تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,787 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,967 |
بنچ مارکینگ و کاربردهای آن در سازمان (مطالعۀ موردی: طراحی و تدوین مختصات محلۀ سامانیافته در شهر تهران) | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 2، تیر 1394، صفحه 353-372 اصل مقاله (290.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2015.54675 | ||
نویسنده | ||
بهزاد مشعلی* | ||
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شهرداری تهران در پایینترین سطح خود به چندین محله تقسیم میشود. برای اینکه شهرداری تهران بتواند خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه کند، باید مختصات محلۀ سامانیافته را طراحی کند. هدف این پژوهش ارائۀ راهکاری برای طراحی و تدوین مختصات محلۀ سامانیافته در کلانشهر تهران با استفاده از سازوکار بنچمارکینگ است. در پژوهش پیش رو، دادهها با اجرای مصاحبههایی گردآوری شدند و بهکمک روش دلفی و تحلیل محتوا به تجزیهوتحلیل دادههای یادشده پرداخته شد. با بررسی یافتهها این نتایج بهدست آمد: 1. برای طراحی و تدوین مختصات محلۀ سامانیافته در شهر تهران، میتوان از سازوکار بنچمارکینگ استفاده کرد؛ 2. در طراحی محلۀ سامانیافته باید ضمن تمرکز بر وظایف، بر فرایندهای انجام کار نیز توجه شود؛ 3. باید به شرکتهایی که این صنعت را پوشش میدهند، یعنی به شهرداریها، توجه کرد و سازوکاری با عنوان «خواهرخواندگی» را، بهبویژه خواهرخواندگی با شهرداریهای بزرگ دنیا، مانند نیویورک، لندن، توکیو و... را در دستور کار قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
بنچمارکینگ؛ شهرداری تهران؛ محله؛ محلۀ سامانیافته | ||
مراجع | ||
Aaker, David A. (1995). Strategic Market Management. John Wiley and Sons Inc.
Burns, P., Cloda, J. & Christoph, R. (2005). The role of benchmarking for yardstick competition. Utilities Policy, 13(4): 302-309.
Clarke, A. & Garsid, J. (1997). The Development of a Best practice Model for Change Management. European Management journal , 15 (5): 537-545.
Cutt, J. & Murray, Victor V. (2001). Accountability and Effectiveness evaluation in non- Profit Organizations . London: Rutledge.
Dale Compton, W. (1997). Engineering management: Creating and Managing World- Class Operations. New York: Prentice- Hall, Inc.
French, D. & Saward, H. (1984). Dictionary of management, London: Pan Books. Translate: Mohammad Saebi , Tehran: 1375. (in Persian)
Gerry, J. & Schols K. (1995). Exploring corporate Strategy. Third Edition . London: Prentice Hall Inc.,
Goh, S. & Richards. G. (1997). Benchmarking the learning Capability of Organization. European management Journal, 15(5): 575-583.
Harvard Business Review (1998). Harvard business Review on Knowledge management. Harvard Business School Press. Boston, MA, USA.
Keen, P.G.W. & Knopp, E.M. (1996). Every Manager’s Guide to BusinessProcesses: AGlossary of Key Terms and Concepts for Today’s Business Leaders, Boston: Harvard Business School Press.
Klementschitz, R. & Corinne M. (2006) Development of a methodology for benchmarking public transportation organizations: a practical tool based on an industry sound methodology. Journal of Cleaner Production, 14(2 ): 113-123.
Kohan, G. (1998). Benchmarking: a new method for systems quality improvement . Journal of Public Administration (40): 65-76. (in Persian)
Municipality of Tehran. (2007). The Approved Comprehensive Principal Bill of the City of Tehran. Tehran, (in Persian)
Nicholson, N . (1995). The Blackwell Encyclopedic Dictionary of Organizational Behavior. Malden, MA: Blackwell Publishers.
O'Connor, P. (1996).The Practice of Engineering management. Toronto: John Whiley and Sons Ltd.
Owen, J.M. & Patricia, R.J. (1999). Program Evaluation: Forms and approaches. London: Sage Publication.
Oxford University Press (Editor), Market House Books (Editor) (1990) A Concise Dictionary of Business (Oxford reference) Hardcover .
Pataki, B., Vemeth, B., Barkanyi, M. & Koczka, T. (1998) observation on Benchmarking in Hungary. European management journal, 16 (4 ): 485-494.
Petlinger, R. (1996). Introduction to Organization Behavior. London: Macmillan press Ltd.
Rolstadas, A. (1995). Benchmarking- Theory and practice. 1th ed. London: published by Chapman & Hall,
Sadler, PH. (1994). Designing Organization. Second Ed, London: Kogan Ltd.
Sue, T. (1998). Benchmarking: a guide for educators . Thousand Oaks, CA: Corwin press, Inc.
Wick, C. W., Leon, S. L. (1993). The Learning Edge . New York: Mc Grow– Hill.
Wright, P., Pringle, C. D., Kroll, M. J. & Parnell, J. A. (1994). Strategic management. Boston: Allyo and Banken, Second ed .
Young, G. (1997). Designing Business. London, published by the Institution of Electrical Engineers.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,384 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,302 |