![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,707,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,941,645 |
دو مضمون آب و آتش در همنوایی شبانة ارکستر چوبها | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 10، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 167-183 اصل مقاله (274 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2013.50914 | ||
نویسندگان | ||
الهه سادات هاشمی* 1؛ ژاله کهنمویی پور2 | ||
1دانشجوی دکترای ادبیات فرانسه، دانشکدة زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، ایران | ||
2دانشگاه تهران- دانشکده ی زبان های خارجی | ||
چکیده | ||
نقد مضمونی، رویکردی نو در نقد ادبی است که در دهة پنجاه میلادی شکل گرفت و سرآغاز نقد نو محسوب میشود. بانی این نوع نقد را گاستون باشلار و نقد دنیای خیالش میدانند. گاستونباشلار به بررسی تصاویر ناخودآگاهی که در متن با تخیل بر روی ماده شکل گرفتهاند، میپردازد. به نظر باشلار این عناصر چهارگانهاند که به خیالپردازیهای آدمی پر و بال میدهند. در مقالة حاضر، با رویکرد باشلار به بررسی مضمون آب و آتش در رمان همنوایی شبانة ارکستر چوبها میپردازیم. در حالی که آب در این رمان دو نقش متضاد مرگآفرینی و زایندگی دارد. آتش نیز بیانگر تصاویر مرگ، ویرانی و نیز مجازات است. ولی مثالهای مربوط به مرگآفرینی آب نیز از چیرگی این بعد و همسویی آن با موتیف مرگ که از مضامین غالب این رمان است، نشان دارد. بررسی غریزههای مرگ و حیات در راستای تبیین و توضیح مضامین از طریق نقد روانکاوانه گویای کشش به سوی مرگ و خودویرانگری راوی داشته و با مرگآفرینی مضامین آب و آتش همخوانی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
همنوایی شبانة ارکستر چوبها؛ نقد مضمونی؛ باشلار؛ آب؛ آتش؛ مرگ؛ غریزة حیات و مرگ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,882 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,021 |