تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,226,246 |
از تحریم صورتگری تا صورتنگاری عریان:نگاهی به سیر تحول نمایش پیکرة انسان در تاریخ هنر و به ویژه ایران | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 19، شماره2، مرداد 1393، صفحه 5-16 اصل مقاله (269.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.51435 | ||
نویسندگان | ||
مینا محمدی وکیل1؛ حسن بلخاری قهی* 2 | ||
1دانشجوی دکترای پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده مرزهای تلقی ادیان از پیکرة انسانی،گاه مقدس به عنوان تمثیلی از صورت الهی و گاه مذموم به سبب نمایش حالات گناهآلود و خودنمایانه بشر، بحث دربارة هنر انساننما را مورد توجه قرار میدهد. از هنر پیشاتاریخی تا هنر معاصر، موضوع تصویر انسان در کانون اهمیت قرار دارد؛ در پارهای مواقع، همچون هنر انسان غارنشین، تصویرسازی عصر آخناتون در مصر، آیین بودا، دین یهود، دین اسلام و جنبش شمایلشکنی بیزانس، تمثالسازی انسان دارای حرمت و گاه ممنوعیت است؛ و در پارهای دیگر چون یونان باستان، هند باستان، آیین ویشنوپرستی و عصر رنسانس، نمایش پیکرة برهنة انسانی، آزادانه موضوع هنر قرار میگیرد. در این مقاله، پس از مطالعه رویکرد ادیان مختلف در باب تمثالسازی انسان، تضاد و تناقض در معنای برهنگی و دوگانگی دلالت این مفهوم از لحاظ واژهشناختی بررسی میشود، سپس با نگاهی دقیقتر به هنر ایران، پس از مطالعه تاریخچة تصاویر عریان، به تغییر نگرش هنرمند عصر قاجار در باب تصاویر انسانی پرداخته میشود. خوانش ایرانی از اومانیسم غربی، جایگاه انسان را تغییر داد و ضمن آرمانزدایی از آن، وجوه مادی زندگی بشر را در مرکز توجه قرار داد؛ مفاهیم معنوی جای خود را به گرایشات مادی و انسانمحور جدید بخشید؛ این روند موضوعات بدیعی چون برهنهنگاری را به عرصة نقاشی قاجاری وارد نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی تحریم صورتگری؛ هنر در ادیان؛ هنر پیکرنما؛ صورتنگاری عریان؛ هنر قاجار | ||
مراجع | ||
قرآن کریم(1363)، ترجمة سیدکاظم معزّی، نشرصابرین، تهران.
اتینگهاوزن، ریچارد. و گرابر، الگ (1382)، هنر و معماری اسلامی(1)، ترجمة یعقوب آژند، سمت، چاپ سوم، تهران.
افلاطون (1353)، جمهوری، ترجمة محمدحسن لطفی، ابنسینا، چاپ اول، تهران.
انجمن کتاب مقدس ایران(بیتا)، کتاب مقدس یعنی کتب عهد عتیق و عهد جدید، که از زبانهای اصلی عبرانی و کلدانی و یونانی ترجمه شده است، تهران.
بهزادی، رقیه (1383)، آریاها و ناآریاها در چشمانداز کهن تاریخ ایران. طهوری، تهران.
بهنام شباهنگ، داراب و علی دهباشی (1366)، یادنامه کمالالملک، چکامه، تهران.
بورکهارت، تیتوس (1365)، هنر اسلامی، زبان و بیان، ترجمة مسعود رجبنیا، صدا و سیمای ایران، تهران.
بورکهارت، تیتوس (1381)، هنر مقدس، ترجمة جلال ستاری، سروش، چاپ سوم، تهران.
بورکهارت، تیتوس (1390)، مبانی هنر مسیحی، ترجمة امیر نصری، حکمت، تهران.
پاکباز، رویین (1378)، دایرهالمعارف هنر، فرهنگ معاصر، تهران.
پاکباز، رویین (1380)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، زرین و سیمین، چاپ دوم، تهران.
تاینبی، آرنولد (2536)، فلسفة نوین تاریخ، ترجمه و تلخیص بهاءالدین پازارگاد، فروغی، تهران.
