تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,107 |
رابطه تعللورزی تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس: نقش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، آذر 1389، صفحه 41-56 اصل مقاله (218.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعلل ورزی با ادراک از ساختار کلاس درس و تبیین نقش خودتنظیمی (باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی) و جنسیت در این ارتباط است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی (چندگانه) بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پایۀ دوم متوسطه شهر بیرجند بودند و گروه نمونه 400 نفر (200 دختر، 200 پسر) به شیوه خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. مقیاس تعلل ورزی تحصیلی نسخه دانشآموز (PASS، سولومون و راتبلوم، 1984)، ادراک از ساختار کلاس درس بلک برن (1988)، و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران، 1991) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. داده ها با روش رگرسیون چندگانه همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای جنسیت، ارزشیابی تبحری، اضطراب امتحان و راهبردهای فراشناختی پیش بینی کننده های معنادار تعلل ورزی هستند. همچنین دانش آموزان دختر و پسر در مؤلفه های ادراک از ساختار کلاس (به جز مؤلفة تکالیف انگیزشی)، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با هم تفاوت دارند. به علاوه، تکالیف انگیزشی و حمایت از خودمختاری از مؤلفههای ادراک از ساختار کلاس درس، پیش بینی کننده خودتنظیمی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعللورزی؛ تعللورزی تحصیلی؛ اهمالکاری؛ خودتنظیمی؛ باورهای انگیزشی؛ راهبردهای یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,766 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 612 |