تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,352 |
مدیریت اثربخش و کتابخانههای دانشگاهی ایران: تبیین دیدگاههای مدیران و کارکنان بر اساس الگوی پارسونز | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 7، دوره 48، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 143-158 اصل مقاله (182.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2014.52710 | ||
نویسندگان | ||
محمدجواد هاشم زاده* 1؛ سید احمد موسوی2 | ||
1استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه بیرجند | ||
2کارشناس ارشد، دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل اثربخشی سازمانی شامل انطباق، کسب هدف، انسجام و مشروعیت در کتابخانههای دانشگاهی ایران، از دیدگاه مدیران و کارکنان است. روش: روش تحقیق پیمایشی و از نوع کاربردی است و جامعۀ پژوهش، تمامی مدیران و کارکنان کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند. از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ تعدیلشدۀ استاندارد بود. روایی پرسشنامه، از طریق متخصصان و پایایی آن، از طریق آزمون آلفای کرونباخ و بازآزمایی سنجیده شد. یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که از دیدگاه مدیران، فقط بین میانگین نمرههای مؤلفۀ کسب هدف و حد مطلوب تفاوت وجود ندارد(p-value=0/137)؛ در حالیکه در سایر موارد از دیدگاه آنان تفاوت معنادار است. از دیدگاه کارکنان، بین میانگین نمرههای همۀ عوامل اثربخشی سازمانی و حد مطلوب، تفاوت وجود دارد (p-value=0/000). مؤلفۀ «کسب هدف»، بااهمیتترین مؤلفه از دیدگاه مدیران و مؤلفۀ «مشروعیت» مهمترین مؤلفه از دیدگاه کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ایران هستند. افزون بر آن، مشخص شد که میانگین دیدگاه مدیران نسبت به میانگین دیدگاه کارکنان، در همۀ مؤلفههای اثربخشی پارسونز (انطباق، کسب هدف، انسجام و مشروعیت) بالاتر بود؛ همچنین، مشخص شد که تفاوت معناداری بین دیدگاه مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاهی ایران نسبت به مدیریت کتابخانههای دانشگاهی با توجه به چهار عامل اثربخشی پارسونز وجود دارد. بین دیدگاه مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران بر حسب جنسیت با توجه به چهار عامل اثربخشی پارسونز، تفاوت معناداری وجود نداشت. در نهایت، مدیران و کارکنان، اثربخشی مدیریت کتابخانههای مورد بررسی را بهترتیب، در حدود سطح خوب و متوسط ارزیابی کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
: اثربخشی سازمانی؛ الگوی پارسونز؛ کارکنان؛ کتابخانههای دانشگاهی ایران؛ مدیران؛ مدیریت | ||
مراجع | ||
استوارت، رابرت دی؛ موران، باربارا بی(1390). مدیریت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. ترجمۀ زهیر حیاتی، فاطمه جمشیدی قهفرخی. تهران: نشر کتابدار. اوانز، ادوارد جی(1377). فنون مدیریت برای کتابداران. ترجمۀ فرشته ناصری. مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی. حسنی، محمد؛ سامری، مریم(1389). بررسی اثربخشی سازمانی مدارس متوسطۀ ناحیۀ یک شهر ارومیه با استفاده از الگویی پارسونز. فصلنامۀ مدیریت فرهنگ سازمانی. 8 (21)، 223-201. دیانی، محمد حسین(1384). روشهای تحقیق در کتابداری. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانهای. دیلانچیان، کارولین(1379). بررسی عوامل موثر در افزایش اثربخشی مدیریت مدارس راهنمایی و متوسطه ارامنه ایران از نظر مدیران ، معاونان و دبیران. پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه اصفهان. دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی. رابینز، استیفن پی؛ دی سنزو، دیوید ای(1385). مبانی مدیریت. ترجمهی محمد اعرابی ، محمدعلی حمیدرفیعی .تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. زکی، محمدعلی(1383). آزمون تجربی رویکرد ترکیبی پارسونز در تحلیل اثربخشی سازمانی(مورد:آموزش و پرورش شهر اصفهان سال 83-1382). اصفهان : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت. سیاری، علی اکبر(1372). تحلیلی بر مشکلات و تنگناهای آموزش عالی کشور. فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 1(2)،29-36. فرهنگی، علی اکبر؛ شاه میرزایی، وحید؛ حسین زاده، علی (1384). نظریهپردازان و مشاهیر مدیریت. تهران: نشر فراندیش. قرونه، داوود(1387). بررسی رابطهی سلامت سازمانی با اثربخشی مدارس پسرانه دولتی مناطق 2 و 3 آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامهی کارشناسیارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه تهران. دانشکدهی روان شناسی و علوم تربیتی. قلیپور، آرین (1380). جامعه شناسی سازمانها:رویکردی جامعهشناختی به سازمان و مدیریت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت). کرمدخت،رقیه(1390). بررسی رابطهی بین اخلاق سازمانی مدیران و اثربخشی سازمانی مدارس متوسطهی شهرستان بابلسر. فصلنامهی رهبری و مدیریت آموزشی. 5 (1)، 115-126 میرکمالی، محمد؛ فرخنژاد، خدانظر(1382). بررسی رابطهی بین انگیزه پیشرفت مدیران با اثر بخشی سازمان آنها در مدارس متوسط بوشهر و برازجان. فصلنامهی مدیریت در آموزش و پرورش. 36 و 35 (13)، 73-61.
References
Aydin, Bulent and Ceylan, Adnan (2009). Does organizational learning capacity impact on organizational effectiveness? Research analysis of the metal industry, Development and Learning in Organizations, 23(3), pp.21 - 23 Cana, M. B., Cueto Q. L. G. G., De Guzman, A.B., Fuchigami,K.B, Manalo,L.R.T. and Yu, J. C. U. (2005). Clientele recognition of library terms and concepts used by librarians: a case of an academic library in the Philippines. Journal of librarianship and information science,37(4), pp.195-204. Elmuti, Dean (1996). The perceived impact of team-based management systems on organizational effectiveness, International Journal of Manpower, 17(8), pp.4 – 17. Goodman, P. S. Pennings, J.M.(1977). New Perspectives on organizational effectiveness. Sanfrancisco: Jossey Bass. Hillel,S. (2002). Relationships between oraganizational properties and organizational effectiveness in three tyoes of nonprofit human service organization . Public personal management.31(3),pp.23-31. Roy, Matthew H and Dugal, Sanjiv S. (2005). Using employee gainsharing plans to improve organizational effectiveness, Benchmarking: An International Journal, 12(3), pp.250 – 259. Saavedra,R. and Kwun,SE,G.(2002). Affective states in job characteristics theory . Journal of Organizational Behavior, 21(2),pp.131-146.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,164 |