جباران، محمدرضا(1382)، صورتگری در اسلام. سورهمهر، تهران.
حریریان، محمود، صادق ملک شهمیرزادی، ژاله آموزگار و نادر میرسعیدی (1387)، تاریخ ایران باستان، ج1. سمت، چاپ ششم، تهران. دورانت، ویل (1385)، تاریخ تمدن، ج1: مشرق زمین گاهوارة تمدن. ترجمة احمد آرام و دیگران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ دوازدهم، تهران.
دورانت، ویل (1385)، تاریخ تمدن، ج5: رنسانس، ترجمة صفدر تقیزاده و ابوطالب صارمی، علمی و فرهنگی، چاپ دوازدهم، تهران. دهباشی، علی (1378)، یادنامة کمالالملک، بهدید، تهران.
ذکاء، یحیی (1388)، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، علمی و فرهنگی، چاپ سوم، تهران.
زکی محمد، حسن (1372)، تاریخ نقاشی در ایران، ترجمة ابولقاسم سحاب، انتشارات سحاب، چاپ چهارم، تهران.
ژیلسون، اتین(1390)، نقد تفکر فلسفی غرب. ترجمة احمد احمدی، چاپ پنجم، سمت، تهران.
سرلو، خوآن ادواردو (1388)، فرهنگ نمادها، ترجمة مهرانگیز اوحدی، دستان، تهران.
فریزر، جیمز بیلی (1364)، سفرنامة فریزر، معروف به سفر زمستانی از مرز ایران تا تهران و دیگر شهرهای ایران. ترجمة منوچهر امیری، توس، تهران.
فلور، ویلم، پیتر چکلووسکی و مریم اختیار (1381)، نقاشی و نقاشان قاجار، ترجمة یعقوب آژند، ایل شاهسون بغدادی، تهران.
کاپلستون، فردریک چارلز (1388)، تاریخ فلسفه، جلد یکم یونان و روم. ترجمة سیدجلالالدین مجتبوی، علمی و فرهنگی، چاپ هشتم، تهران.
کارتر، کِرتیس ال (1384)، مجسمهسازی در دانشنامة زیباییشناسی، گروه مترجمان، فرهنگستان هنر، تهران.
کوماراسوامی، آناندا(1384)، استحالة طبیعت در هنر، ترجمه صالح طباطبایی، فرهنگستان هنر، تهران.
کوماراسوامی، آناندا(1386)، فلسفة هنر مسیحی و شرقی، ترجمه و شرح امیرحسین ذکرگو، فرهنگستان هنر، تهران.
کوماراسوامی، آناندا(1389)، هنر و نمادگرایی سنتی، ترجمه صالح طباطبایی، فرهنگستان هنر، تهران.
گاردنر، هلن (1386)، هنر در گذر زمان، ترجمة محمدتقی فرامرزی، آگاه، چاپ هشتم، تهران.
گامبریج، ارنست (1383)، تاریخ هنر، ترجمة علی رامین، چاپ سوم، نشر نی، تهران.
گامبریچ، ارنست هانس (1385)، تحولات ذوق هنری در غرب (گرایش به اصول هنرهای آغازین)، ترجمة محمدتقی فرامرزی، فرهنگستان هنر، تهران.
گیرشمن، رمان (1350)، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، ترجمة بهرام فرهوشی، بنگاه ترجمه و نشر، تهران.
لاندمان، مایکل (1350)، انسانشناسی فلسفی. ترجمه و نگارش رامپور صدرنبوی، چاپخانة طوس، مشهد.
ورنن هاید، ماینر (1378)، تاریخِ تاریخ هنر (سیری در تاریخ تکوین نظریة هنر). ترجمة مسعود قاسمیان، فرهنگستان هنر، تهران. Shepherd, d. G. (1964), Sasanian art in Cleveland, the bulletin Cleveland museum of art, vol 51, No 4, pp 66 – 92. Mohammadi, Nameghi, Khadijeh & Pérez González, Carmen (2013), From Sitters to Photographers: Women in Photography from the Qajar Era to the 1930s. History of Photography, Vol 37, Issue1, pp 48-73. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,918 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,435 |