (1894), Freytag's Technique of the Drama: An Exposition of Dramatic Composition and Art, Scott, Foresman and Company, Chicago, New York. Letwin, D . & J. Stockdale and R. Stockdale (2008), The Architecture of Drama, Lanham, Maryland. Woodbridge, M. E. (1898), The Drama: Its Law and Its Tecnique, Boston Chicago, Allyn and Bacon.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,587 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,113 |