تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,991 |
ارزیابی دیدگاه مفسران درباره معناشناسی عبادت شیطان در آیات 44 مریم و 60 یس | ||
پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 55-74 اصل مقاله (205.92 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فتح الله نجارزادگان* 1؛ نجمه کیوان نژاد2 | ||
1استاد گروه علوم قرآن پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری علوم قرآن، پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
«عبادت شیطان»، به این معنا که شیطان معبود است، در دو آیه قرآن مطرح شده است. گوهر معنایی «عبادت»، «خضوع» و «تذلّل» است. همه مفسران- تا جایی که میدانیم- «عبادت شیطان» را به معنای «اطاعت او» گرفتهاند. این نظریه با کاستیهایی روبهرو است. به نظر میرسد، منشأ این معنا نزد مفسران تلقّی آنان از معنای اصطلاحی عبادت است که آن نیز با ابهامهایی متعدّد مواجه است. حاصل بررسیها چنین است که معنای عبادت شیطان همانند کاربردهای دیگرعبادت در اصطلاح قرآنی است. که طی فرایندی صورت میپذیرد. این فرایند، رب، اله و انقیاد و خضوع حضور دارد عابد، شخص یا چیزی را ربّ، یعنی مالک مدبّر در امری از امور خود ببیند، در برابر آن خضوع میکند. در این صورت، رب چهرة الاه به خود میگیرد. این خضوع خاص، «عبادت» نام دارد. بنابراین، عبادت شیطان به این معنا است که انسان، شیطان را بر اثر پیروی مدام، ربّ خود بگیرد و در برابرش مفقاد گردد و خضوع کند و به او سمت الوهی یا معبودی دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
عبادت؛ عبادت خداوند؛ عبادت شیطان؛ اطاعت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,113 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,459 |