
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,453 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,170 |
طراحی و بررسی اثربخشی برنامه ی بخشایش آموزی بر افزایش خشنودی زناشویی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 3، آذر 1391، صفحه 33-47 اصل مقاله (280.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2012.52379 | ||
چکیده | ||
ناخشنودی زناشویی چه در سطح فردی، و چه در سطح اجتماعی دشواری چشمگیری است که هم از دیدگاه نظری و هم واقعیت های بومی قابل بررسی است. بر پایه نظریه عقلانی ـ هیجانی الیس در زوج درمانی، باورهای غیرمنطقی ای که زن و شوهر در مورد خود و رابطه زناشویی دارند، موجب رنجش در تعامل ها و در پی آن ناخشنودی از رابطه می شود. برای پیشگیری از خشم ناشی از این رنجش، بخشایش آموزی به عنوان یک مهارت شفابخش از دیدگاه روانشناسی مثبت نگر توصیه شده است. از این رو، در این پژوهش با هدف کمک به افرادی که مهارت بخشودن چندانی ندارند، برنامه ای بر مبنای نظریه بخشایش انرایت، طراحی و بررسی شد. در این پژوهش، نخست 60 بانوی داوطلب شرکت در کارگاه بخشایش آموزی با استفاده از مقیاس انریچ در زمینه ی خشنودی زناشویی مورد سنجش قرار گرفته و به دو گروه 30 نفره (گواه و آزمایش) تقسیم شدند. گروه نمونه در هشت نشست 2 ساعته شرکت نموده و مهارت های بخشایشی خود را بهبود بخشیدند. این مهارت ها در هر دو گروه با پرسشنامه محقق ساخته در سه نوبت (پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری) سنجش شد. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) نشان دهنده سودمندی پایدار دوره آموزشی در بهبود مهارت های بخشایش و افزایش خشنودی زناشویی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت بخشایش؛ رضایت زناشویی؛ زوج درمانی عقلانی ـ هیجانی؛ روانشناسی مثبت نگر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 379 |