تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,200 |
تحلیلی بر نقش مذهب در توسعة گردشگری مذهبی | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
مقاله 8، دوره 46، شماره 4، اسفند 1393، صفحه 825-841 اصل مقاله (1.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2015.51220 | ||
نویسندگان | ||
میرنجف موسوی* 1؛ ناصر سلطانی2؛ علی باقری کشکولی3 | ||
1دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه ارومیه | ||
2استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه ارومیه | ||
3دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
گردشگران مذهبی، گردشگران فرهنگی هستند که برای زیارت اماکن، آثار و یادمانهای مذهبی، انجام اعمال مذهبی، آموزشهای دینی و گذراندن اوقات فراغت در مکانها و مراکز مذهبی جهان سفر میکنند. این پژوهش به نقش مذهب در توسعة گردشگری مذهبی میپردازد. نوع تحقیق، کاربردی و روش بررسی آن توصیفی- تحلیلی است. جامعة آماری، کلیة گردشگران داخلی و خارجی به زیارتگاه چکچک است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روشهای آمار استنباطی مانند ضریب رگرسیون، تحلیل واریانس و تحلیل مسیر و برای ارائة راهکارها از مدل تحلیلی سوات استفاده شده است. بر اساس نتایج تحلیل مسیر، متغیرهای وجود اماکن زیارتی زرتشتیان با میزان 822/0 و پایبندی به آیینهای مذهبی با میزان 752/0 بیشترین تأثیرها را در توسعة گردشگری مذهبی در شهرستان اردکان داشتهاند. همچنین نتایج مدل رگرسیون خطی ساده، برابر با 652/0 است؛ یعنی به ازای افزایش تعداد گردشگران، ساختار فضایی توسعة این شهرستان نیز افزایش مییابد. به عبارت دیگر، افزایش تعداد گردشگران، موجب بالا رفتن توسعه و افزایش میزان شاخصهای اقتصادی آن در شهرستان اردکان میشود. همچنین ضریب همبستگی چندگانه (R) محاسبة رابطة اعتقادات مذهبی و توسعة اماکن زیارتی و مقدسه را با میزان 812/0 تأیید میکند که نشان میدهد 2/61 درصد از تغییرات توسعة اماکن زیارتی و مقدسه، ناشی از اعتقادات مذهبی است. به عبارت دیگر، در مناطقی که اماکن دینی و مذهبی دارند، سطح توسعة گردشگری مذهبی بسیار بالاتر است. در نهایت، راهبردهایی چون تلاش در جهت احداث تأسیسات و تجهیزات رفاهی در اماکن زیارتی، استفاده از جشن مهرگان بهعنوان فرصتی برای ارسال پیام صلح و دوستی ایرانیان به جهان، تبلیغات گسترده برای جذب گردشگران و استفاده از درآمدهای مکانهای زیارتی برای بهسازی و حفاظت از آنها، سبب توسعة گردشگری مذهبی در شهرستان اردکان و استان یزد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی راهبردی؛ زیارتگاه چکچک؛ شهرستان اردکان؛ گردشگری مذهبی | ||
مراجع | ||
1. Bahar, M. 2007, From Myth to History,. Cheshmeh publication, Tehran. (In Persian) 2. Biranovand, E., 2008, Spatial Analysis of Ecotourism Attractions in City of Khorramabad, MA thesis, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Isfahan. (In Persian) 3. Boyer, M., 1999, Le Tourism de L' a 2000,. Lyon: Press Universities the Lyon. 4. Campo, J.E., 1998, American Pilgrimage Landscapes, Annals of the American Academy of Political and Social Science 558: 40–56. 5. Clark, M., 1991, Developments in HumanGeography: Niches For a Christian Contribution, Area 23(4): 339–345. 6. Davani, A., 1997, Islam and theTravel, Articles Collections of the first conference Islamic Republic of Iran, Volume 1, pp. 88-102. (In Persian) 7. Digance, J. and Cusack, C., 2002, Glastonbury: ATouristTown for AllSeasons, InDa nn, G, M, S, (ed) The Tourist as a Metaphor of the Social World, Wallingford: CAB International. 8. Dinars, A., 2006, Tourism and Religious, Journal of Zaier, No. 120, pp. 54-60. (In Persian) 9. Drimba, O., 1990, Astoria Culture IsCivilization, vol. 3, Ed.itor StenRifica, Bucurecte. 10. Durant, J. 1998, History of Civilization, translated by Ahmad Aram, First and Second Volume, Third edition, Tehran. (In Persian) 11. Friedland, R., 1999, When God walks in History, Tikkun 14(3): 17–22. 12. Ghare Nezhjad, H., 2007, Introduction to the Development of Tourism and Hospitality, First edition, Islamic Azad University publication, Najaf Abad. (In Persian) 13. Graham, B. and Murray, M., 1997, The Spiritual and the Profane: the Pilgrimage to Santiago de Compostela, Ecumene 4(4): 389–409. 14. Griffin, J., 1994, Order of Service, Leisure Management 14(12): 30–32. 15. Haab, B. 1996, The Way As an Inward Journcy: An Anthropological Enquiry Into the Spirituality of Present – Day Pilgrims to Santiago, confraternity of St. James Bulletin, 56. 16. Inoue, N., 2000, From Religious Conformity to Places, Social Compass 47(1): 21–32. 17. Jacowski, A., Ptaszycka-Jackoska, D., and Soljan, I. 2003, The World system of pilgrimage centers Tourism, 12(2). 