تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,236 |
ارتباط تعاملی فضاهای سینمایی و فضای شهری معاصر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 12، دوره 20، شماره 2، دی 1394، صفحه 49-60 اصل مقاله (777.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2015.56357 | ||
نویسندگان | ||
محمد باقر قهرمانی* 1؛ مرضیه پیراوی ونک2؛ حامد مظاهریان3؛ علیرضا صیاد4 | ||
1دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار دانشکده هنرها و ادیان، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
بسیاری از نظریهپردازان سینمای اولیه (تام گونینگ، میریام هانسن، آن فرایدبرگ، جیمز دونالد و جولیانا برونو و...)، بر همزمانی اختراع سینما و شکلگیری و گسترش فضاهای شهرهای مدرن تاکید داشتهاند. میریام هانسن اظهار میکند که با جریان یافتن تصاویر متحرک فیلم در شبکه نوظهور شهر مدرن، سینما به عنوان رابطهای میان شهروندان و تجربه شهری عمل میکرد و بدین واسطه، در شکلدادن به «سیمای شهر» نزد شهروندان، سهم شایانی ایفا نمود. این تعامل فیلمسازان با فضاهای شهری در دهههای بعد، بهویژه در سینمای اکسپرسیونیسم آلمان، نئورئالیسم ایتالیا، سینمای نوآر و موج نوی فرانسه ادامه یافت. سینما در بستر شهر مدرن رشد یافت و در سیر تکاملیاش، در حرکت از سینمای تکفضایی ابتدایی به سوی سینمای دینامیک چندفضایی معاصر، متاثر از پویایی شهری بوده است. این پژوهش که از نوع نظری، با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته است، میکوشد این نکته را آشکار سازد که در دهههای اخیر گونهای ارتباط پویای تعاملی میان شهر و سینما پدید آمده است و نمیتوان از تاثیر شهرهای سینمایی بر شهرهای واقعی غافل شد. در شهرهای معاصر، گونهای از درهمآمیختگی میان پلانهای سینمایی و پلانهای شهری پدید آمده است که به ادراک مخاطبان از مفهوم شهر شکل میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
شهر مدرن؛ فضای شهری؛ تصاویر متحرک؛ فضای سینماتیک؛ شهر سینماتیک | ||
مراجع | ||
اﺣﻤــﺪى، ﺑﺎﺑﮏ(1383)، ﺗﺼﺎوﯾﺮ دﻧﯿﺎى ﺧﯿﺎﻟﻰ، ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺎﯾﻰ درﺑﺎره ﺳــﯿﻨﻤﺎ، ﻧﺸﺮ ﻣﺮﮐﺰ، ﺗﻬﺮان.
اﺳﺘﻢ، راﺑﺮت(1389)، ﻣﻘﺪﻣﻪ اى ﺑﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻓﯿﻠﻢ، ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﮔﺮوه ﻣﺘﺮﺟﻤﺎن ﺑﻪ ﮐﻮﺷﺶ اﺣﺴﺎن ﻧﻮروزى، ﺷﺮﮐﺖ اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﻮره ﻣﻬﺮ، ﺗﻬﺮان. ﺑﻮردول، دﯾﻮﯾﺪ و ﺗﺎﻣﺴﻮن، ﮐﺮﯾﺴﺘﯿﻦ(1391)، ﺗﺎرﯾﺦ ﺳﯿﻨﻤﺎ، ﺗﺮﺟﻤﻪ روﺑﺮت ﺻﺎﻓﺎرﯾﺎن، ﻧﺸﺮ ﻣﺮﮐﺰ، ﺗﻬﺮان.
ﺑﻨﯿﺎﻣﯿﻦ، واﻟﺘﺮ 1390) اﻟــﻒ(، اﺛﺮ ﻫﻨﺮى در ﻋﺼﺮ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﻰ، در اﮐﺮان اﻧﺪﯾﺸﻪ: ﻓﺼﻞ ﻫﺎﯾﻰ در ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺳﯿﻨﻤﺎ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﭘﯿﺎم ﯾﺰداﻧﺠﻮ، ﻧﺸﺮ ﻣﺮﮐﺰ، ﺗﻬﺮان.
ﺑﻨﯿﺎﻣﯿﻦ، واﻟﺘﺮ1390)ب(، ﺧﯿﺎﺑﺎن ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺣﻤﯿﺪ ﻓﺮازﻧﺪه، ﻧﺸــﺮ ﻣﺮﮐﺰ، ﺗﻬﺮان.
