تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,730 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,853 |
تحلیل سرعت به روش شباهت تفاضلی خودران با قدرت تفکیک بالا | ||
فیزیک زمین و فضا | ||
مقاله 4، دوره 40، شماره 2، تیر 1393، صفحه 45-57 اصل مقاله (477.66 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jesphys.2014.50631 | ||
نویسندگان | ||
عادل مجیدی1؛ حمیدرضا سیاهکوهی2؛ رامین نیکروز1 | ||
1گروه زمینشناسی، دانشکده علوم، دانشگاه ارومیه | ||
2گروه فیزیک زمین، مؤسسة ژئوفیزیک دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از تحلیل سرعت، بهدست آوردن مقادیر سرعت برونراند نرمال درحکم تابعی از زمان دورافت- صفر نقاط میانی مشترک در طول خط برداشت لرزهای است. از آنجا که دقت نتایج تحلیل سرعت در روشهایی که بر پایه شباهت هستند، بستگی به روش بهکار رفته برای اندازهگیری شباهت دارد، عرضه روشی که قدرت تفکیک بیشتری را فراهم آورد ضروری است. اگرچه روش ضریب شباهت (Semblance coefficient) بهمنزلة متداولترین روش اندازهگیری شباهت، طیف سرعت با دقت خوبی را فراهم میآورد، اما افزایش پهنشدگی پیکهای طیف سرعت با ازدیاد عمق، عدم قطعیت در تعیین دقیق سرعت را افزایش میدهد. همچنین این روش در تشخیص رویدادهای تداخلی دریک پنجره زمانی کوتاه، وجود پدیده معکوس شدگی قطبیدگی و در مدلهای زمین با لایهبندی نازک، درست عمل نمیکند. برای بهدست آوردن طیف سرعت دقیقتر، در این مقاله دو روش جدید شباهت تفاضلی معین و شباهت تفاضلی خودران با قدرت تفکیک زیاد برای اندازهگیری شباهت معرفی میشود که بر پایه شباهت تفاضلی (Differential-semblance) هستند و با مقدار ضریب شباهت بهدست آمده وزندار میشوند. در این روشها از فن خودرانی (Bootstrapping)، برای چینش تصادفی ردلرزههای ثبت نقطه میانی مشترک استفاده میشود تا انحراف زمان رسید آنها را از حالت افقی بهتر نشان داده و موجب افزایش ضریب شباهت تفاضلی شود. این روشها با کمی هزینه محاسباتی بیشتر، قدرت تفکیک بیشتری را نسبت به روش شباهت متداول فراهم میآورند. افزایش در قدرت تفکیک طیف سرعت به وسیله روشهای پیشنهاد شده، با اجرای آنها روی دادههای لرزهای مصنوعی و واقعی آشکار و با روش مرسوم ضریب شباهت مقایسه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روش خودران؛ تحلیل سرعت؛ شباهت تفاضلی؛ تصحیح برونراند نرمال | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,733 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,447 |