تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,052 |
ارائۀ راهکارهای علمی و عملی منابع درآمدی پایدار برای دهیاریهای استان گیلان (مطالعۀ موردی: دهیاری گیلاکجان) | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 12، دوره 48، شماره 4، دی 1395، صفحه 765-782 اصل مقاله (1009.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2016.53400 | ||
نویسنده | ||
عیسی پوررمضان* | ||
استادیار گروه جغرافیا، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
دهیاریها بهعنوان بازوی اجرایی شورا در روستاها، از مهمترین نهادهای مردمی و محلی در ایران هستند که در تأمین منابع مالی مورد نیاز فعالیتهایی که بهموجب قانون برعهدة آنها گذاشته شده، همواره با دشواریهایی مواجهند و این دشواریها توانایی آنها را در ارائۀ خدمات به جامعۀ روستایی به چالش میکشد. پژوهش حاضر، این مسئله را بررسی میکند و راهکارهایی علمی و عملی بهمنظور تأمین منابع مالی پایدار برای دهیاریهای استان گیلان با محوریت دهیاری گیلاکجان ارائه میدهد. این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. دادههای مورد نیاز تحقیق با استفاده از پرسشنامۀ مقایسههای زوجی، در میان گروهی از خبرگان روستایی و کارشناسان مرتبط با موضوع تحقیق گردآوری شدند. سپس تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Expert Choice انجام گرفت و منابع درآمدی برحسب درجۀ اولویت پیشنهاد شد. در این پژوهش، برای تدوین بستهای اولویتبندیشده از منابع درآمدی جدید، از روشهای دلفی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) استفاده شد. برایناساس، مدلسازی مسئلۀ تحقیق، با شناسایی منابع درآمدی جدید، مبتنیبر ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی و توانمندیهای موجود در روستای گیلاکجان در قالب روش تحلیل سلسلهمراتبی انجام گرفت که شامل اصلاح طرح هادی (0716/0)، ایجاد اقامتگاه و کمپینگ (0491/0) و پرورش گل و گیاه (0487/0) و بهترتیب، دارای اولویتهای اول تا سوم برای کسب درآمد هستند. پرورش ماهی (0351/0)، کشت دوم (0344/0)، ایجاد بازارچۀ ساحلی (0317/0) و استعلام نقلوانتقال اسناد رسمی از دهیاری (0270/0) نیز بهترتیب در درجۀ اهمیت چهارم تا هفتم قرار دارند. دریافت عوارض از اراضی بایر (0259/0) دارای اولویت هشتم، دریافت عوارض از واگذاری انشعاب آب و امتیاز برق و تلفن (0230/0) دارای اولویت نهم، دریافت عوارض بیمۀ اجتماعی و بیمۀ اراضی و املاک (0201/0) دارای اولویت دهم و احداث سردخانه (0126/0) دارای اولویت یازدهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
دهیاری؛ دهیاری گیلاکجان؛ دهیاریهای استان گیلان؛ راهکارها؛ منابع درآمدی پایدار | ||
مراجع | ||
- دهیاری و شورای اسلامی روستای گیلاکجان، 1389. - رضوانی، محمدرضا، محمدی، سمیه و صدیقه پیری، 1392، ارزیابی عملکرد دهیاریها با استفاده از مدل چارچوب عمومی ارزیابی (CAF) (مطالعۀ موردی: شهرستان دهلران)، فصلنامۀ پژوهشهای جغرافیایی، دورۀ 45، شمارۀ 1، صص 199- 216.
- احمدوند، مصطفی، 1393، واکاوی پیامدهای دهیاریها بر توسعۀ پایدار روستایی در شهرستان بویراحمد،فصلنامۀ روستا و توسعه، سال هفدهم، شمارۀ 3، صص 23- 42. - ازکیا، مصطفی، 1387، منابع مالی و درآمدی دهیاریها، کتاب سبز دهیاریها، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تهران. - آخوندی قهرودی، مرضیه، 1390، بهبود مناسبات مالی روستا با مدیریت دهیاران، ماهنامۀ دهیاریها، سال هفتم، شمارۀ 34، صص 10- 14. - آخوندی، عباس، 1388، گفتوگو با دکتر عباس آخوندی، دربارۀ تقویت حکمرانی محلی، ضرورتی لازم اما ناکافی، روزنامۀ اعتماد، شماره 1971. - مهدوی، مسعود و علیاکبر نجفی کانی، 1384، دهیاریها تجربهای دیگر در مدیریت روستاهای ایران، نمونۀ موردی: دهیاریهای استان آذربایجان غربی، پژوهشهای جغرافیایی، شمارۀ 53، صص 21- 39. ایمانی جاجرمی، حسین و سی احمد فیروزآبادی، 1386، بررسی مدلهای سنجش عملکرد مدیریت محلی، باتأکیدبرسازمانهای مدیریتشهریوروستاییدرایران، نامة علوم اجتماعی، شمارۀ ۳۲، صص 91- 111. - مطالعات میدانی، 1389. - بدری، سیدعلی و مرتضی نعمتی، 1386، ارزیابی نقش کارکردی نظام نوین مدیریت روستایی، مقایسۀ تطبیقی دهیاریهای فعال در روستاهای کوچک و بزرگ، مطالعۀ موردی: استان گلستان، پژوهشهای جغرافیایی، شمارۀ 59، صص 161- 176. - چوبچیان، شهلا، کلانتری، خلیل و حسین شعبانعلی فمی، 1386، عوامل مؤثر بر عملکرد دهیاریهای استان گیلان، فصلنامۀ روستا و توسعه، سال دهم، شمارۀ 2، صص 88- 110. - دربان آستانه، علیرضا، 1390، نقش و وظایف دهیاریها در مناسبات مالی روستا، ماهنامۀ دهیاریها، سال هفتم، شمارۀ 34، صص 5- 9. - قدیری معصوم، مجتبی و وحید ریاحی، 1383، بررسی محورها و چالشهای مدیریت روستایی در ایران، پژوهشهای جغرافیایی، شمارۀ 43، صص 177- 198. - پورعیسی، مجید، 1388، منابع مالی و درآمدی دهیاریها، دفتر امور روستایی استانداری گیلان. - معاونت عمرانی استانداری گیلان، 1392، سالنامۀ آماری سال 1391 استان گیلان. - بدری، سیدعلی و سیدعارف موسوی، 1388، مدیریت نوین روستایی، چاپ اول، انتشارات اشتیاق نور، تهران.
