
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,894,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,941,468 |
تحلیل نظام بنادر شمال کشور در راستای توسعۀ منطقه ای | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 7، دوره 47، شماره 2، تیر 1394، صفحه 281-295 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2015.51250 | ||
نویسندگان | ||
جمال محمدی* 1؛ اکرم تفکری2 | ||
1دانشیار برنامهریزی شهری، گروه جغرافیای شهری، دانشکدة علوم جغرافیایی و برنامهریزی، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
بنادر از عوامل تسریعکنندة فرایند توسعة اقتصاد ملی/ منطقهای و محلی هستند و نقش تعیینکنندهای در سازماندهی به فضای ملی دارند. درواقع، هر منطقة جغرافیایی مزیتهای متفاوت جغرافیایی و محیطی برای توسعه دارد و همین امر سبب نابرابری در پیشرفت کشورها شده است. امکان دسترسی به آبهای آزاد و ارتباط با بندرگاههای بزرگ، همواره از عوامل مهم و اثرگذار در احیا و رشد تجاری کشورها بوده است. همچنین شرایط اقتصادی بنادر بهگونهای است که اغلب آنها به دنبال دستیابی به جایگاهی رقابتی در سطح بینالملل هستند، اما در این میان باید به نقش بنادر در توسعة داخلی و توسعة منطقهای نیز توجه کرد. هدف از این پژوهش، ارزیابی و شناخت بنادر دریای خزر برای توسعة این منطقه است. پس از بررسیهای کلی و مقایسة معیارهای مورد بررسی، از میان بنادر شمال کشور که در محدودة دریای خزر واقع شدهاند، سه بندر انزلی در استان گیلان و نوشهر و امیرآباد در استان مازندران، با توجه به ویژگیها، برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و با استفاده از منابع اسنادی و همچنین بهرهگیری از مدل AHP انجام شده است. نتایج حاصل از یافتههای تحقیق نشان میدهد که بندر انزلی در میان سه بندر مورد مقایسه، بهلحاظ معیارهای مورد بررسی، در مرتبة اول اهمیت قرار دارد. بههمینسبب، بهعنوان مناسبترین بندر برای توسعة منطقة شمال کشور انتخاب شد. | ||
کلیدواژهها | ||
بنادر شمال؛ توسعه؛ توسعة منطقهای؛ مزیت نسبی؛ AHP | ||
مراجع | ||
محتشمی، علی و محمدعلی خاتمی فیروزآبادی، 1390، ارائة یک متدولوژی جهت تخصیص تجهیزات و تسهیلات به بنادر با استفاده از ابزارهای تصمیمگیری چندمعیاره و شبیهسازی (مطالعة موردی: بندر شهید رجایی)، مجلة بینالمللی مهندسی و مدیریت صنعتی، سال بیستودوم، شمارة 2. رهنمایی، محمدتقی، 1389، توانهای محیطی ایران، چاپ دوم، مرکز نشر دانایی توانایی، تهران. پورطاهری، مهدی، 1389، کاربرد روشهای تصمیمگیری چندشاخصه در جغرافیا، چاپ اول، سمت، تهران. توفیق، فیروز، 1372، ارزشیابی چندمعیاری در طرحریزی کالبدی، مجلة آبادی، شمارة 11، صص 40- 43. اژدری عبدالمالکی، محمد، 1382، انتخاب سیستمهای حملونقل عمومی با استفاده از مدلسازی AHP، اخبار ترافیک، بهار و تابستان. چراغی، علیرضا، 1387، ایجاد و افزایش مزیت رقابتی در بنادر، مجلة بندر و دریا، شمارة 187. رضازاده شفارودی، معصومه، 1386، بندر انزلی، چاپ اول، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران. شرکت شهاب اندیشه، 1388، مطالعات توسعة منطقهای قم، چاپ اول، قم. زالی، نادر، 1379، سطحبندی توسعة منطقهای (مطالعة موردی: استان آذربایجان شرقی)، پایاننامة کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه شیراز، شیراز. زبردست، اسفندیار، 1380، کاربرد AHP در برنامهریزی شهری و منطقهای، مجلة هنرهای زیبا، شمارة 10، صص 13- 21. قدسیپور، سیدحسن، 1380، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی AHP، انتشارات دانشگاه امیرکبیر، تهران. سازمان بنادر و دریانوردی، 1388، گزارش عملیات بارگیری و تخلیه در بنادر، دفتر آمار و انفورماتیک، مدیریت و گزارش سالانه. سازمان بنادر و دریانوردی، 1388، راهنمای جامع حملونقل دریایی، دفتر آمار و انفورماتیک، مدیریت و گزارش سالانه. کاظمی آسیابر، علیرضا، 1390، مفاهیمپایداری محیط زیست، مجلة بندر و دریا، شمارة 180. یاسوری، مجید، 1388، بررسی وضعیت نابرابری منطقهای در استان خراسان رضوی، دوفصلنامة جغرافیا و توسعة ناحیهای، شمارة 12. مولایی، محمد، 1387، بررسی و مقایسة درجة توسعهیافتگی بخش کشاورزی استانهای ایران طی سالهای 1373 و 1383، فصلنامة اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال شانزدهم، شمارة 63. کلانتری، هاشم، 1390، راهکارهای افزایش سهم حملونقل ریلی در جذب بار از بنادر، مجلة بندر و دریا، شمارة 181.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,630 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,606 |