![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,707,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,941,407 |
فنون بازنمایی باروک در هزارتوهای قلعة هاوارد بارکر | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 37-56 اصل مقاله (290.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2013.50907 | ||
نویسندگان | ||
مریم سلطان بیاد* 1؛ طاهره رضایی* 2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه تهران-دانشجوی دکتری | ||
چکیده | ||
نوشتار پیش رو در صدد آنست تا با بررسی دراماتورژی هاوارد بارکر در نمایشنامهاش قلعه، که اولین بار در سال 1985 توسط شرکت تئاتر رویال شکسپیر (RSC) به نمایش درآمد، پرده از فنون بازنمایی باروک بهکار رفته در این نمایشنامة سیاسی بردارد. در این مقاله نویسندگان سعی دارند تا با تکیه بر خوانش دلوز از معماری باروک و همچنین نظریات فوکو در رابطه با بازنمایی باروک، نمایشنامة قلعه را تجلی ظرافت، پیچیدگی و خوف حاکم بر معماری هزارتوی قلعه معرفی کنند. در این راستا، قلعه تصویری نمادین از خُردجهانی است که بازتاب شکلگیری جهان کلان نمایش است. مقاله با بررسی این موضوع، به این نتیجه میرسد که در نمایش سیاسی بارکر، خلاف نمایشهای سیاسی باب روز که بازنمایی واقعیت را ملاک قرار میدهند، «بازنمایی بازنمایی» تنها نوع ممکن بازنمایی است و نمایش بارکر با رد امکان و حتی کارایی بازنمایی واقعیت بیرونی، نمایشنامه خود را لایهدار و تودرتو میکند که نتیجه آن خلق ساختاری به تکلف و غنای معماری باروک است. | ||
کلیدواژهها | ||
هاوارد بارکر؛ قلعه؛ نمایش سیاسی؛ باروک؛ بازنمایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 828 |