
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,229,392 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,061,242 |
بررسی تینتینابولی و روند کاهشی و افزایشی در موسیقی آروُ پَرت و مقایسة آنها با برخی روشهای تکرار در موسیقی ایرانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 20، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 5-13 اصل مقاله (2.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2015.55375 | ||
نویسندگان | ||
امین هنرمند* 1؛ اتابک الیاسی* 2 | ||
1استادیار آهنگسازی، دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئت علمی گروه آهنگسازی، دانشکدة موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، بررسی تکنیک تینتینابولی و روند کاهشی و افزایشی در برخی آثار آروُ پَرت و سپس مقایسة آنها با عناصر تکرار شونده در موسیقی ایرانی است. تکنیک تینتینابولی در دهة هفتاد توسط این آهنگساز استونیایی ابداع شده و در بسیاری از آثار او به عنوان یکی از ارکان مهم در شکلگیری سبک و بافت مورد نظر به کار رفته است. پس از آشنایی با تینتینابولی و پوزیسیونهای مختلف آن، روند تدریجی افزایشی و کاهشی که عاملی مهم در پیشبرد قطعات پَرت است مورد بررسی قرار میگیرد. خواهیم دید که چطور این روند بر روی عناصری چون تعداد نتها در جملات، گسترة صوتی (رجیستر) و متر تاثیر گذاشته و موجب تکرار برخی عناصر و همچنین احساس حرکت در آثار او میشود. در ادامه بخشهایی از سه قطعه از او با نامهای Für Alina، Fratres و Tabula Rasa که در دهة هفتاد نوشته شده و در سبک تینتینابولی میگنجد با توجه به دو تکنیک یاد شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در انتها با توجه به تشابهات تکنیکهای مورد بحث با عناصر تکرارشونده در موسیقی ایرانی، شیوههای تکرار در این نوع موسیقی معرفی شده، و با تفکرات پَرت مقایسه خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تینتینابولی؛ آروُ پَرت؛ روند کاهشی و افزایشی؛ واخوان | ||
مراجع | ||
اسعدی، هومان (1382)، بنیادهای نظری موسیقی کلاسیک ایران، دستگاه به عنوان مجموعة چند مدی، فصلنامة ماهور، شماره 22، موسسة فرهنگی هنری ماهور، تهران.
پورتراب، مصطفی کمال، حسین علیزاده، مینا افتاده، هومان اسعدی، علی بیانی، ساسان فاطمی(1386)، مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
طلایی، داریوش (1367)، نت نویسی آموزشی و تحلیلی-میرزا عبدالله، موسسه فرهنگی-هنری ماهور، تهران.
طلایی، داریوش (1372)، نگرشی نو به تئوری موسیقی ایرانی، موسسة فرهنگی-هنری ماهور، تهران.
Henderson, Lyn (2008), A Solitary Genius: The Establishment of Part's Technique (1958-68), The Musical Times, Vol 149, No 1904, pp 81-88. Hillier, Paul (1997), Arvo Part, Oxford University Press, Oxford. McCarthy, Jamie (1989), An Interview with Arvo Part, The Musical Times, Vol 130, No 1753, pp 130-133. Wright, Stephen (2002), In Music of the Twentieth-Century Avant-Garde: A Biocritical Sourcebook, Greenwood Press, Wesport. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,117 |