تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,763,781 |
بخشبندی گردشگران روستایی بر اساس انگیزههای گردشگری (مطالعۀ موردی: دهستان سروستان، شهرستان بوانات) | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 13، دوره 47، شماره 4، دی 1394، صفحه 773-787 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2015.53458 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی بدری* 1؛ ناصر بیات2؛ احداله فتاحی3؛ ناصر عبدی4؛ فاطمه باقری5 | ||
1دانشیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی و عضو قطب برنامهریزی روستایی، دانشکدۀ جغرافیای دانشگاه تهران | ||
2دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکدة جغرافیای دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دورۀ دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تربیتمدرس | ||
4کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، دانشگاه سیستانوبلوچستان | ||
5دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
به شناخت و بخشبندی گردشگران روستایی بهعنوان نقشآفرینان اصلی توسعۀ گردشگری در نواحی روستایی کمتر توجه شده است. بخشبندی گردشگران براساس ویژگیهای مختلف، از جمله متغیرهای انگیزشی است که برای سیاستگذاریهای هدفمند و بهرهگیری مطلوب از ظرفیتهای بازار گردشگری، اهمیت بسزایی دارد. همچنین اطلاعات ارزشمندی دربارة سلیقههای مختلف فراهم میآورد و از این راه، زمینة پاسخگویی مطلوب به نیازهای متنوع گردشگران، دستیابی به وضعیت بهتر در بازار گردشگری و بهبود سطح رقابتپذیری در بخشگردشگری را امکانپذیر میسازد. بررسی ادبیات پژوهش نشان میدهد که در ایران نیز تاکنون پژوهشی در زمینۀ بخشبندی گردشگران روستایی انجام نشده است؛ بنابراین، پژوهش حاضر با بهرهگیری از پرسشنامۀ محققساخته، به بخشبندی گردشگران روستایی در محدودة دهستان سروستان از توابع بخش مزایجان شهرستان بوانات در استان فارس میپردازد. این دهستان با محوریت روستای بزم طی سالهای گذشته، به یکی از برجستهترین مقصدهای گردشگری روستایی در منطقه تبدیل شده است. یافتههای تحلیل دادههای 246 نمونه، با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و تحلیل خوشهای، بیانگر پنج بخش در بازار تقاضای گردشگری روستایی منطقه است که عبارتاند از: طبیعتگردی و بازدید از آثار تاریخی (6/14 درصد)، گروه منفعل (9/4 درصد)، روستاگرایی و آرامش و استراحت (7/42 درصد)، آرامش و استراحت (7/20 درصد)، طبیعتگردی و تعلق مکانی (1/17 درصد). نتایج پژوهش، اطلاعات ارزشمندی در زمینۀ ساختار حاکم بر وضعیت تقاضای گردشگری روستایی برای نهادهای دولتی، فعالان کسبوکار گردشگری و جامعۀ محلی فراهم میآورد؛ بهطوریکه مطابق نیازهای بخشهای مختلف بازار گردشگری میتوان به راهبردهای مدیریتی، توسعهای و بازاریابی مناسب دست یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزههای گردشگر؛ بخشبندی گردشگری؛ دهستان سروستان؛ شهرستان بوانات؛ گردشگری روستایی | ||
مراجع | ||
17. Gilbert, D., 1989, Rural Tourism and Marketing, Tourism Management, Vol. 10, No. 1, PP. 39-50.
19. Gunn, C. A. and Var, T., 2002, Tourism Planning: Basics, Concepts, Cases, 4th Edition, Routledge, New York.
21. Ilbery, B., 1991, Farm Diversification as an Adjustment Strategy on the Urban Fringe of the West Midlands, Journal of Rural Studies, Vol. 7, No. 3, PP. 2–18.
22. Iso-Ahola, S., 1980, The Social Psychology of Leisure and Recreation, WC Brown, Dubuque.
23. Iso-Ahola, S., 1982, Toward a Social Psychological Theory of Tourism Motivation: A Rejoinder, Annals of Tourism Research, Vol. 9, No. 2, PP. 256–262.
