تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,353 |
مطالعه تطبیقی پوسترهای شیگئو فوکودا و روشهای ایجاد خطای دید* | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 19، شماره1، خرداد 1393، صفحه 37-48 اصل مقاله (3.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.50295 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد فدوی1؛ عاطفه شیدمؤدب* 2 | ||
1دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده شیگئو فوکودا از نوابغ طراحی گرافیک ژاپن در زمان معاصر است. این هنرمند به منظور افزایش تأثیر مضاعف در مخاطبان آثارش، فرمها و اشکال را به گونهای با یکدیگر ترکیب کرده است که دارای روابط پیچیده، غیرواقعی و غیرقابل تصور باشند و ذهن مخاطب را درگیر خود سازند. این مقاله بر مبنای روش تطبیقی- تحلیلی به بررسی پوسترهای این هنرمند پرداخته و این فرضیه را مطرح میسازد که فوکودا از روشهای مختلف تکنیک خطای دید که عبارتند از تصاویر دو پهلو، بافتهای دو پهلو، تصاویر دو پهلوی سهبعدی، تصاویر غیرممکن، تداخل شکل و زمینه و تصاویر متداخل کمک گرفته و توانسته تصاویری مبهم و گمراهکننده ایجاد نماید. در جهت اثبات فرضیه، در ابتدا خطای باصرهی هندسی و تصویری توضیح داده شده و در ادامه انواع روشهای خطای دید معرفی و با پوسترهای فوکودا مورد قیاس قرار گرفتهاند. در این مقایسه سعی شده توضیحات مربوط به نحوهی استفادهی هنرمند از روشهای مذکور در فرآیند طراحی به صورت آموزشی و کاربردی ارائه گردند تا بتواند مورد استفاده طراحان قرار گیرد. نتایج حاصله نشان داد که طراح، بیشتر از فن فضای مثبت و منفی و روابط تصویر و زمینه استفاده نموده و در بعضی موارد نیز با ایجاد روابط غیرمنطقی بین پارهخطهای یک چند وجهی باعث ایجاد شگرد بصری در آثارش شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی گرافیک ژاپن؛ شیگئو فوکودا؛ خطای باصره هندسی؛ خطای باصره تصویری؛ پوستر | ||
مراجع | ||
رنابولدی، ماریو (1372)، پیدایش فرم، مترجم، مینا نوری، انتشارات دانشگاه هنر، تهران.
آرنهایم، رودلف (1386)، روانشناسی چشم خلاق، مترجم مجید اخگر، انتشارات سمت، تهران.
استینسون، اوکویرک(1390)، مبانی هنر: نظریه و عمل، مترجم محمدرضا یگانه-دوست، انتشارات سمت، تهران.
آیتاللهی، حبیبالله(1390)، مبانی نظری هنرهای تجسمی، انتشارات سمت، تهران.
ایتن، یوهانس (1372)، طرح و شکل ایتن، مترجم پیروز سیار، انتشارات سروش، تهران.
داندیس، دونیسا (1368)، مبادی سواد بصری، مترجم مسعود سپهر، انتشارات سروش، تهران.
کپس، جئورگی(1384)، زبان تصویر، مترجم فیروزه مهاجر، انتشارات سروش، تهران.
لیونیگاستون، آلن و الیزابل(1380)، فرهنگ طراحی گرافیک، مترجم فرهاد گشایش، نشرلوتس، تهران.
موناری، برونو (1375)، طراحی و ارتباطات بصری، مترجم پاینده شاینده، انتشارات سروش، تهران.
Fukuda,Shigeo(2005),Shigeo Fukuda Masterwork, Firefly Books.
Luckiesh , Matthew(1965), visual illusions; their causes, characteristics and applications, New York : DoverPublications. Wallschaeger ,Charles(1992), Basic Visual Concepts and Principles for Artists, Architects and Designers, New York :Mc Graw. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,185 |