تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,946 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,818 |
تأثیر راهبردهای خودتنظیمی مدیریت زمان و تنظیم تلاش برای یادگیری زبان انگلیسی به منزلة زبان خارجه | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 135-153 اصل مقاله (407.56 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2013.53767 | ||
نویسندگان | ||
مریم مشکوۃ* 1؛ محمد شعبانی2 | ||
1استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسیارشد، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه. از جمله ویژگیهای زبانآموزان موفق در مدیریت فرایند یادگیری خود، بهکارگیری راهبردهای خودتنظیمی مدیریت منابع است. پژوهش حاضر تأثیر دو مورد از اینگونه راهبردها را بررسی میکند، شامل مدیریت زمان و تنظیم تلاش برای یادگیری زبان انگلیسی. روششناسی. این مطالعه روی دو گروه از دانشآموزان (64 نفر) سال دوم راهنمایی در یکی از مدارس شهر رباطکریم صورت گرفته است. این دو گروه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به گروههای گواه و آزمایشی تقسیم و به مدت سه ماه مطالعه شدند. از پرسشنامة راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) به منظور سنجش مهارت مدیریت منابع دانشآموزان و از دو آزمون زبان انگلیسی به عنوان پیشآزمون و پسآزمون برای تعیین میزان پیشرفت دانشآموزان در درس زبان انگلیسی طی مدت پژوهش استفاده شد. یافتهها. نتایج تحلیل دادهها هیچ تفاوت معناداری را بین گروههای آزمایشی و گواه در نمرههای پسآزمون درس زبان انگلیسی نشان نداد؛ بدین معنا که راهبردهای مدیریت زمان و تنظیم تلاش تأثیر معناداری بر موفقیت دانشآموزان گروه آزمایشی در درس زبان انگلیسی نداشت. نتیجه. آنچه در تبیین نتایج پژوهش حاضر اهمیت دارد، نقش احتمالی برخی عوامل در موفقیت تحصیلی و یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان مورد مطالعه است. این عوامل شامل شرایط مدرسه، محتوای کتاب زبان انگلیسی، زمان پژوهش، طول مدت آموزش، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و هویت دانشآموزان، و عناصر فرهنگی خودتنظیمی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم تلاش؛ خودتنظیمی یادگیری؛ راهبردهای مدیریت منابع؛ مدیریت زمان؛ یادگیری زبان انگلیسی | ||
مراجع | ||
Bandura, A. B. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. In Bandura, A. B. Self-Efficacy in Changing Societies (pp. 1- 45). Cambridge University Press.
Corno, L. (2001). Volitional Aspects of Self– Regulated Learning. In Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. Self–Regulated Learning and Academic Achievement (pp. 191-225). Lawrence Erlbaum Associates.
Griffiths, C.. (2008). Strategies and good language learners. In Griffiths, C. Lessons from Good Language Learners (pp. 83- 98). Cambridge University Press.
Mclnerney, D. M. (2008). The Motivational Roles of Cultural Differences and Cultural Identity in Self-Regulated Learning. In Schunk, D.H., & Zimmerman, B. J. Motivation and Self-Regulated Learning: Theory, Research, and Applications (pp. 369- 400). Lawrence Erlbaum Associates.
Meshkat, M. & Shaabani, M. (2013). The Effect of Self-Regulatory Resource Management Strategies on Learning English as a Foreign Language. Unpublished MA dissertation. Shahid Rajaee Teacher Training University.
Nejati, R. Ashrafi, H.R.( 1390/2011). Amare Karbordi be Zabane Sade (Statistics Made Simple). Shahid Rajaee Teacher Training University Publication.
O’Malley, J. M., Chamot, A. U., Stewner-Manzanares, G., Russo, R., & Kupper, L. (1985). Learning strategy applications with students of English as a second language. TESOL Quarterly, 19 (3), 557- 584.
Oxford, R.L. (1990). Direct Strategies for Dealing with Language. In Oxford, R. L. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know (pp. 37- 56). NEWBURY HOUSE PUBLISHERS.
___. (1990). Indirect Strategies for General Management of Learning. In Oxford, R. L. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. (pp. 135- 150). NEWBURY HOUSE PUBLISHERS.
___. (1990). Looking at Language Learning Strategies. In Oxford, R. L. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know (pp. 1- 36). NEWBURY HOUSE PUBLISHERS.
Pallant, J. (2007). SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows. Open University Press.
Paris, S.G., Byrnes, J.P., & Paris, A.H. (2001). Constructing Theories, Identities, and Action of Self–Regulated Learners. In Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. Self–Regulated Learning and Academic Achievement (pp. 253-287). Lawrence Erlbaum Associates.
Peck, M.S. (1978). The Road Less Traveled: A New Psychology of Love, Traditional Values and Spiritual Growth. Touchstone.
Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1991). A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). NCRIPTAL
Rogers, C. (1390/1961).Honare Ensan Shodan (On Becoming a Person). Translated by Mahin Milani. Noy Publication.
Schunk, D. H., & Ertmer, P. A. (2000). Self- Regulation and Academic Learning: Self-Efficacy Enhancing Interventions. In Boekaerts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. Handbook of Self-Regulation (pp. 631- 649). Academic Press.
Tudge, J., Scrimsher, S. (2003). Lev. S. Vygotsky on Education: A Cultural-Historical, Interpersonal, and Individual Approach to Development. In Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. Educational Psychology: A Century of Contributions (pp. 207- 228). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Zimmerman, B.J. (2000). Attaining Self-Regulation: A Social Cognitive Perspective. In Boekaerts, M., Pintrich, P. R., &Zeidner, M. Handbook of Self-Regulation (pp. 13- 39). Academic Press.
___. (2001). Theories of Self–Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview and Analysis. In Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. Self–Regulated Learning and Academic Achievement (pp. 1-37). Lawrence Erlbaum Associates
Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2003). Albert Bandura: The Scholar and His Contributions to Educational Psychology. In Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. Educational Psychology: A Century of Contributions (pp. 431- 458). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,950 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,190 |