24. Jenkins, J., 1993, Tourism Policy in Rural New South Wales: Policy and Research Priorities, GeoJournal, Vol. 29, No. 3, PP. 281–290.
25. Kastenholz, E. and Paul, G., 1999, Segmenting Tourism in Rural Areas: The Case of North and Central Portugal, Journal of Travel Research, Vol. 37, No. 4, PP. 353-363.
26. Kotler, Ph., 1998, Marketing Management, Analysis Planning, Implementation and Control, 6th Edition, Englewood Cliffs, NJ: Prentice.
27. Kutzner, D. and Wright, P. A., 2010, An Investigation into Key Market Segments for Aboriginal Tourism in Northern British Columbia, Canada, Journal of Vacation Marketing, Vol. 16, No. 2, PP. 11–97.
28. Lane, B., 1990, Will Rural Tourism Succeed, In Hart, T., Hardy S. and Shaw, T. (Eds), The Role of Tourism in the Urban and Regional Economy, Regional Studies Association, London.
29. Lee, U-I. and Pearce, P., 2002, Travel Motivation and Travel Career Patterns, In Proceedings of First Asia Pacific Forum for Graduate Students Research in Tourism, 22 May, Macao, Hong Kong: The Hong Kong Polytechnic University.
30. Mannell, R. C. and Iso-Ahola, S. E., 1987, Psychological Nature of Leisure and Tourism Experience, Annals of Tourism Research, Vol. 14, No. 3, PP. 314–331.
31. Maslow, A. H., 1943, A Theory of Human Motivation, Psychological Review, Vol. 50, No. 2, PP. 370-396.
32. Mehmetoglu, M., 2007, Typologising Nature-Based Tourists by Activity- Theoretical and Practical Implications, Tourism Management, Vol. 28, No. 3, PP. 651–660.
33. Molera, L. and Albaladejo, I. P., 2007, Profiling Segments of Tourists in Rural Areas of South-Eastern Spain, Tourism Management, Vol. 28, No. 3, PP. 757–767.
34. Oh, J. Y. J. and Schuett M. A., 2010, Exploring Based Segmentation for Rural Tourism: Overnight Visitors Versus Excursions to Fishing Sites, Journal of Travel & Tourism Marketing, Vol. 27, No. 1, PP. 31-50.
35. Page, S. J. and Getz, D., 1997, The Business of Rural Tourism: International Perspectives, in Page, S. J. and Getz, D. (Eds), The Business of Rural Tourism: International Respectives, London Thomson Business Press.
36. Park, D. and Yoon, Y., 2009, Segmentation by Motivation in Rural Tourism: A Korean Case Study, Tourism Management, Vol. 30, No. 1, PP. 99–108.
39. Pesonen, J. A., 2012, Segmentation of Rural Tourists: Combining Push and Pull Motivation, Tourism and Hospitality Management, Vol. 18, No. 1, PP. 69-82.
41. Rezvani, M. and Bayat N., 2013, Analyzing of Rural Tourism Place in the Country’s Macro Development Plans with Focus on the Five-year Plans of National Development, Journal of Tourism Planning and Development, Vol. 3, No. 9, PP. 185-205. (In Persian)
42. Richard, Sh. 2002, Rural Tourism and the Challenge of Tourism Diversification: The Case of Cyprus, Tourism Management, Vol. 23, No. 3, PP. 233–244.
43. Rid, W., Ezeuduji, I. O. and Pröbstl. H, U., 2014, Segmentation by Motivation for Rural Tourism Activities in The Gambia, Tourism Management, Vol. 40, No. 1, PP. 102-116.
44. Roberts, L. and Hall, D. R., 2001, Rural Tourism and Recreation: Principles to Practice, CABI.
45. Sharpley, R., 2004, Tourism and the Countryside, in Alan, A., Lew., C., Michael Hall, A. and Williams, M., (Eds), A Companion to Tourism, Blackwell Publishing Ltd, PP. 374-387.
46. Sharpley, R. and Sharpley, J., 1997, Rural Tourism: An Introduction, International Thomson Business Press, London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,768 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,374 |