تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,558 |
مطالعۀ پدیدۀ «ارکستر» در فرهنگ موسیقایی ایران معاصر، با تکیه بر مُدلسازیِ امکان تحقق صور بالقوۀ آن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 11، دوره 20، شماره 2، دی 1394، صفحه 35-48 اصل مقاله (623.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2015.56354 | ||
نویسنده | ||
علی خاکسار* | ||
استادیار گروه مطالعات عالی هنر، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف نهایی از پژوهش حاضر آن است که به منظور تبیین نحوۀ مواجهۀ فرهنگ موسیقایی ایران و غرب از نظر اخذ تفکر ارکسترال، با ترسیم مُدلهایی مبتنی بر صورتهای بالقوۀ ارکستر در ایران و مصداقیابی تعیّنی آنها، امکان تحقق الیناسیون در هر یک از مواجهات آزموده شود. لذا فرضیۀ این پژوهش، بدین نظریه منتج شده است که بر خلاف رهیافتهای سنتگرایانه، که تمامی مواجهات با فرهنگ موسیقایی غرب مطرود پنداشته میشود، پارهای از مواجهات، نظر به رهیافت تأویلی و آگاهانه آن، نه تنها به الیناسیون در موسیقی ایرانی نینجامیده، بلکه به تکامل و غنای قالبهای اجرایی موسیقی ایرانی منتهی شده است. از سویی دیگر، بخش دیگر این نظریه بر آن اذعان دارد که به خلاف رهیافتهای غربگرایانه که هرگونه تکوین و تکاملِ موسیقی ایرانی مستلزم اخذ تام و تمام بنیانهای موسیقایی غرب انگاشته میشود؛ بخش قابلملاحظهای از مواجهات میان فرهنگ موسیقایی ایران و غرب جهت اخذ تفکر ارکسترال، نه تنها تکوین و تکامل موسیقی ایرانی را در پی نداشته، بلکه به تضعیف، تنزّل و حتی حذف برخی خصوصیات بنیادین موسیقی ایرانی انجامیده است. بر این اساس میتوان چنین اذعان نمود که مواجهۀ موسیقی ایرانی و غربی در دورۀ معاصر از نقطهنظر اخذ تفکر ارکسترال، دارای روندی دو قطبی (سازنده و غیر سازنده) بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
الیناسیون؛ الیناسیونِ موسیقایی؛ فرهنگ موسیقایی؛ موسیقی ایرانی؛ ارکستر؛ مدلسازی | ||
مراجع | ||
حق شناس، علیمحمد. سامعی، حسین. انتخابی، نرگس (1386)، فرهنگ معاصر هزاره انگلیسی_ فارسی، مؤسسۀ فرهنگ معاصر، تهران. دانیلو، آلن (1344)، ارزشها در موسیقی، ترجمۀ اردشیر لطفیان، مجلۀ موسیقی. شمارۀ 100، صص 1-4.
درویشی، محمدرضا (1373)، نگاه به غرب: بحثی در تأثیر موسیقی غرب در موسیقی ایران، مؤسسۀ فرهنگی- هنری ماهور، تهران.
زیمل، گئورک (1386)، مقالاتی دربارۀ تفسیر در علوم اجتماعی، با مقدمۀ گای اکس، ترجمۀ شهناز مسمی پرست، شرکت سهامی انتشار، تهران.
سپنتا، ساسان (1369)، چشمانداز موسیقی ایران، موسسة انتشاراتی مشعل، تهران.
سزر، امه (1345)، گفتاری در باب استعمار، ترجمۀ منوچهر هزارخانی، انتشارات نیل، تهران.
شاردن، شوالیه شان (1345)، سیاحتنامۀ شاردن، جلد9، ترجمۀ محمد عباسی، انتشارات امیر کبیر، تهران.
شریعتی، علی (1357)، مجموعه آثار 4 (بازگشت به خویشتن)، انتشارات حسینیه ارشاد، تهران.
شریعتی، علی (1359الف)، مجموعه آثار 12 (تاریخ تمدن)، جلد اول، انتشارات حسینیه ارشاد، تهران.
شریعتی، علی (1359ب)، مجموعه آثار 12 (تاریخ تمدن)، جلد دوم، انتشارات حسینیه ارشاد، تهران.
شریعتی، علی (1361)، مجموعه آثار 25 (انسان بی خود)، چاپ اول، انتشارات قلم، تهران.
شریعتی، علی (1384)، مجموعه آثار 31 (ویژگیهای قرون جدید)، چاپ هفتم، انتشارات چاپخش، تهران.
شریعتی، علی (1385)، مجموعه آثار شمارة 20 (چه باید کرد؟)، چاپ هفتم، انتشارات قلم، تهران.
طلایی، داریوش (1372)، نگرشی نو به تئوری موسیقی ایرانی، مؤسسۀ فرهنگی- هنری ماهور، تهران.
فاطمی، ساسان (1382)، نگاهی گذرا به پیدایش و رشد موسیقی مردمپسند در ایران، از ابتدا تا سال 1357، فصلنامۀ موسیقی ماهور، شمارۀ 22، صص 27-41.
فانون، فرانتس (1356)، استعمار میرا، ترجمۀ محمد امین کاردان، انتشارات خوارزمی، تهران.
کیانی، مجید (1379)، موسیقی ملی، ارکستر ملی و موسیقی جهانی، فصلنامۀ موسیقی ماهور، سال سوم، شمارۀ 8، صص27-37. گیدنز، آنتونی (1381)، جامعهشناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، چاپ هفتم، نشر نی، تهران.
لطفی، محمدرضا (1377)، لغزش از کجا شروع شد؟ نقدی گذرا بر مبانی اندیشه و تئوری استاد علینقی وزیری، کتاب سال شیدا، شمارۀ اول.
مارکوزه، هربرت (1388)، انسان تکساحتی، ترجمۀ محسن مؤیدی، چاپ پنجم، انتشارات امیر کبیر، تهران.
میثمی، سید حسین (1378)، بررسی و تحلیل موسیقی دوران صفویه، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، استاد راهنما: آذین موحد، دانشگاه تهران، تهران.
میثمی، سید حسین (1389)، موسیقی عصر صفوی، چاپ اول، مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن، تهران.
میرعلینقی، سیدعلیرضا (1377)، موسیقینامه وزیری (مجموعه آثار قلمی و گفتاری استاد علینقی وزیری)، انتشارات معین، تهران. هزارخانی، منوچهر (1348)، نژادپرستی و فرهنگ، (چهار سخنرانی از الیون دیوپ، ژاک رابه مانانژارا، فرانتس فانون، امه سزر)، کتاب زمان، تهران.
Bahaba, Homi (1994), Location of Culture, Routledge, London. Marriam, Alan-p. (1964), The Anthropology of Music, Evanton, Northwestern, University Press. Nettl, Bruno (1975), The role of Music in culture: Iran, A Recently Developed Nation, Contemporary Music and Music Culture, edited by Bruno Nettl and Byrnside Ronald, Englewood Cliffs, Prentice Hall, New Jersey. Nettl, Bruno (1983), The Study of Ethnomusicology: Thirty-One Issues and Concepts, University of Illinois Press, Chicago. Nettl, Bruno (1985), The Western Impact on World Music, Schrimer Books, New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,999 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,271 |