تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,758 |
آرامسازی ترافیک محله با رویکرد تجدیدحیات با استفاده از مدل SWOT (مطالعۀ موردی: محلۀ یورد شاهی ارومیه) | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 3، دوره 49، شماره 4، دی 1396، صفحه 755-767 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2016.56453 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا احدی* 1؛ الناز غنی زاده حصار2 | ||
1عضو هیئتعلمی پژوهشکدۀ حملونقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری دانشگاه آزاد قزوین | ||
چکیده | ||
آرامسازی ترافیک، یکی از اقدامات مهندسی محسوب میشود که میتواند با صرف هزینههای نهچندان بالا سبب کاهش قابلتوجه سرعت وسایل نقلیه شده و در نتیجه، در کاهش نرخ تصادفات و تلفات ناشی از آنان تأثیری مشخص بر جای گذارد. ازآنجایی که اجرای طرحهای آرامسازی میتواند روند ترافیک معابر بهخصوص خیابانهای محلی را با تغییر مواجه کند، باید در انتخاب ابزارهای آرامسازی و تعیین مقاطع مناسب جهت اجرای آنها برای تجدیدحیات محله دقت لازم اعمال شود. آرامسازی ترافیک محلات مسکونی، موضوعی است که جهت حفظ کارکردهای اجتماعی و فرهنگی و جلوگیری از تعادلنداشتن زیستمحیطی محلات مسکونی پیشنهاد میشود. هدف اصلی از نگارش پژوهش، بررسی امکان آرامسازی ترافیک محله یورد شاهی ارومیه با رویکردی در جهت تجدیدحیات این محله است که با استفاده از مطالعات اسنادی و کتابخانهای به شناخت و ارزیابی وضعیت موجود محلۀ یورد شاهی ارومیه پرداخته و نتایج بهدستآمده را در قالب روش تحلیلی-کاربردی با استفاده از جدول SWOT و اولویتدارترین عوامل در محله را مشخص کرده و به ارائۀ راهکارهایی در راستای موضوع مورد بررسی خواهیم پرداخت. در نتایج بهدستآمده، از پژوهش راهبرد تهاجمی SO بهعنوان اولویتدارترین راهبرد شناخته شده که عوامل تهاجمی نشان میدهد و محلۀ یورد شاهی که توان لازم برای برنامههای ساماندهی و آرامسازی ترافیک را دارد، استفاده شد. در انتها نیز براساس یافتههای پژوهش، با تأکید بر محلۀ یورد شاهی شهر ارومیه و دستورالعمل مشارکتهای اجتماعی در محلات مسکونی، راهکارهایی پیشنهاد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آرامسازی؛ تجدیدحیات؛ ترافیک؛ محله؛ SWOT | ||
مراجع | ||
احدی، محمدرضا و امین نادری، 1392، اصول و برنامهریزی حملونقل شهری، چاپ اول، انتشارات دانشگاه علوم انتظامی، تهران. بدری، سید علی و مرتضی نعمتی، 1388، برنامهریزی راهبردی توسعۀ اقتصادی با رویکرد مشارکتی (مطالعۀ موردی: بخش مرکزی شهرستان لنگه)، فصلنامۀ پژوهشهای جغرافیای انسانی، دورۀ 68، شمارۀ 2، صص 69-83. حاتمینژاد، حسین، 1386، بهسوی رهیافت تجدیدحیات شهری، مجلۀ حیات شهری، سال نهم، شمارۀ 96، صص 96-97. حسینی، علی و دیگران، 1389، راهبردهای ساماندهی بافت فرسودۀ محلۀ قیطریه با استفاده از روش QSPM، مجلۀ باغ نظر، سال دهم، شمارۀ 24، صص 79-90. شکویی، حسین، 1372، جغرافیای اجتماعی شهرها؛ اکولوژی اجتماعی شهرها، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران. پاکزاد، جهانشاه، 1385، راهنمای طراحی فضای شهری در ایران، چاپ سوم، انتشارات شهیدی، تهران. میربها، بابک و مرتضی اسد امرجی، 1386، آرامسازی، چاپ اول، سازمان حملونقل ترافیک، تهران. خشاییپور، مرتضی و مهری بهرامی موینی، 1390، ارائه متدولوژی مدیریت و بکارگیری روشهای آرامسازی در معابر شهری، یازدهمین کنفرانس بینالمللی حملونقل و ترافیک، تهران. فرهنگ، باقر، 1372، برنامهریزی حملونقل شهری، گروه برنامهریزی شهری، تهران.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,995 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,029 |