ﺗﺎﻧﮑﯿــﺲ، ﻓﺮن (1390)، ﻓﻀﺎ، ﺷــﻬﺮ و ﻧﻈﺮﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺣﻤﯿﺪرﺿﺎ ﭘﺎرﺳﻰ و آرزو اﻓﻼﻃﻮﻧﻰ، ﻣﻮﺳﺴﻪ اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان. دوﺳــﺮﺗﻮ، ﻣﯿﺸﻞ(1382)، ﻗﺪمزدن در ﺷــﻬﺮ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺷﻬﺮﯾﺎر وﻗﻔﻰﭘﻮر، در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ)ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻘﺎﻻت(، وﯾﺮاﯾﺶ ﺳﺎﯾﻤﻮن دﯾﻮرﯾﻨﮓ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻧﯿﻤﺎ ﻣﻠﮏﻣﺤﻤﺪى و ﺷﻬﺮﯾﺎر وﻗﻔﻰﭘﻮر، ﻧﺸﺮ ﺗﻠﺨﻮن، ﺗﻬﺮان.
راﺑﯿﻨﺴﻮن، دﯾﻮﯾﺪ(1363)، ﺗﺎرﯾﺦ ﺳﯿﻨﻤﺎى ﺟﻬﺎن، ﺗﺮﺟﻤﻪ اﺑﺮاﻫﯿﻢ اﺑﻮاﻟﻤﻌﺎﻟﻰ و ﻫﻤﺎﯾﻮن ﻋﺒﺎﺳﭙﻮر، اﻧﺘﺸﺎرات ﻧﮕﺎه، ﺗﻬﺮان.
زﯾﻤﻞ، ﮔﺌﻮرگ (1372)، ﮐﻼﻧﺸــﻬﺮ و ﺣﯿﺎت ذﻫﻨﻰ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﯾﻮﺳﻒ اﺑﺎذرى، ﻣﺠﻠﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ، ﺷﻤﺎره ﺳﻮم (6)، ﺻﺺ53-66 .
ﺷــﯿﻞ، ﻣﺎرک و ﻓﯿﺘﺰﻣﻮرﯾﺲ، ﺗﻮﻧﻰ (1391)، ﺳﯿﻨﻤﺎ و ﺷﻬﺮ )ﻓﯿﻠﻢ و ﺟﻮاﻣﻊ ﺷﻬﺮى در ﺑﺴﺘﺮ ﺟﻬﺎﻧﻰ(، ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻣﯿﺘﺮا ﻋﻠﻮى ﻃﻠﺐ و ﻣﺤﻤﻮد ارﺑﺎﺑﻰ، اﻧﺘﺸﺎرات ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺷﻬﺮ، ﺗﻬﺮان.
ﻓﮑﻮﻫﻰ، ﻧﺎﺻﺮ (1390)، اﻧﺴﺎن ﺷﻨﺎﺳﻰ ﺷﻬﺮى، ﻧﺸﺮ ﻧﻰ، ﺗﻬﺮان. ﮐﺎﻟﻦ، ﮔﻮردون (1390)، ﮔﺰﯾﺪه ﻣﻨﻈﺮ ﺷــﻬﺮى، ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﻃﺒﯿﺒﯿﺎن، ﻣﻮﺳﺴﻪ اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان.
ﮔﺮﮔــﻮر، اوﻟﺮﯾﺶ و ﭘﺎﺗــﺎﻻس، اﻧﻮ(1384)، ﺗﺎرﯾﺦ ﺳــﯿﻨﻤﺎى ﻫﻨﺮى، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻫﻮﺷﻨﮓ ﻃﺎﻫﺮى، ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ- ﻫﻨﺮى ﻣﺎﻫﻮر، ﺗﻬﺮان.
ﻟﻮﻓﻮر، ﻫﺎﻧﺮى (1391)، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻓﻀﺎ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺤﻤﻮد ﻋﺒﺪاﷲ زاده، ﻧﺸــﺮ ﻣﺮﮐﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان.
