![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,707,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,941,757 |
تحلیل نگرة پدیدارشناسی در شناختشناسی شازده کوچولو | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 6، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 95-112 اصل مقاله (286.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2013.50910 | ||
نویسنده | ||
علی اکبر سام خانیانی* | ||
زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
یکی از ابعاد مهم شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری (1944- 1900) نگرة پدیدارشناسی داستان است. گویا این رویۀاثرمورد توجه پژوهشگران داخل و خارج قرار نگرفته است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی ثابت میکند که شازده کوچولو در واقع کودک فلسفی درون نویسنده (راوی) است. واکاوی رفتار، گفتار، سازمان ذهنی و شخصیت شازده کوچولو و شخصیتهای همسو و مثبت داستان و تصاویر ثابت میکند که این اثر تحت تأثیر نگرة پدیدارشناسی نگاشته شده است: تأکید بر نیروی طبیعی شناخت کودک، گذر از ظاهر(قشر) و تأکید شازده کوچولو بر پنهان بودن اصل، عدم انطباق دو تصویر کلاه و صندوق با مدلول مورد نظر، نقد آگاهی و توجه دادن خواننده به بازشناسی پدیدههای طبیعی و اجنماعی از نشانههای این نگرة است. همچنین کنش اهلی کردن، مکانهای نمادین داستان مانند سیاره و ستاره، افریقا، جنگل طبیعی، صحرا، آبادی و تعبیراتی مانند تنهایی نیز تحلیل پدیدارشناختی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آنتوان دوسنت اگزوپری؛ شازده کوچولو؛ پدیدارشناسی هوسرلی؛ نقد آگاهی؛ شناختشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,998 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,677 |