![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,512 |
تأثیر تمرینات ژیمناستیک بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 2، مرداد 1393، صفحه 47-64 اصل مقاله (138.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.52551 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیرات احتمالی تمرینات ژیمناستیک بر کارکردهای اجرایی کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی 8 تا 10 ساله شهر تهران، و یک مطالعه نیمه تجربی بود. 34 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی 8-10 ساله، به صورت در دسترس و هدف مند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار تحقیق جهت غربالگری، پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی و آزمون هوش ریون بودند. همچنین جهت ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامه عصب-روانشناختی کانرز استفاده شد. سپس گروه آزمایش برنامه حرکتی مداخله ای ژیمناستیک را برای هشت هفته دریافت کردند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از MANCOVA در سطح معناداری 0.05P≤ انجام شد. بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری در تمامی متغیرهای کارکردهای اجرایی (0.05P≤، a492.454F=) مشاهده شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که برنامه تمرینی ژیمناستیک می تواند بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی مؤثر باشد. از این رو، به مدارس پیشنهاد می شود که با استفاده از تمرینات ژیمناستیک می توان به کاهش اختلال هماهنگی رشدی در این کودکان کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال هماهنگی رشدی؛ کارکردهای اجرایی؛ ژیمناستیک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,000 |