![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,090 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,242 |
تأثیر سرمایه اجتماعی، درگیری تحصیلی و استراتژیهای کنار آمدن بر موفقیت تحصیلی (مطالعه موردی شهر ابرکوه) | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 38، شهریور 1390، صفحه 89-118 اصل مقاله (512.22 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی امیرکافی* 1؛ علی اصغر اکرمی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد پژوهشگری - دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
موفقیت تحصیلی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه والدین، معلمان و به ویژه مسئولان نظام آموزش وپرورش بوده است. موفقیت تحصیلی یکی از اهداف مهم هر نظام آموزشی است و شاخصی برای مطالعه و ارزشیابی عملکرد آموزشی معلمان، فعالیتهای یادگیری دانشآموزان و همچنین سنجش میزان تحقق اهداف آموزشی محسوب میشود. تردیدی وجود ندارد که عدم دستیابی به نتایج مطلوب در این زمینه به منزله تلف شدن امکانات و منابع بالقوه انسانی است که آثار زیان بار وغیر قابل جبرانی را در سطوح خرد وکلان برجای میگذارد. از اینرو بررسی موفقیت تحصیلی و شناخت عوامل اثر گذار حایز اهمیت است. در این راستا تحقیق حاضر با بهره گیری از نظریههای سرمایه اجتماعی، کنترل اجتماعی و دلبستگی، ضمن بررسی تأثیر متغیر تعاملات اجتماعی دانشآموزان بر موفقیت تحصیلی، اثرات متغیرهای استراتژیهای کنار آمدن و درگیری تحصیلی را به عنوان متغیرهای میانجیگر مورد آزمون قرارداده است. شرکت کنندگان دراین پژوهش 296 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه بودند که با روش پیمایش و با بهرهگیری از پرسشنامه محقق ساخته مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها بیانگر آن است که متغیرهای رابطه والدین –فرزندان، استراتژیهای کنارآمدن فعال و درگیری تحصیلی اثرات موثر و معناداری برموفقیت تحصیلی دارد. همچنین تحلیل مسیر نشان میدهد که تاثیرات غیر مستقیم متغیر های رابطه معلم –شاگرد و والدین –معلمان (اولیا ومربیان )برموفقیت تحصیلی قابل توجه میباشد. در مجموع نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهدکه متغیرهای اصلی تحقیق 40 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
موفقیت تحصیلی؛ سرمایه اجتماعی؛ رابطه والدین و فرزندان؛ رابطه معلم و شاگرد؛ درگیری تحصیلی و استراتژیهای کنار آمدن | ||
مراجع | ||
ادوار دز، جک ئی، ماری دی. تامس، پل رُزن فلد، و استنانی بوث ـ کیولی. بی تا. تحقیق پیمایشی: راهنمای عمل. ترجمه سید محمد اعرابی وداود ایزدی. 1379. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی ،. امیرکافی، مهدی. 1380. اعتماد اجتماعی و عوامل موثر برآن. نمایه پژوهش 18. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. بشارت، محمد علی، بهزاد شالچی و حمید شمسی پور. 1385. بررسی رابطه ی هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان. اندیشههای نوین تربیتی 2 (3 و4 ). بیابانگرد، اسماعیل. 1384. رابطه ای میان عزت نفس، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان های تهران. مطالعات روان شناختی 1 (4 و 5). پاشا شریفی، حسن. 1369. افت تحصیلی و چگونگی جلوگیری از آن و ایجاد انگیزش تحصیلی. چهارمین دورة مقاله نویسی علمی دانشگاه اصفهان، شماره 1. پرکی، ویلیام دبیلو. بیتا. خودپنداری و موفقیت تحصیلی. ترجمه سید محمد میرکمالی. 1378. تهران: یسطرون. چلبی مسعود . 1375. جامعه شناسی نظم : تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. چاپ اول. تهران: نی. حسینی ، سید علی اکبر وعباس تشکری. 1365. اثر مختصات فردی و خانواگی برهوش و پیشرفت تحصیلی گروهی از دانش آموزان دوره ابتدایی. مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز1(2). زکی ، محمد علی. 1384. بررسی جامعه شناختی نقش عوامل اجتماعی ، رضایت اجتماعی وعزت نفس بر موفقیت تحصیلی. مجله علوم تربیتی وروان شناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان 2، شهریورماه. سعادتمند، زهره، مریم سیف نراقی، علی شریعتمداری و عزت الله نادری.1380. مقایسه تأثیر روش تدریس حل مسأله با روش تدریس سنتی در دروس اجتماعی و ریاضی بر میزان پیشرفت تحصیلی، نگرشهای آموزشی و میزان یادآوری دانشآموزان کلاس پنجم دبستان شهر اصفهان. دانش و پژوهش 9، پاییز. شارع پور ، محمود. 1387. جامعه شناسی آموزش و پر ورش . چاپ ششم. تهران: سمت. شکرکن، حسین و عبدالکاظم نیسی. 1373. تأثیر عزت نفس بر عملکرد دانش آموزان پسر و دختر دبیرستانی، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 1(1)، تابستان. فریره ، پائولو. بی تا. آموزش ستمدیدگان. ترجمه احمد بیرشک وسیف الله داد، 1358. تهران: انتشارات خوارزمی. فضلی، رخساره و محمد جعفر جوادی. 1383. بررسی مقایسهای تأثیر روش تدریس فعال و غیرفعال بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس تعلیمات اجتماعی. فصلنامه تعلیم و تربیت 2 (78). کلمن، جیمز. بیتا. نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه انسانی. در سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه. به کوشش کیان تاجبخش، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان. 1384. چاپ اول. تهران: نشر شیرازه. گلاسر ، ویلیام. بیتا. مدارس بدون شکست. ترجمه ساده حمزه. 1384. چاپ چهارم . تهران: انتشارات رشد. لیاقت دار، محمدجواد، رضا عابدی، سید ابراهیم جعفری و فاطمه بهرامی. 