18. Kavian Far, S., 2005, Tourism in France and the World, Journal of Municipalities Journal, No. 78, pp. 62-74. (In Persian) 19. Khosravi, H., 2007, Obstacles and Problems of Tourism Development in Qom Province, Journal of Geography Education, No. 80. (In Persian) 20. Kong, L., 2001, Religion and Technology: Refiguring Place, Space, Identity and Community, Area 33(4): 404–413. 21. Koskansky, O., 2002, Tourism, Charity, and Profit: the Movement of Money in Moroccan Jewish Pilgrimage, Cultural Anthropology 17(3): 359–400. 22. Kosti, F., 1998, The Enchantment of Religious Tourism: the Case of Mount Athos, Greece, Variety Studies 15(4): 5–13. 23. Lowenthal, D., 1997, The Heritage Crusade and the Spoils of History, London: Viking, London. 24. MacCannell, D., 1973, Staged Authenticity: Aarrangements of Social Space inTouristSettings, American Journal of Sociology 79(3): 589–603. 25. MacWilliams, M.W., 2002, VirtualPilgrimages on the Internet, Religion 32: 315–335. 26. Mansouri, A., 1997, The Role of Tourism in Shiraz Urban Planning, Geography Ph.D. dissertationThesis, University of Isfahan. (In Persian) 27. Mohammadi, S.A. & et al. 2003, Sequential Path Mode for Determination Interrelation aAmong Yield and Related Characters in Maize, Grop. Sci, 43, pp 1690- 1667. (In Persian) 28. Momeni, M., et al., 2008, Structure and Function of Religious - Cultural Tourism and nNeed for iIntegrated mManagement in Mashhad metropolisMetropolis, Journal of Geography and Development, Sixth YearVol. 6, No. 11, pp. 25-1. (In Persian) 29. Mousavi, M. N. Abdolahzade, M and Ali Bagheri Kashkouli (2014), Religious Tourism (nature and concepts), Arad Press, Tehran, 85. (In Persian) 30. Mousavi, M. N., 2009, Analysis of Boundary Function for the Spatial Structure of the Border Towns, Geography and Urban Planning Ph.D. dissertationThesis, University of Isfahan. (In Persian) 31. Nolan, M. L. and; Nolan, S. 1989, Christian Pilgrimage in Modern Western Europe, Chapel Hill,: The University of North Carolina Press. 32. Nolan, M.L. and Nolan, S., 1992, Religious Sites as Tourism aAttractions in Europe, Annals of Tourism Research 19: 68–78. 33. Olsen, D.H. and Guelke, J.K., 2004, Spatial Transgression and the BYU Jerusalem Center Controversy, Professional Geographer 56(4): 503–515. 34. Olsen, D.H. and Timothy, D. J., 1999, Tourism 2000: Selling the Millennium, Tourism Management 20: 389–392. 35. Paasi, A., 2003, Region and Place: Regional Identity in Question, Progress in Human Geography, 27(4): 475–485. 36. Papoly Yazdi, M. H. and Saghaei, M., 2007, Tourism (Nature and Implications), first edition, published by the Ministry of Islamic Culture and Guidance, Tehran. (In Persian) 37. Preston, J. J., 1992, Spiritual magnetismMagnetism: An Organizing Principle for the Study of Pilgrimage, in A. Morin's (ed.) Sacred Journeys: The Anthropology of Pilgrimage, Westport, CT: Greenwood, CT. 38. Rahim Poor, A. and Seyed Hoseini, S. D., 2000, The Features of Islamic Tourism Mahia publication. (In Persian) 39. Rezvani, A. A., 2006, Geography and Tourism, Sixth edition, Payame Noor University publication, Tehran. (In Persian) 40. Riesebrodt, M., 2000, Fundamentalism and the Resurgence of Religion, Number 47: 266–287. 41. Rountree, K., 2002, Goddess Pilgrims as Tourists: Inscribing Their Body throughSacredTravel, Sociology of Religion 63(4): 475–496. 42. Sharf, R.H. 1998, Experience, Critical Terms for Religious Studies, in M. C. Taylor (ed.), Critical Terms for Religious Studies, Chicago: University of Chicago Press Chicago. 43. Smith, M. K., 2003, Holistic Holidays: Tourism and the Reconciliation of Body, Mind and spiritSpirit,. Tourism Recreation Research 28 (i). 44. Stump, R. W., 2000, Boundaries of Faith: Geographical Perspectives on Religious Fundamentalism, Lanham, MD: Rowman & Littlefield, Lanham. 45. Umbelino, J., 1999, Laser a Traditional Lisboan: Centro the Studios the Geographic a Plane amen Regional,. Series Studios. 46. Voyé, L., 2002, Popular Religion andPilgrimages in Western Europe,” in W.H. Swatos an 47. Vukonic, B., 1996, Tourism and Religion,. Great Britain: Pergamon, Great Britain. 48. Wang, G.M, S. Kany &and O. Moreno., O., 1999, Genetic aAnalysis of gGrain fFilling rRate and dDuration in mMaize Field Crops res, 61, pp. 211-222. 49. Williams, W. A. B. Jones &and M. Demment, M., 1990, A Concise Table for Path AnalysisStatistic, Agron), 82, pp 1022-1024. 50. York, M., 2002, Contemporary Pagan Pilgrimages, in W.H. Swatos and L. Tomasi (eds) From Medieval Pilgrimage to Religious Tourism, Westport, CT: Praeger, CT. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,044 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,641 |