تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,136 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,003 |
قابلیت شبکهسازی و عملکرد کارآفرینانة سازمانی: تبیین نقش گرایشهای راهبردی سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای ارائهکنندة تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به بخش معدن و صنایع معدنی ایران) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 27، فروردین 1394، صفحه 159-174 اصل مقاله (742.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2015.55473 | ||
نویسنده | ||
کمال سخدری* | ||
بورسیة هیئت علمی دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ بین قابلیت شبکهسازی شرکتها و میزان رفتار کارآفرینانة سازمانی و تبیین نقش تعدیلگر گرایش راهبردی (استراتژیک) سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است. پیمایش 126 شرکت ارائهکنندة تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به بخش معدن و صنایع معدنی در ایران، از طریق پرسشنامة بسته (پاسخدهندة مدیران) صورت گرفت و نتایج از طریق رگرسیون و نرمافزار SPSS تحلیل شد. با توجه به نتایج، قابلیت شبکهسازی سازمانی شامل پیشفعالی در ایجاد ارتباطات بین سازمانی، قابلیت ارتباطی در ایجاد رابطه براساس اعتماد و تعهد متقابل و توانایی ایجاد هماهنگی در مجموعه پیوندهای سازمانی، عملکرد کارآفرینانة شرکتها را افزایش میدهد. بهعلاوه، نتایج نشان میدهد شرکتها با گرایش راهبردی کارآفرینانة بهتر میتوانند از قابلیت شبکهسازی خود برای اهداف کارآفرینانه استفاده کنند. این پژوهش با ارائة مدلی اجتماعی از کارآفرینی سازمانی، مرتبطکردن قابلیت شبکهسازی با عملکرد کارآفرینانة شرکت و نیز بررسی نقش تعدیلگر گرایشهای راهبردی سازمانی، موجب فهم بیشتری از چگونگی عملکرد بهتر کارآفرینانة برخی از شرکتها میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد کارآفرینانة سازمانی؛ قابلیت شبکهسازی؛ گرایشهای راهبردی کارآفرینانه | ||
مراجع | ||
حسینپور داود و اهوپای مریم (1392). تأثیر سبک رهبری خدمتگزار و سرمایۀ فکری بر کارآفرینی سازمانی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 22 (70)، صص 135-149. عبدالملکی، جمال، یوسفی افراشته، مجید و پیر محمدی، مهرداد (1387). بررسی رابطة مهارتهای کارآفرینی با کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: مدیران میانی شرکت ایران خودرو). فصلنامۀ توسعۀ کارآفرینی، 1 (2)، صص 103-129. علیپور شیرسوار، حمید رضا و مرزبان مقدم، عفت (1392). بررسی رابطۀ بین هوش سازمانی و کارآفرینی در شرکتهای تولیدی استان گیلان. فصلنامۀ تخصصی قهرمانی، محمد، پرداختچی، محمدحسن و حسینزاده، طاهر (1389). فرهنگ سازمانی و رابطۀ آن با کارآفرینی سازمانی. چشمانداز مدیریت دولتی، 1 (بهار)، صص 25-39. یدالهی فارسی، جهانگیر، عزیزی زیارت، امید و خواستار، حمزه (1388). بررسی رابطۀ بین ساختار و کارآفرینی سازمانی (مطالعۀ موردی: بانکهای خصوصی سطح شهر تهران). فصلنامۀ توسعۀ کارآفرینی، 1 (5)، صص 55-80. Aiken, L. S., & West, S. G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, CA: Sage.
Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modelling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411–423.
Aulakh, P., Kotabe, M., & Sahay, S. (1996). Trust and performance in cross-border marketing partnerships. Journal of International Business Studies, 27(5), 1005–1032.
Brouwer, E., Kleinknecht, A., & Reijnen, J. O. (1993). Employment growth and innovation at the firm level. Journal of Evolutionary Economics, 3(2), 153–159.
Brown, T. E., Davidsson, P., & Wiklund, J. (2001). An operationalization of Stevenson’s conceptualization of entrepreneurship as opportunity‐based firm behaviour. Strategic Management Journal, 22(10), 953–968.
Burgers, J. H., Jansen, J. J., Van den Bosch, F. A., & Volberda, H. W. (2009). Structural differentiation and corporate venturing: The moderating role of formal and informal integration mechanisms. Journal of Business Venturing, 24(3), 206–220.
Chesbrough, H. W. (2003). Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Boston, MA: Harvard Business School Publishing.
Das, T. K., & Teng, B.-S. (1998). Between trust and control: Developing confidence in partner cooperation in alliances. Academy of Management Review, 23(3), 491–512.
