![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,884 |
نقد تصوف در آثار صوفیان قبل و بعد از حملۀ مغول | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 4، دوره 48، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 49-66 اصل مقاله (191.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2015.55568 | ||
نویسندگان | ||
مهدی رضائی* 1؛ مریم خسروانی خانیمنی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
چکیده | ||
شکلگیری جریان تصوف در قرن دوم هجری، از یک سو منشأ تحولات فراوانی در حوزههای مختلف اجتماعی شده و از سوی دیگر این جریان فکری، پذیرای اندیشهها، سلیقهها و برداشتهای گوناگون دینی شده است. این تأثیر و تأثرات سبب بروز درگیری و نزاع درونی جریان فکری تصوف شده است. در مراحل رشد و رونق تصوف، جوامع اسلامی درگیر حمله های بنیانکن مغول شدند که در همۀ سطوح فرهنگی و اقتصادی جامعه تأثیر نهاد و بیشک جریان فکری و اجتماعی تصوف نیز از این تأثیرات نمیتوانست برکنار بماند. در این پژوهش سعی شده نقدهایی که صوفیان سدههای پنجم و ششم – بهعنوان سدههای قبل از حملۀ مغول - و صوفیان سدههای هشتم و نهم -که پس از ویرانی مغول قرار دارد - در آثار خود بر دیگر صوفیان روا داشتهاند، استخراج و هر دوره با همدیگر مقایسه شود تا بتوان از این میان به شناخت بهتر و بیشتری از جریانهای نابههنجار تصوف قبل و بعد از حملۀ مغول دست یافت. در پایان نتیجه گرفته میشود، حملۀ مغول به شکل مستقیم بر دگرگونیهای صوفیانه و نقدهای درونمشربی آنان تأثیر نگذاشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصوف؛ عرفان؛ مغول؛ نقد | ||
مراجع | ||
[1] غزالی، احمد (1370). مجموعۀ آثار فارسی احمد غزالی. تصحیح احمد مجاهد، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. [2] انصاری، خواجه عبدالله (1380). طبقات صوفیه. تصحیح عبدالحی حبیبی و با کوشش حسین آهی، تهران، فروغی. [3] باخرزی، ابوالمفاخر (1383). اورادالاحباب و فصوصالاداب، تصحیح ایرج افشار، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. [4] جامی، عبدالرحمنبن احمد. (1386). مثنوی هفت اورنگ، تصحیح مرتضی مدرس گیلانی، تهران، اهورا ـ مهتاب. [5] ---------- (1386). نفحاتالانس من حضراتالقدس. تصحیح محمود عابدی، تهران، انتشارات سخن. [6] حافظ، شمسالدین محمد (1387). دیوان. تهران، انتشارات اساطیر. [7] خواجوی کرمانی، محمودبن علی (؟). دیوان اشعار. تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران، کتابفروشی بارانی و محمودی. [8] سنائی، مجدودبن آدم (1387). حدیقهالحقیقه و شریعهالطریقه. تصحیح مدرس رضوی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. [9] شاه نعمتالله ولی، نعمتاللهبن عبدالله (1347). کلیات اشعار، تصحیح جواد نوربخش، تهران، انتشارات خانقاه نعمتاللهی. [10] شمالی، محمدعلی (1389). «علم اخلاق و فلسفۀ اخلاق: تأملی دربارۀ حوزههای مختلف مطالعات اخلاقی». معرفت اخلاقی، سال اول، شمارۀ سوم، تابستان، صص7ـ26. [11] شیخ جام، شهابالدین ابونصر احمدبن محمد (1368). انسالتائبین. تصحیح علی فاضل، تهران، چاپخانۀ حیدری. [12]. فقیه کرمانی، عماد ( 1348). دیوان قصائد و غزلیات. تصحیح رکنالدین همایونفرخ، تهران، انتشارات ابنسینا. [13]. غزالی طوسی، ابوحامد امام محمد (1380). کیمیای سعادت. تصحیح حسین خدیو جم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. [14] قشیری، ابوالقاسم عبدالکریمبن هوازن (1345). رسالۀ قشیریه. تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب. [15] کاشانی، عزالدین محمود (1387). مصباحالهدایه. تصحیح عفت کرباسی و محمدرضا برزگر خالقی. تهران، زوار. [16] هجویری، ابوالحسن علیبن عثمان (1389). کشفالمحجوب، تصحیح محمود عابدی، تهران، سروش. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,007 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,698 |