تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,211 |
ارزشیابی میزان تحقق اهداف آموزشی کارشناسی ارشد تربیت بدنی بر موفقیت شغلی دانش آموختگان شاغل | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 3، آبان 1393، صفحه 511-529 اصل مقاله (240.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2014.51511 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا شجاع* 1؛ جواد شهلایی2؛ حبیب هنری3؛ زینب مندعلی زاده4 | ||
1کارشناس ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، مدیریت ورزشی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی، مدیریت ورزشی، تهران، ایران | ||
3استادیار، دانشگاه علامه طباطبایی، مدیریت ورزشی، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق، ارزشیابی میزان تحقق اهداف آموزشی کارشناسی ارشد تربیت بدنی بر موفقیت شغلی دانشآموختگان شاغل است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است و جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموختگان شاغل سالهای 1374 به بعد بودند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته بود که بعد از تعیین روایی توسط متخصصان ورزشی، پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، خی دو و فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نقش آموزشهای نظری و موفقیت شغلی دانشآموختگان کارشناسی ارشد تربیت بدنی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد (01/0= P و 598/0=r)؛ بین نگرش دانشآموختگان کارشناسی ارشد تربیت بدنی از تناسب گرایشهای تحصیلی و شغل آنان تفاوت معنادار وجود دارد (001/0=(P؛ و بین رضایت دانشآموختگان کارشناسی ارشد تربیت بدنی از ویژگیهای آموزشی (دروس تخصصی، پایه، اختیاری) با موفقیت شغلی تنها در گرایش فیزیولوژی در دروس پایه (558/0=r و 038/0= P)، تکنیکهای آزمایشگاهی و پایاننامه رابطۀ مثبت و معنادار مشاهده شد (589/0= r و 027/0= P). یافتههای این پژوهش نشان داد که برای موفقیت شغلی دانشآموختگان بهتر است به آموزشهای نظری و در کنار آن دروس عملی مربوط به هر گرایش توجه ویژه شود. همچنین دانشآموختگان میزان تناسب گرایش تحصیلی خود را با نیازهای بازار کار حدود 73 درصد عنوان کردند. در نتیجه لازم است محتوای دروس بهمنظور موفقیت در شغل، مطابق با نیازهای بازار کار طراحی شود تا انگیزۀ لازم بهمنظور تولید علم، خلاقیت و کارآفرینی در دانشجویان تقویت و زمینه برای توسعۀ ورزش کشور فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشهای نظری؛ ارزشیابی؛ دانشآموختگان؛ کارشناسی ارشد تربیت بدنی؛ موفقیت شغلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,720 |