
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,912,073 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,961,493 |
اخلاق علم در فضای آموزش علوم اجتماعی ایران | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 89-119 اصل مقاله (504.54 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2014.56286 | ||
نویسندگان | ||
معصومه قاراخانی* 1؛ سید آیت الله میرزایی2 | ||
1عضو هیات علمی پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی | ||
2عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
اخلاق در آموزش بهمثابه بخشی از اخلاق حرفهای آکادمیک، مجموعهای از قواعد و ضوابط ایجابی و سلبی حرفهای مورد توافق اجتماع علمی است که کنشگران حوزهی آموزش را ملزم به رعایت اخلاق و پرهیز از بیاخلاقی در فرآیند آموزش علم مینماید. اعضای هیات علمی، دانشجویان و مدیران سه دسته از کنشگران اصلی در فضای آموزش هستند که متناسب با نقش و انتظارات نقش خود ملزم به رعایت اخلاق حرفهای و حفظ شرافت دانشگاهی هستند. نظر به مسالهمندی رعایت اخلاق علم در فضای آموزش دانشگاهی پرسش از «گونههای عدم تبعیت از هنجارهای مرتبط با نقش کارگزاران اصلی (اساتید، دانشجویان و مدیران) فضای آموزش علوم اجتماعی در ایران» موضوع این پژوهش است. این پژوهش با کاربرد تکنیک تحلیل محتوای کیفی و استفاده از مصاحبهی نیمهساختمند و مراجعه به تجربیات دانشجویان دکتری رشتههای علوم اجتماعی دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی، الزهرا و تربیت مدرس قصد دارد تا گونههای هنجارشکنی اخلاق علم در فضای آموزش علوم اجتماعی ایران را با توجه به موقعیت و نقش هر یک از کنشگران اصلی این رشته شناسایی نماید. نتایج پژوهش نشان میدهد دامنهی عدم تبعیت از هنجارهای اخلاق علم در آموزش علوم اجتماعی گسترده است و نهفقط صرفا به کنشگران رشتهی علمی (اساتید، دانشجویان و مدیران) برحسب میزان و نوع هنجارشکنی علمی محدود نمیشود بلکه متاثر از ساختار آموزش در سطوح دانشگاه، دانشکده و گروه آموزشی شامل قواعد، قوانین و رویههای سازمان آموزش است. انتظار میرود اتخاذ یک رویکرد تلفیقی در شناسایی گونههای عدم تبعیت از هنجارهای اخلاق علم در دو سطح کنشگر و ساختار و پرهیز از یکسونگری در بررسی این موضوع بتواند درک روشنبینانهتری از وضعیت اخلاق علم در ساختار آموزش عالی ایران ارائه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق علم؛ اخلاق آموزش؛ فضای هنجاری؛ فضای آموزش علوم اجتماعی | ||
مراجع | ||
عسگری، حمیدرضا. 1390. از مقالات ISI تا میدان انقلاب.روزنامهی آفرینش یا -روزنامه سراسری صبح ایران، تاریخ دسترسی در 18 اسفندماه 1390 http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=97431
10. فرهود، داریوش. 1387. بلندپروازی، علمبازی، مدرکسازی (واژگان پلجریسم). فصلنامهی اخلاق در علم و فناوری. سال سوم. شمارهی 3 و 4. صص 1-5. 11. فلیک، اووه. 1387. درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمهی هادی جلیلی. تهران:نشرنی. 12. قانعیراد، سید محمدامین. 1385. نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایهی اجتماعی دانشگاهی. مجلهی جامعهشناسی ایران. دورهی هفتم. شمارهی 1. بهار. صص 3 – 29. 13. قانعیراد، محمدامین و حسین ابراهیمآبادی. 1389. تاثیر ساختار اجتماعی آموزش بر عملکرد دانشجویان. فصلنامهی انجمن آموزش عالی ایران. سال دوم. شمارهی 4. 14. محسنی، منوچهر. 1378. نگاهی به شکلگیری و توسعهی علوم اجتماعی در ایران. در وضعیت تحقیقات فرهنگی اجتماعی در ایران. تهران: نشر رسانش. 15. محقق داماد، سیدمصطفی؛ عبدالعزیز ساشادینا و محمود عباسی. 1389. درآمدی بر اخلاق زیستی. تهران: موسسهی فرهنگی حقوقی سینا. انتشارات حقوقی، چاپ دوم. 16. مرجایی، سیدهادی. 1391. بررسی وضعیت اخلاق علم در دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران. موسسهی پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. 17. نورشاهی، نسرین. 1389. بررسی ابعاد و عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری اعضای هیات علمی دانشگاههای وابستهبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. موسسهی تحقیقات و برنامهریزی آموزش عالی. 18. وبر، ماکس. 1376. دانشمند و سیاستمدار. ترجمهی احمد نقیبزاده. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
Retrieved from http://old.ei-ie.org/ethics/file/(2007), 2/10/2013.
10. International Association of Universities. 2010. Value – Based Education and University Ethical Leadership. Retrieved from http://policies.uws. edu.au/ dowonload. Php2.id =637 24/5/2013
11. The Bucharest Declaration on Ethical values and Principles of Higher Education in Europe Region. 2004. International Conference on Ethical and Moral Dimensions for Higher Education and Science in Europe, September Bucharest, Romania. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 705 |