Eisenhardt, K. M., & Schoonhoven, C. B. (1996). Resource-based view of strategic alliance formation: Strategic and social effects in entrepreneurial firms. Organization Science, 7(2), 136–150.
Grant, R. M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17(2), 109–122.
Hambrick, D. C., Geletkanycz, M. A., & Fredrickson, J. W. (1993). Top executive commitment to the status quo: Some tests of its determinants. Strategic Management Journal, 14(6), 401-418.
Hayton, J. C. (2005). Competing in the new economy: The effect of intellectual capital on corporate entrepreneurship in high‐technology new ventures. R&D Management, 35(2), 137–155.
Heavey, C., & Simsek, Z. (2013). Top management compositional effects on corporate entrepreneurship: The moderating role of perceived technological uncertainty. Journal of Product Innovation Management, 46(8), 1289–1314.
Hoskisson, R. E., & Hitt, M. A. (1988). Strategic control systems and relative R&D investment in large multiproduct firms. Strategic Management Journal, 9(6), 605–621.
Ireland, R. D., & Webb, J. W. (2009). Crossing the great divide of strategic entrepreneurship: Transitioning between exploration and exploitation. Business Horizons, 52(5), 469–479.
Kogut, B., & Zander, U. (1992). Knowledge of the firm, combinative capabilities, and the replication of technology. Organization Science, 3(3), 383–397.
Liao, J., Welsch, H., & Stoica, M. (2003). Organizational absorptive capacity and responsiveness: An empirical investigation of growth‐oriented SMEs. Entrepreneurship Theory and Practice, 28(1), 63–85.
Ling, Y., Simsek, Z., Lubatkin, M. H., & Veiga, J. F. (2008). Transformational leadership’s role in promoting corporate entrepreneurship: Examining the CEO-TMT interface. Academy of Management Journal, 51(3), 557–576.
Rodan, S., & Galunic, C. (2004). More than network structure: How knowledge heterogeneity influences managerial performance and innovativeness. Strategic Management Journal, 25(6), 541–562.
Sarkar, M. B., Aulakh, P. S., & Madhok, A. (2009). Process capabilities and value generation in alliance portfolios. Organization Science, 20(3), 583–600.
Sarkar, M. B., Echambadi, R., & Harrison, J. S. (2001). Alliance entrepreneurship and firm market performance. Strategic Management Journal, 22(6–7), 701–711.
Schilke, O., & Goerzen, A. (2010). Alliance management capability: An investigation of the construct and its measurement. Journal of Management, 36(5), 1192–1219.
Simsek, Z. (2007). CEO tenure and organizational performance: An intervening model. Strategic Management Journal, 28(6), 653–662.
Simsek, Z., & Heavey, C. (2011). The mediating role of knowledge‐based capital for corporate entrepreneurship effects on performance: A study of small‐ to medium‐sized firms. Strategic Entrepreneurship Journal, 5(1), 81–100.
Simsek, Z., Lubatkin, M. H., & Floyd, S. W. (2003). Inter-firm networks and entrepreneurial behaviour: A structural embeddedness perspective. Journal of Management, 29(3), 427–442.
Stevenson, H. H., & Jarillo, J. C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11(5), 17–27.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Usingmultivariatestatistics. New York, NY: Harper Collins.
Teng, B. S. (2007). Corporate entrepreneurship activities through strategic alliances: A resource‐based approach toward competitive advantage. Journal of Management Studies, 44(1), 119–142.
Wales, W. J., Parida, V., & Patel, P. C. (2013). Too much of a good thing? Absorptive capacity, firm performance, and the moderating role of entrepreneurial orientation. Strategic Management Journal, 34(5), 622–633.
Yiu, D. W., & Lau, C. M. (2008). Corporate entrepreneurship as resource capital configuration in emerging market firms. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(1), 37–57.
Zaheer, A., & Bell, G. G. (2005). Benefiting from network position: Firm capabilities, structural holes, and performance. Strategic Management Journal, 26(9), 809–825.
Zahra, S. A. (1993). Environment, corporate entrepreneurship, and financial performance: A taxonomic approach. Journal of Business Venturing, 8(4), 319–340.
Zahra, S. A. (1996). Governance, ownership, and corporate entrepreneurship: The moderating impact of industry technological opportunities. Academy of Management Journal, 39(6), 1713–1735.
Zahra, S. A., Filatotchev, I., & Wright, M. (2009). How do threshold firms sustain corporate entrepreneurship? The role of boards and absorptive capacity. Journal of Business Venturing, 24(3), 248–260.
Zahra, S. A., Neubaum, D. O., & Huse, M. (2000). Entrepreneurship in medium-size companies: Exploring the effects of ownership and governance systems. Journal of Management, 26(5), 947–976. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,935 |