1383. مقایسه میزان تأثیر روش تدریس بحث گروهی با روش تدریس سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی 10(3). مشایخ، پریوش. 1388. بررسی موفقیت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشآموزان دبیرستانهای شهر شیراز. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، بخش علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان. نویدی ، احد. 1382. بررسی سهم مشترک واختصاصی عملکرد تحصیلی قبلی ، خود پنداره تحصیلی و هوش عمومی درپیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه تعلیم وتربیت 19(4)1382 . Andrzejewski, Carey E. and Heather A. Davis. 2008. Human contact in the classroom: exploring how teachers talk about and negotiate touching students, Teaching and Teacher Education 24: 779-794. Anderson, Joan B. 2008 . Social capital and student learning: Empirical results from Latin American primary schools .Economics of Education Review 27: 439-449. Archambault, Isabelle, Michel Janosz, Jean-Sebastien Fallu and Linda S. Pagani, 2008. Student engagement and its relationship with early high School dropout. Journal of Adolescence . Bateman, Helen vrailas. 2002. Sense of community in the school, In A. T. Fisher, C. C. Sonn and B. J. Bishop (Eds.), Psychological sense of community (pp 161-179), New York: Kluwer academic / plenum publishers. Coleman J. S. 1988. Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology94: 95-120. Eisenhower, Abbey, S., Bruce L. Baker & Jan Blacher. 2007. Early student - teacher relationships of children with And without intellectual disability: Contributions of behavioral, social, and self-regulatory competence. Journal of School Psychology 45: 363-383. Green, Gillian, et al. 2008. Supportive adult relationships and the academic engagement of Latin American immigrant youth". Journal of School Psychology 46: 393-412. Goksen, Fatos and Zeynep cemalcilar. 2010. Social capital and cultural distance as predictors of early school dropout: implications for community action for Turkish internal migrants. International Journal of Intercultural Relations 34: 163-175. Hughes,J. N.& Oi-man Kwok. 2006. Classroom engagement mediates the effect of teacher-student support on elementary students' peer acceptance: A prospective analysis. Journal of School Psychology 43 : 465-480. Kesner, John E. 2000. Teacher Characteristics and the Quality of Child - Teacher Relationships. Journal of School Psychology 28(2): 133-l49. Klem, Adena M. & James P. Connell, (2004) . Relationships matter: Linking Teacher Support to Student Engagement and Achievement. Journal of School Health 74(7). Lee, V. E. & Robert C. Croninger. 200l. The elements of social capital in the context of six High schools. Journal of Socio-Economics 30: 165-167. Murray, Christopher & Mark T. Greenberg. 2006. Children's Relationship with Teachers and Bonds with School An Investigation of Patterns and Correlates in Middle Childhood. Journal of School Psychology 38 (5): 423-445. National Institute of Child Health and Human Development (NICHD). 2008. Mothers' and Fathers' Support for Child Autonomy and Early School Achievement. Development Psychology 44(4): 895-907. Newberry, M., & H. A. Davis. 2008. The role of elementary teachers' conceptions of closeness to students on their Differentail behaviour in the classroom. Teaching and Teacher Education. Doi:10.l0l6/j.tate.02.0l5. Pianta, Robert, C.& Megan W. Stuhlman. 2004. Teacher Child Relationships and Children s Success in the First Years of School. School Psychology Review, 33(3): 444-458. Pianta Robert, C. 1999. Enhancing relationships between children and teachers. Washington, DC: American Psychological Association. Sava, Florin A. 2002. Causes and effects of teacher conflict-inducing attitudes Towards pupils: a path analysis model. Teaching and Teacher Education 18: 1007- 1021 Smith, M.H., Lionel J. Beaulieu & Glenn D. Israel. 1992. Effects of Human Capital and Social Capital on Dropping out of High School in the South. Journal of Research in Rural Education 8:75-87. Spera, Christopher. 2005. A review of the Relationship among Parenting Practices, Parenting Styles, and Adolescent school Achievement. Educational Psychology Review 17(2):125-146. Sun Yongmi. 1999. The Contextual Effects of Community Social Capital on Academic Performance. Social science research 28:403-426. Wubbels, Theo & Mieke Brekelmans. 2005. Two decades of research on teacher - student relationships in class. International Journal of Educational Research 43: 6-24. Zimmer-Gembeck M. J. and Elizabeth M. Locke. 2007. The socialization of adolescent coping behaviours: Relationships with families and teachers. Journal of Adolescence 30: 1-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,749 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 870 |