تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,952 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,110 |
رفتارهای منافقانه در ارتباطات بین فردی در سازمان: پیشایندها و پیامدهای سازمانی | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 2، تیر 1394، صفحه 393-412 اصل مقاله (551.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2015.51984 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی هادوی نژاد* 1؛ الهه بهارلویی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران | ||
2کارشناسارشد مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش پیش رو، به بررسی پیشایندها و پیامدهای سازمانی رفتارهای منافقانه در ارتباطات بینفردی میپردازد. قلمرو مکانی پژوهش، سازمانهای اجرایی نجفآباد در نظر گرفته شده است. به این منظور، پرسشنامههای پژوهش میان نمونۀ 280 نفری کارکنان سازمانهای اجرایی نجفآباد توزیع شد. برای تحلیل دادهها، مدلیابی معادلات ساختاری به اجرا درآمد و برای تعدیل نتایج، مدل پویاییهای روابط بین پیشایندها و پیامدهای رفتارهای منافقانه در ارتباطات بینفردی در سازمان تدوین و آزمون شد. نتایج نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد، سه متغیر جو سکوت، ارتباطات بینفردی سیاسی و ضعف قانونی ـ نظارتی، پیشایندهای رفتارهای منافقانه در ارتباطات بینفردی در سازماناند و دو متغیر سکوت سازمانی و زوال اعتماد بینفردی، پیامدهای آن محسوب میشوند. همچنین مشخص شد ضعف قانونی ـ نظارتی از طریق اثرگذاری در ارتباطات بینفردی سیاسی، به جو سکوت دامن میزند و بهتبع آن در سکوت سازمانی اثر میگذارد؛ ضمن اینکه خود نیز بهطور مستقیم و غیرمستقیم، از طریق اثرگذاری در جو سکوت و رفتارهای منافقانه در ارتباطات بینفردی در سازمان، سبب کاهش اعتماد بینفردی در سازمان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات بین فردی؛ پیامدهای سازمانی؛ پیشایندهای سازمانی؛ رفتارهای منافقانه | ||
مراجع | ||
Allen, R. W., Madison, D. L., Porter, L., Renwick, P. A. & Mayes, B. (1979). Organizational politics. California Management Review, 22(1): 77-83.
Appelbaum, S. H. & Hughes, B. (1998). Ingratiation as a political tactic: Effects within the organization. Management Decision, 36(2): 85-95.
Bradac, J., Friedman, E. & Giles, H. (1986). A social approach to propositional communication: Speakers lie to hearers. In: McGregor, G. (eds.). Language for Hearers.Oxford: Pergamon.
Cook, J. & Wall, T. (1980). New work attitude work measures of trust, organizational commitment and personal need non-fulfillment. Journal of Occupational Psychology, 53: 39–52.
Costigan, R. D., Iiter, S. S. & Berman, J. J. (1998). A multi-dimensional study of trust in organizations. Journal of Managerial Issues, 10(3): 303-317.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. (4th ed.). Boston: Pearson.
Cushnie, W. D. (1975). A manager's introduction to Transactional Analysis. Advanced Management Journal, 40: 37- 52.
Duncan, R. W. (1979). Organizational learning: implication for HRD professionals, 3: 29–49.
Dyne, L. V., Ang, S. & Botero, I. C. (2003). Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs. Journal of Management Studies, 40(6): 1359-1392.
Farrell, D., & Petersen, J. C. (1982). Patterns of political behavior in organization. Academy of Management Review, 7(3): 403-412.
Ferris, G. R. & Kacmar, K. M. (1992). Perceptions of organizational politics. Journal of Management, 18(1): 93-116.
Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford, CA: Stanford University Press.
Gilby, T. (1979). Hypocrisy. In: Meagher P. K, O'Brien T. C, & Aherne S. C. M. (eds.). Encyclopedic Dictionary of Religion. Washington, DC: Corpus Publications.
Gonzalez, G.V. & Garazo, T.G. (2006). Structural relationships between organizational service orientation, contact employee job satisfaction and citizenship behavior. International Journal of Service Industry Management, 17(1): 23-50.
Hadavinejad, M., Danaeifard, H., Azar, A. & Khaef-elahi, A. A. (2010). Exploring the process of hypocritical behaviors in interpersonal communication at workplace using grounded theory. Sterategic Management Thought, 4(1): 81-130 (in Persian).
Hadavinejad, M., Danaeifard, H., Azar, A. & Khaef-elahi, A. A. (2013). Hypocritical behaviors in interpersonal communication at workplace. Journal of Public Administration Perspective, 4(13): 15-40 (in Persian).
Harman, D. (1967). A single factor test of common method variance. Journal of Psychology, 35: 359–378.
Jones, E. (1964). Ingratiation. New York: Appleton-Century-Crofts.
Knapp, M. L., Hart, R. P. & Dennis, H. S. (1974). An exploration of deception as a communication construct. Human Communication Research, 1(1): 15-29.
Krejcie, R. & Morgan, D. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 607-610.
McAllister, D. J. (1995). Affect-and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of Management Journal, 38(1): 24-59.
McCornack, S. A. (1997). The generation of deceptive messages: Laying the groundwork for a viable theory of interpersonal deception. In: Greene J. O. (eds.). Message production: Advances in communication theory. Mahwah, NJ: Erlbaum: 91-126.
McGregor, D. M. (1967). The professional manager. New York: McGraw-Hill.
Morgan, G. (1997). Images of organization. Thousand Oaks, CA: Sage.
Morrison, E. W. & Milliken, F. J. (2000). Organization silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 25(4): 706-725.
Nyhan, R. C. (2000). Changing the Paradigm Trust and its Role in Public Sector Organizations. The American Review of Public Administration, 30(1): 87-109.
Perrow, C. (1970). Departmental power and perspectives in industrial firms. In: Zald, M. N. (eds.). Power in Organizations. Nashville, TN: Vanderbilt University Press.
Pinder, C.C. & Harlos, K.P. (2001). Employee silence: quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice. Research in Personnel and Human Resources Management, 20: 331-369.
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B. & Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, 26 (3): 513–563.
Ralston, D. A. (1985). Employee ingratiation: The role of management. Academy of Management Review, 10(3): 477-487.
Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2007). Organizational behavior. NJ: Prentice Hall.
Schermerhorn, J. R. (1994). Managing Organizational Behavior. Fifth ed. New York: John Wiley & Sons.
Schindler, P. L. & Thomas, C. C. (1993). The structure of interpersonal trust in the workplace. Psychological Reports, 73(2): 563-573.
Schumacker, R. & Lomax, R. E. (2004). A beginner’s guide to structural equation modeling. 2nd ed. UK: Psychology Press.
Smircich, L. (1983). Studying organizations as cultures. Beyond Method: Social Research Strategies. Beverly Hills, CA: Sage.
Tan, H. H. & Tan, C. S. F. (2000). Toward the differentiation of trust in supervisor and trust in organization. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 126 (2): 241-260.
Williams, K. B. & Williams, J. E. (1980). The assessment of transactional analysis ego states via the adjective checklist. Journal of Personality Assessment, 44(2): 120-129.
Zarei-Matin, H., Taheri, F. & Sayar, A. (2011). Organizational silence: Concepts, causes, and outcomes. Iranian journal of management sciences, 6(21): 77-104. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,868 |