تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,246 |
مقایسۀ تطبیقی شعر روایی نیما یوشیج و خلیل مَطران با تأمّلی در میزان خلّاقیّت هنری دو شاعر | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1393، صفحه 113-131 اصل مقاله (252.71 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2015.54199 | ||
نویسندگان | ||
علی سلیمی* 1؛ بدری یاری نظامآبادی2 | ||
1استاد زبان و ادبیّات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات عربی دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
بهکارگیری شعر روایی با هدف بیان دغدغههای انسانی و اجتماعی، یکی از وجوه مشترک میان نیما یوشیج و خلیل مطران در شعر معاصر فارسی و عربی است. مقدار زیادی از اشعار نیما، جنبۀ روایی دارد. خلیل مطران نیز جزو شاعرانی است که شعر روایی را وارد شعر معاصر عربی کرده است. این پژوهش با روش تحلیلی ـ توصیفی و با تکیه بر روش ادبیّات تطبیقی، میزان خلّاقیّت و هنرآفرینی دو شاعر را در شعر روایی بررسی و مقایسه کرده است. نتیجۀ بهدستآمده از پژوهش نشان میدهد که نیما با خلّاقیّتی شاعرانه، نمادهای افسانهای را به گونهای در تاروپود شعر روایی خود تنیده که جنبۀ هنری بدان بخشیده است، امّا مطران با استفاده از موادّ تاریخی، شعری روایی را در قالبی سنّتی پدید آورده است. نوآوری نیما در خلق یک معنای تخیّلی تازه و پیوند دادن آن با زندگی امروز است، امّا خلّاقیّت مطران، محدود به ایجاد ارتباط میان یک روایت تاریخی با دنیای امروز است. در مجموع میتوان گفت، میزان ابتکارات نیما در خلق مضمونهای نو، به کمک شعر روایی، با توجّه به گستردگی دامنۀ تخیّل در آن، بسیار بیشتر از مطران است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات تطبیقی؛ نیما یوشیج؛ خلیل مطران؛ شعر روایی؛ نماد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,281 |