![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,638 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,774 |
تولد سِرِناد، تزلزل تنالیته | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 10، دوره 20، شماره 2، دی 1394، صفحه 27-34 اصل مقاله (2.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2015.56347 | ||
نویسندگان | ||
محسن نورانی* 1؛ اشکان پویانیا2 | ||
1کارشناس ارشد آهنگسازی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سرناد Op. 24، از مجموعه کارهای آرنولد شوئنبرگ در هفت موومان برای آنسامبل هفت نفره شامل کلارینت، کلارینت باس، ماندولین، گیتار، ویولن، ویولن آلتو و ویولنسل در سالهای 1921-1923 نوشته شده است. موومانهای این اثر به صورت قرینهای توسط آهنگساز تنظیم شدهاست که موومان چهارم این مجموعه به نام Sonnet، دارای ویژگیهایی همچون همراهی خواننده سولو با ارکستر، استفاده از منظومه شعری فرانچسکو پترارک شاعر بزرگ دوره رنسانس، بکارگیری سیستم دوازده نتی و تکنیک ریتروگراد سری برای خواننده (از بدو ورود در تقابل با ارکستر) است. هدف از این مقاله، شناسایی عوامل موثر بر زایش دوده کافونیک در موومان چهارم این مجموعه، با نگاهی به سیر تحول آهنگساز در دورههای کاری و زندگانی است که منجر به دگرگونی نظام موسیقی قبل از خود و شروع مدرنیته در موسیقی به معنای واقعی گردید. منتقدان، این مکتب را پس از مکتب اول با حضور بزرگانی همچون هایدن، موتزارت و بتهوون، مکتب دوم وین نام نهادند. روش بررسی این موضوع نیز آنالیز و تحلیل ساختاری قطعه از روی پارتیتور اثر بوده و نتایج آن شامل، شناسایی موومان چهارم مجموعه به عنوان قطعه دوازده نتی است که میتوان آنرا مقدمهای در دستیابی آهنگساز به این تکنیک و خلق سوئیت برای پیانو Op. 25 دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
آرنولد شوئنبرگ؛ سرناد؛ دوده کافونیک؛ سونِت؛ ریتروگراد | ||
مراجع | ||
کیمی ین، راجر(1378)، درک و دریافت موسیقی، ترجمه حسین یاسینی، نشر چشمه، تهران.
2- وینک، ریچارد و ویلیامز، لوئیز(1367)، دعوت به شنیدن، ترجمه پرویز منصوری، نشر کتاب زمان، تهران.
3- بنیامین، والتر-آدورنو، تئودور و هورکهایمر ماکس(1390)، خاطرات ظلمت، ترجمه بابک احمدی، نشر مرکز، تهران.
4- موحد، آذین(78-1377)، آرنولد شوئنبرگ و تکامل سنت موسیقی کلاسیک، مجله علمی پژوهشی هنرهای زیبا، شماره4و5 ص2.
5- کامکار، هوشنگ(1380)، موسیقی کلاسیک و رومانتیک، انتشارات دانشگاه هنر، تهران.
6- گیریفیث، پل(1386)، یک قرن موسیقی مدرن، ترجمه کیوان میرهادی، نشر افکار، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,727 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,467 |