1. Ahmadvand, M., 2014, Performance Assessment of Rural Municipalities on Sustainable Rural Development in Bouyer-Ahmad Township, Journal of Village and Development, Vol. 17. No. 3, PP. 23-42. (In Persian) 2. Akhoondi, A., 2009, A talk with Dr. Abbas Akhondi on Strengthening Local Sovereignty, a Needed Necessity But Not Enough, Etamad Daily, No. 1971. (In Persian) 3. Akhondi Ghahrodi, M., 2011, Improvment of Income Mutual by Rural Municipalities (Dehyari) Management, Jouranl of Dehyariha, Vol.7, No.34, PP. 10-14. (In Persian) 4. Azkia, M., 2008, The Income Source and Income of Municipalities (Dehyaris), Iran Organization of municipality and Rural managers,Tehran.(In Persian) 5. Badri, S. A. and Nemati, M., 2007, Evaluation of the Applied Role of New System of Rural Management, Comparative Comparison of Active Rural Administration Small and Big Villages, Case Study: Golestan Province, Geographical Researches, No. 59, PP. 161-176. (In Persian) 6. Badri, S. A. and Moussavi, S. A., 2009, New Rural Management in Search of Suitable Strategies for Developing,Rural Administration, 1st Edition, Eshteyaghe Nour Publications, Tehran. (In Persian) 7. Chubchyan, Sh., Kalantri, Kh. and Shabanali Fami, H., 2007, The Influential Factors on Performance Rural Municipalities for Guilan Province, Journal of Village and Development, Vol. 10, No. 2, PP. 88-108. (In Persian) 8. Calvo, C. M., 1998, Financing Rural Transport Infarastructure, World Bank. 9. Field Studies, 2010. (In Persian) 10. Darban Astaneh, A. R., 2011, The Rural Municipalities (Dehyar) of Role and Performance in Income Mutual, Journal of Dehyariha, Vol.7, No. 34, PP. 3-7. (In Persian) 11. Ghadiri Masoum, M. and Riahi, V., 2005, Evaluation of Areas and Challenges of Rural Mnbagement of Iran, Geographical Researches, Vol. 50, No. 4, PP. 177-198. (In Persian) 12. Imani Jajarmi, H. and Firouzabadi, S. A., 2007, An Investigation of Measurement Models of Performance of Local Mnanagemnt with an Emphasis on Rural and Urban Management Organization in Iran, Social Science, No. 32, PP. 91-111. (In Persian) 13. Kolovitskova, O. and Lukovenko, Y., 2003, Ukraine Enhancing Local Government Revenue Raising Capacity: A Way of Reaching More Accountable Local Government. 14.Mahdavi, M. and Najafi Kani, A. A., 2005, Rural Administration, Another Experience in Managing Iran’s Villages, Case study: Western Azarbaijan, Geographical Researches, Vol. 53, No. 3, PP. 21-39. (In Persian) 15. Michelsen Institute, 2000, New Challenges for Local Government Revenue Enhancement: Formative Process Research on the Local Government Reform in Tanzania, Project Brief No. 2. 16. Nsingo, S. A. M., 2004, Assessing the Performance of Public SectorInstitutions in Zimbabwe: A Case Study Approach, university of Pretoria, October. 17. Planning department of Guilan Governor, 2013, Yearly Statistics of Guilan Province in 2012, Rasht. (In Persian) 18. Pourissa, M., 2009, Finance and Income Resources for Rural Administration, Rural Department Office of Guilan governor. (In Persian) 19. Rezvani, M. R., Mohammadi, S. and Piri, S., 2013, Performance Assessment of Rural Municipalities (Dehyari) Using Common Assessment Framework (CAF) (Case study: Dehloran County), Vol. 45, No. 1, PP. 199-216 (In Persian) 20. Rural Administration and Isalmic council of Gilakejan, 2010. (In Persian) 21. Sloggett, G. and Doeksen, G., 1988, Funding for Local Government and Schools in Rural Oklahoma, United States Department of Agriculture.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 674 |