
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,237 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,207,772 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,036,151 |
تن یافتگی تماشاگر در فضای هاپتیکی فیلم | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 19، 2(پاییز و زمستان 1393)، مهر 1393، صفحه 53-64 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.51693 | ||
نویسندگان | ||
محمد باقر قهرمانی* 1؛ مرضیه پیراوی ونک2؛ حامد مظاهریان3؛ علیرضا صیاد4 | ||
1دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشکده هنرها و ادیان، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده در برابر تمرکز سینمای اولیه بر همذاتپنداری بدنی تماشاگر با فیلم، با تکامل زبان سینمایی و سلطه سیستم روایی، جریانی عمده به سوی همذاتپنداری روایی شکل گرفت و آنچه که مرتبط با قلمرو بدن بود، به قلمرو ذهن منتقل شد. این انتقال به سلطه طولانی تئوریهای زبانشناختی و روانشناختی فیلم انجامید. در دهههای هفتاد و هشتاد میلادی، رابطه آپاراتوس سینما با پرسپکتیو رنسانسی گفتمان اساسی تئوری فیلم را تشکیل داد و نظریهپردازان به تحلیل رابطه تماشاگر و پرده، بر مبنای الگوی پرسپکتیوی پرداختند. اساس نظریه اپتیکی مبتنی بر فاصلهای بود میان سوژه تماشا کننده و ابژه نگریسته شده، و این سیستم فراهم کننده شرایطی برای شکلگیری الگوی اندیشیدن و تعمق با فاصلة متفکران غربی به نظم جهان گردید. پرسپکتیو رنسانسی با احیا نمودن الگوی فضای اپتیکی، تثبیت جایگاه سوژه، و مستحکم نمودن فاصله میان سوژه و ابژه، بار دیگر برتری بینایی را بر سایر حواس تثبیت نمود. این مقاله میکوشد این نکته را روشن سازد که در مقابل سلطه تئوری اپتیکی فیلم که موجودیت جسمانی و ابعاد حسانی تماشاگر را نادیده میگیرد، مناسب است تئوری بدن محور و هاپتیکی فیلم مد نظر قرار گیرد و تجربه سینمایی را نیز، تجربهای مبتنی بر تنیافتگی تماشاگر در فضای فیلمی تبیین نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی پرسپکتیو رنسانسی؛ سینمای هاپتیکی؛ کالبد تماشاگر؛ سوژه تن یافته؛ فضای فیلم | ||
مراجع | ||
استم، رابرت(1389)، مقدمه ای بر نظریه فیلم، ترجمه: گروه مترجمان به کوشش احسان نوروزی، شرکت انتشارات سوره مهر، تهران. بنیامین، والتر(1390)، اثر هنری در عصر تولید مکانیکی، در اکران اندیشه: فصل هایی در فلسفه سینما، ترجمه پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران.
پیراوی ونک، مرضیه(1389)، پدیدار شناسی نزد مرلوپونتی، انتشارات پرسش، آبادان.
گاردنر، هلن(1389)، هنر در گذر زمان، ترجمه محمد تقی فرامرزی، موسسه انتشارات آگاه، تهران.
گشایش، فرهاد(1379)، تاریخ هنر ایران و جهان، انتشارات عفاف، تهران.
هیوارد، سوزان(1381)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمه فتاح محمدی، نشر هزاره سوم ، زنجان.
Alberti, Leon Battista (2010), Leon Battista Alberti: On painting: A New Translation and Critical Edition, Cambridge University Press, New York. Aumont, Jacques (1992), Aesthetics of Film, University of Texas Press, Texas. Barker, Jennifer M. (2009), The Tactile Eye: Touch and the Cinematic Experience, University of California Press, Berkeley. Benjamin, Walter (1996), Selected Writings: 1913-1926, edited by Marcus Bullock and Michael W. Jennings, Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge. Bordwell, David (2009), Sergei Eisenstein, in The Routledge Companion to Philosophy and Film, edited by Paisley Livingston and Carl Plantinga, Routledge, London & New York. Bruno, Giuliana (2002), Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film, Verso, London & New York. Burch, Noel (1990), Life to Those Shadows, translated by Ben Brewster, University of California Press, Berkeley. Dalle Vacche, Angela (2003), The Visual Tturn: Classical Film Theory and Art History, Rutgers University Press, New Brunswick. Descartes, René (1985), The Philosophical Writings of Descartes, Cambridge University Press. Deleuze, Gilles, & Guattari, Felix (2004), Thousand Plateaus, Bloomsbury Academic. Deleuze, Gilles (2005), Cinema II, Bloomsbury Academic. Eisenstein, Sergei M. (1990), Piranesi, or the Fluidity of Forms, in The Sphere and the Labyrinth: Avant-gardes and Architecture from Piranesi to the 1970s, edited by Manfredo Tafutri, MIT Press, Cambridge. Gunning, Tom (1990), Cinema of Attractions: Early Films, Its Spectator And the Avant-garde, in Early Cinema: Space, Frame, Narrative, edited by Thomas Elsaesser and Adam Barker, BFI Pub, London. Hannah, Dorita (2008), Event-space: Theater Architecture & the Historical Avant-garde, New York University. Hansen, Miriam (2012), Cinema and Experience: Siegfried Kracauer, Walter Benjamin, and Theodor W. Adorno, University of California Press, Berkeley. Heath, Stephen (1981), Questions of Cinema, Indiana University Press, Bloomington. Jay, Martin (1993), Downcast Eyes: The Denigration of Vision in Twentieth-century French Thought, University of California Press, Berkeley. Kracauer, Siegfried (1997), Theory of Film: The Redemption of Physical Reality, Princeton University Press, Princeton. Lacan, Jacques (1978), The Four Fundamental Concepts of Psycho-Analysis, Karnac Books. Lant, Antonia (1995), Haptical Cinema, October, vol. 74, pp: 45-73. Marks, Laura U. (2000), The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, Duke University Press, Durham & London. Marks, Laura U. (2002), Touch: Sensuous Theory and Multisensory Media, University of Minnesota Press, Minneapolis. Metz, Christian (1982), The Imaginary Signifier: Psychoanalysis and the Cinema, Indiana University Press, Bloomington. Michelson, Annette (2010), Bodies in Space: Film as Carnal Knowledge, in The Making of 2001: A Space Odyssey, edited by Stephanie Schwam, Random House Publishing Group, New York. Pérez Gómez, Alberto, & Pelletier, Louise (1997), Architectural Representation and the Perspective Hinge, MIT Press, Cambridge. Sobchack, Vivian Carol (1992), The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience, Princeton University Press, Princeton. Sobchack, Vivian Carol (2004), Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture, University of California Press, Berkeley. Tafuri, Manfredo (1987), The Sphere and the Labyrinth: Avant-gardes and Architecture from Piranesi to the 1970s, MIT Press, Cambridge. Williams, Linda (1991), Film Bodies: Gender, Genre, and Excess, Film Quarterly, 44(4), pp: 2-13. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,810 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,637 |