تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,893 |
بررسی خصوصیات بنیادی سینمای تکنوآر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 15، دوره 20، شماره 2، دی 1394، صفحه 83-92 اصل مقاله (263.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2015.56361 | ||
نویسندگان | ||
شهابالدین عادل* 1؛ سپیده توحیدی2 | ||
1استادیار دانشکدهی سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهی سینما، دانشکدهی سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تحقیق پیش رو به بررسی ویژگیها و خاستگاههای سینمای تکنوآر میپردازد. این ژانر فرعی، از ادغام فیلم نوآر با گونهی علمیتخیلی در دههی 80، همزمان با رواج خصوصیات پستمدرنیستی در هنرها، شکل گرفت. سینمای تکنوآر، علاوه بر این که مصداق خوبی برای ترکیب ژانرها و سبکهاست، برخی از مفاهیم کلیدی پستمدرنیسم را نیز به خوبی بازتاب میدهد. بر همین اساس این تحقیق سینمای تکنوآر را، با هدف شناخت برخی خاستگاههای گونههای جدید و درک بهتر شکلهای متفاوت سینمایی برگزیده است. در این تحقیق همچنین معرفی مسائل نظری و سبکهای هنری که نقش منبع الهام فیلمسازان این گونه را یافتهاند، مدنظر بوده است. برای دستیابی به اهداف فوق، ابتدا توضیحاتی دربارهی فیلمنوآر و سپس احیای آن که نئونوآر نام یافته، آورده شده است. سپس سایر ریشههای سینمای تکنوآر شامل گونهی علمیتخیلی، ادبیات سایبرپانک، ادبیات گوتیک و داستانهای اساطیری معرفی شدهاند. در ادامه عناصری همچون دیستوپیا، بحرانهای محیط زیست، سایبرگ و نوستالژی با تکیه بر آرای اندیشمندانی همچون لیوتار، دریدا، جیمسون و بودریار مورد بررسی قرار گرفتهاند. در انتها موارد فوق بر یک نمونه فیلم انطباق داده شدهاند. روش اجرا در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای (واقعی و مجازی) است. همچنین از نمونههای شاخص سینمای تکنوآر برای بازیابی ویژگیهای نامبرده استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فیلم نوآر؛ علمیتخیلی؛ سینمای تکنوآر؛ عناصر تکرار شونده؛ نظریات پستمدرن | ||
مراجع | ||
پایل، فارست. (1380) "سایبرگها و آدمها: دربارهی بلیدرانر و ترمیناتور". نقد سینما، شمارهی 25. صفحات 70 تا 73
تلوت، جی. پی. (1383) "سیر سینمای علمیتخیلی در امریکا". فصلنامهی فارابی، شماره 53. صفحات 255 تا 270
جیمز، ادوارد. (1383) "آرمانشهر و ضد آرمانشهر در آثار علمی تخیلی". فصلنامهی فارابی، شماره 53. صفحات 351 تا 360
نوروزی، احسان. (1384) "ادبیات سایبرپانک". بیناب، شمارهی 9. صفحات 94 تا 107
هاشمی، محمد. (1387) "نگاهی به بسترهای جامعهشناسی سیاسی در تاریخ سینمای علمی تخیلی: ایکاروس؛ تمایل و ضد تمایل". نقد سینما، شمارهی 59. صفحات 34 تا 38
هاگل، جرالد اچ. (1384) "گوتیک در فرهنگ غربی". فصلنامهی فارابی، شمارهی 55. صفحات 5 تا 20.
کتب بوردول، دیوید؛ تامسون کریستین (1383). تاریخ سینما. ترجمهی روبرت صافاریان. نشر مرکز، تهران.
کمالینیا، فرزین (1388). جنبشها و سبکهای سینمایی. انتشارات نگارهپرداز صبا، تهران.
نوذری، حسینعلی (1379). صورتبندی مدرنیته و پستمدرنیته. انتشارات نقش جهان، تهران.
وارد، گلن (چاپ دوم1387). پستمدرنیسم. ترجمهی قادر فخر رنجبری، و ابوذر کرمی. نشر ماهی، تهران.
هیوارد، سوزان (چاپ سوم1388). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی. ترجمهی فتاح محمدی. انتشارات هزارهی سوم، زنجان.
Means, Loren. (2003) " Science-fiction- The last 10 years". YLEM Journal, Volume23, Number2, p 2-3 کتاب لاتین Auger, Emily E. (2011) Tech-noir Film: A Theory of the Development of Popular Genres. The University of Chicago Press, Chicago. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,424 |