تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,000 |
بررسی وضعیت لباس مفهومی از دیدگاه هنرمندان فعال در این حوزه در ایران (دهۀ 1380) | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 139-164 اصل مقاله (846.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2014.53613 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه زارع* 1؛ بیژن زارع2؛ سودابه صالحی3 | ||
1. کارشناس ارشد پژوهش هنر، هیئتعلمی دانشگاه ارومیه، دانشکدۀ هنر، نویسندۀ مسئول | ||
2دانشیار دانشگاه خوارزمی، دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی | ||
3استادیار دانشکدۀ تجسمی، دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
بعد از دهۀ 60 میلادی، لباس بهعنوان مفهومی هنری مد نظر قرار گرفت و هنرمندان با استفاده از تلفیق لباس با ویژگیهای هنرهای تجسمی، حالات و صفات انسانی، حرکات اندام، و گاه تواناییهای بازیگری، مفاهیم مورد نظر خود را به نمایش گذاشتند و از آن در قالب چیدمان، اجرا، ویدئو، عکاسی، و غیره برای خلق اثر هنری و ارتباط با مخاطبان اثر بهره جستند. هدف اصلی چنین لباسهایی صرفاً پوشش بدن انسان نیست، بلکه نمایش صفات، احساسات، و اندیشههای انسان است. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت و جایگاه لباس مفهومی، دلایل وضع موجود آن، و راهکارهای توسعه و گسترش این حوزه از هنر از دیدگاه هنرمندان فعال در این حوزه در ایران بود. این پژوهش از منظر دادههای تحقیق، کیفی بود و شرکتکنندگان آن بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها نیز مصاحبۀ نیمهطراحیشده بود. اطلاعات جمعآوریشده از طریق مصاحبههای حضوری و پست الکترونیک، پس از ضبط و تبدیل به متون یادداشتشده، کدگذاری شدند و سپس مقولهها و الگوهای موجود در آنها استخراج و تحلیل شدند. نتایج این پژوهش حاکی از این است که این حوزه از هنر در ایران رشد چشمگیری ندارد. بر اساس یافتهها، مهمترین دلایل گسترشنیافتن حوزة لباس مفهومی در ایران را میتوان مربوط به کمبود منابع نظری، عدم شناخت، و استقبالنکردن مخاطبان از این حوزه و وجود محدودیتهای متعدد اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی دانست. . | ||
کلیدواژهها | ||
: آثار لباسِ مفهومی در ایران؛ جایگاه لباس مفهومی در ایران؛ لباسِ مفهومی | ||
مراجع | ||
آزاد ارمکی، تقی و چاوشیان، حسن. (1381). بدن به مثابه رسانه هویت. جامعه شناسی ایران، (4)4، 75-57. آیت الهی، حبیب اللـه و فربـود، فریناز. (1385). نقد زیباییشناسانه آثار کریستو. فصلنامه هنر، 65، 198-184. بزرگمهر، شیرین و محمدی، منظر. (1389). پوشاک، هنرهای تجسمی، معماری، گفتاری بینامتنی. هنرنامه، (6)3 جوادی یگانه، محمدرضا و کشفی، سید علی. (1386). نظام نشانهها در پوشش. نشریه کتاب زنان. (38)10، 87-62. بازبینی شده در تاریخ 7 شهریور 1391 از http://www.noormags.com راودراد، اعظم. ( 1386). جامعه شناسی اثر هنری. پژوهشنامه فرهنگستان هنر، (1)2، 66-91. الکساندر، ویکتوریا. (1390). جامعهشناسی هنر(ترجمه اعظم راوردراد). تهران: فرهنگستان هنر. مجلسی، ملیحه و خوشنویسان، بهینه. (1388). هنر مفهومی در طراحی لباس. مجله جلوه هنر، (1)1، 64-57. هینک، ناتالی. (1391). جامعهشناسی هنر (ترجمه عبدالحسین نیکگهر). تهران: نشر آگه. Alsop, J. (1982). The Rare Art traditions. London: Thames & Hudson. Becker, H. S. (1982). Art words. Berkeley: University of California Press. Boudot, F. (1999). A century of fashion. London: Thames and Hudson. Bourdio, P. (1984). Distinction: A social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Harvard University Press. Bourdio, P. (1993). The field of cultural production: essays on Art and Literarure. Cambridge: Polity. Collins, R. (1979). The Credential Society: An Historical Sociology of Education and satisfication. NewYork: Academics Press. Dimaggio, P. (1987). “Classification in Art”, American Sociological review, 52: 55- 440. Dimaggio, P., Ostrower. F. (1987). “in the Arts by Black and White Americans,” Social Forces, 68 (3): 78- 753. Douglas, M. (1966). Purity and danger: An analysis of pollution and taboo. London: Routledge. Douglas, M., Isherwood, B. (1979). The word of Goods: Towards an Anthropology of Consumption. NewYork: Norton. English, B. (2007). A cultural history of fashion in the20th century. New York: Berg. Fani Salek, A. (2005). Clothes as a mean for Artist’s expression. Unpublished master’s thesis, Marc bloch Strasbourg University, France. Gan, S. & Brown, A. (1999). Visionaire’s fashion 2001: designers of the new avant-garde. London: Laurance King. Ganz. H. J. (1974). Popular culture and high culture: An analysis and Evaluation of taste. NewYork: Basic Books. Ganz. H. J. (1982). “Preface”, in Michele Lamont and Marcel Fournier (eds.), Cultivating differences: Symbolic Boundaries and the making of inequality. Chicago: University of Chicago Press, pp. 7-15. Holman, R. H. (1981). Apparel as communication. In E.C. Hirschman & M.B. Holbrook )eds(, Symbolic consumer behavior (pp. 7-15). Michigan: Ann Arbor. Primicerio, M. (1996). Biennale di Firenze: Looking at fashion. New York: Skira. Roussel, N. (2008). Clothes: Inside and outside. Unpublished master’s thesis, Concordia University, Montreal. Sayer, A. (2010). Method in social science: Revised 2nd edition. London: Taylor & Francis Group. Steele, V. (2000). Fifty years of fashion. New York: Yale University. Townsend, CH. (2002). Rapture. London: Thames and Hudson. Turner, B. S. (1994). The consuming body. London: Sage. منابع تصویری :تصویر1 Beverly Semmes. (no date). Beverly semmes. Retrieved 8 September 2012, from http:// www.beverlysemmesstudio.com :تصویر2 Indiaflint. (2011). images from exhibitions. Retrieved 3 October 2012, from http://www.indiaflint.com/page13.htm :تصویر 5 Bornanews. (2012). الناز جوانی. Retrieved October 14, 2012, from http:// www. bornanews.ir/pages/News-79638.aspx
The current state of conceptual clothing in IranFrom the perspective of the participating Artists (1380s)[1]
Marzieh Zare, Department of Art, University of Uroumiyeh, Uroumiyeh, Iran m.zare@Urmia.ac.ir Soodabeh Salehi, Assistant Professor, Department of Visual Art, The University of Art, Tehran, Iran salehis@gmail.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,010 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,937 |