تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,711 |
تبیین و ارزیابی نظریۀ سزگین دربارۀ شناسایی و بازسازی منابعِ جوامع روایی | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 8، دوره 47، شماره 2، مهر 1393، صفحه 321-346 اصل مقاله (300.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2014.54284 | ||
نویسنده | ||
نصرت نیل ساز* | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
براساس نظریۀ فؤاد سزگین، نقل حدیث از همان آغاز مبتنی بر منابع مکتوب بوده است و گرچه مؤلفان آثار خود را بهشکل شفاهی نقل میکردند اما احادیث یکدیگر را از منابع مکتوب برمیگرفتند. او سند احادیث را مشتمل بر نام مؤلفان و راویان مجاز کتابها میداند و براساس تحلیل سندهای جوامع روایی موجود، روشی را برای بازسازی منابع یک اثر و بازسازی آثار از دسترفته ارائه کرده است. پژوهشگران ضمن بهرهگیری از روش او، نقدهایی را بر آن وارد ساختهاند مانند: پیوند دادن وثاقت با مکتوب بودن منابع، عدم تمایز میان درسنوشتهها و کتابهای واقعی، بیتوجهی به تغییر و تحول متون در روند ارائه در مجالس درس و مخالفت عالمان با کتابت صرف. روش سزگین در شناسایی مؤلفان از راویان نیز کاستیهایی دارد و در نهایت بیشتر برای شناسایی منابع یک اثر به کار میآید تا بازسازی یک اثر در شکل اصلی. | ||
کلیدواژهها | ||
بازسازی منابع از دست رفته؛ سزگین؛ منابع جوامع روایی | ||
مراجع | ||
[1]. ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم (1405ق). الشعر والشعراء. بیروت، دارالکتب العلمیه. [2]. ابن ندیم، محمد(1422ق). الفهرست. بیروت، دارالکتب العلمیه. [3]. حویزی، عبدعلی بن جمعه(1370ش). نورالثقلین. قم، موسسه اسماعیلیان. [4]. سزگین، فواد(1380ش). تاریخ نگارشهای عربی. سرویراستار: احمدرضا رحیمی ریسه. جلد 1. تهران، خانۀ کتاب. [5]. طبری، محمد بن جریر(1420ق). جامع البیان عن تأویل آی القرآن. بیروت، دارالکتب العلمیه. [6]. عیاشی، محمد بن مسعود(1380ق؟) التفسیرالعیاشی. تهران، المکتبه العلمیه الاسلامیه. [7]. فیض کاشانی، ملامحسن(1416ق). تفسیر الصافی. تهران، موسسه الهادی. [8]. قمی، علی بن ابراهیم(1404ق)، تفسیرالقمی، قم، دارالکتاب. [9]. مهدوی راد، محمدعلی؛ نیل ساز، نصرت، (1385ش). «تاریخ گذاری تفسیر منسوب به ابن عباس». تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، تهران، سال سوم، شماره دوم، ص۶۴-۲۷. [10]. نیلساز، نصرت؛ زرین کلاه، الهام(1391ش). «بررسی دیدگاه اشتاوت و لیمهاوس دربارۀ نسخه مستقل تفسیر مجاهد و پیوند آن با روایات مجاهد در تفسیر طبری». قرآن و مستشرقان، قم، نشر المصطفی، ص 367-401. [11]. ----------(1391ش) «ماهیت منابع جوامع روایی اولیه از دیدگاه گرگور شوئلر»، مطالعات اسلامی دانشگاه مشهد، مشهد. شماره 88، بهار و تابستان، ص. 133-164. [12]. ----------(1388ش). «تحلیل انتقادی آرای برخی خاورشناسان دربارۀ اللغات فی القرآن»، مطالعات اسلامی دانشگاه مشهد، مشهد. شماره 82/83، بهار و تابستان، ص۱۹۳-۱۵۹. . ]13[. Azami, M.M (1996). On Schacht's Origins of Muhammadan Jurisprudence. Oxford, Oxford University Press. ]14[. ---------- (1978). Studies in Early Hadith Literature. U.S.A, American Trust Publication. ]15[. Goldfeld, I (1981). “The Tafsir of Abdallah b. Abbas”, Der Islm, 58:125-135. ]16[. Goldziher, I (1907). “Disputes over the Status of Hadith in Islam”, In: Hadith, (ed),Lawrance I. Conrad (2004). Great Britain, Cromwell Press,pp. 55-67. ]17[. ---------- (1890). Muhammedanische Studien, Halle [= Goldziher, I (1971). Muslim Studies. Barber, C. R. and Stern, S. M. (trans)].London. ]18[. Landau-Tasseron, E (2004). “On The Reconstruction of Lost Sources”, Al-Qantara, 25:45-91. ]19[. Leemhuis, F (1981). “1075 Tafsir of the Cairene Dar al-kutub and Mugahid’s Tafsir”. In: Peters, R. (ed.) Proceedings of the Ninth Congress of the Union Europeenne des Arabisants et Islamisants, 169-180. Leiden. ]20[. Motzki, H (2005). “Dating Muslim Traditions: A Survey”, Arabica 52:2, 204-253. ]21[. Rippin, Andrew (1994). “Tafsir Ibn Abbas and criteria for dating early tafsir texts”, Jerusalem Studies in Arabic and Islam 19: 38-83. ]22[.---------- (1981). “Ibn Abbas's AL-Lughat fil-Quran”, Bulletin of the school of oriental and African studies. Xliv:16-25 ]23 .[Schoeler, Gregor (2006). The Oral and the Written in Early Islam. (trans) Uwe Vagelpohl, (ed.) James E. Montgomery. Oxon. ]24[. Sezgin, Fuat. (1967). Geschichte des arabischen Schrifttums, Vol. 1. Leiden, Frankfurt/Main. ]25[. Versteegh, C.H.M (1993). Arabic Grammar and Quranic Exegesis in Early Islam. Leiden. ]26[. Wansbrough, John (1977). Quranic Studies: sources and Methods of Scriptural Interpretation. , Oxford, Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,962 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,731 |