ﻫﺎروى، دﯾﻮﯾﺪ (1390)، وﺿﻌﯿﺖ ﭘﺴــﺎﻣﺪرﻧﯿﺘﻪ؛ ﺗﺤﻘﯿﻖ در ﺧﺎﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎى ﺗﺤﻮل ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ، ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻋﺎرف اﻗﻮاﻣﻰ ﻣﻘﺪم، اﻧﺘﺸﺎرات ﭘﮋواک، ﺗﻬﺮان. Agrest, Diana (1991), Architecture from Without: Theoret- ical Framings for a Critical Practice, MIT Press, Cambridge. AlSayyad, Nezar (2006), Cinematic Urbanism: A History of the Modern from Reel to Real, Routledge New York. Baudrillard, Jean (1989), America, Verso, London& New York. Benjamin, Walter (2006), The Writer of Modern Life: Essays on Charles Baudelaire, Edited by Michael William Jennings, Harvard University Press, Cambridge. Boyer, M. Christine (1994), The City of Collective Memory: Its Historical Imagery and. Architectural Entertainments, MIT Pres , Cambridge. Bruno, Giuliana (1993), Streetwalking on a Ruined Map: Cultural Theory and the City Films of Elvira Notari, Princeton University Press, Princeton. Bruno, Giuliana (2002), Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film, Verso, London & New York. Charney, Leo, & Schwartz, Vanessa R (1995), Cinema and the Invention of Modern Life, University of California Press, Berkeley. Clarke, David B (1997), The Cinematic City, Routledge, London & New York. Conley, Tom (2007), Cartographic Cinema, University of Minnesota Press, Minneapolis. Dickos, Andrew (2002), Street with No Name: A History of the Classic American Film Noir, the university press of Ken- tucky, Kentucky. Dimendberg, Edward (2004), Film Noir and the Spaces of Modernity, Harvard University Press. Donald, James (2005), Imagining the Modern City, Contin- uum International Publishing Group, London & New York. Everett, Wendy E., & Goodbody, Axel (2005), Revisiting Space: Space and Place in European Cinema, P. Lang, New York. Foucault, Michel (1997), Of Other Spaces: Utopias and Het- erotopias, in Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, Edited by Neil Leach, Routledge, London. Friedberg, Anne (1993), Window Shopping:Cinema and the Postmodern, University of California Press, Berkeley. Hansen, Miriam (1991), Babel and Babylon: Spectatorship in American Silent Film, Harvard University Press, Cambridge. Hansen, Miriam (2012), Cinema and Experience: Siegfried Kracauer, Walter Benjamin and Theodor W. Adorno, Univer- sity of California Press, Berkeley. Jameson, Fredric (1995), The Geopolitical Aesthetic Cine- ma and Space in the World System, Indiana University Press, Bloomington. Koeck, Richard (2012), Cine-scapes: Cinematic Spaces in Architecture and Cities, Routledge, London & New York. Koeck, Richard, & Roberts, Les (2010), The City and the Moving Image: Urban Projections, Palgrave Macmillan, New York. Konstantarakos, Myrto (2000), Spaces in European Cinema, Intellect, Portland. Kracauer, Siegfried (1997), Theory of Film: The Redemp- tion of Physical Reality, Princeton University Press, Princeton. McDonough, Tom(2002), Guy Debord and the Situationist International: Texts and Documents, The MIT press, Masa- chusetts. Mennel, Barbara Caroline (2008), Cities and Cinema, Rout- ledge, London & New York. Mitias, Michael H (1994), Philosophy and Architecture, Ro- dopi, Amsterdam. Mulvey, Laura (2009), Visual and Other Pleasures, Palgrave Macmillan, New York. Penz, Francois, & Lu, Andong (2011), Urban Cinematics: Understanding Urban Phenomena through the Moving Image, Intellect, Bristol. Pizarro, Rafael E (2011), Urban Design and Cinematic Arts, in Companion to Urban Design, Edited by Tridib Banerjee and Anastasia Loukaitou-Sideris, Routledge, London & New York, 208-217. Roberts, Les (2012), Cinematic Cartography: Projecting Place through Film, in Mapping Cultures: Place, Practice, Perfor- mance, Edited by Les Roberts, Palgrave Macmillan, New York. Shiel, Mark, & Fitzmaurice, Tony (2003), Screening the City, Verso, London & New York. Soja, Edward W (1989), Postmodern Geographies: The Re- assertion of Space in Critical Social Theory, Verso, London & New York. Soja, Edward W (1996), Thirdspace: Journeys to Los An- geles and Other Real-and-Imagined Places, Blackwell, Cam- bridge. Tester, Keith (1994), The Flâneur, Routledge, London & New York. Thomas, Maureen, & Penz, Francois (2003), Architectures of Illusion: From Motion Pictures to Navigable Interactive En- vironments, Intellect, Bristol & Portland. Vidler, Anthony (2000), Warped Space: Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, MIT Press, Cambridge. Zhang, Zhen (2007), The Urban Generation: Chinese Cine- ma and Society at the Turn of the Twenty-First Century, Duke University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,393 |