
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,221,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,050,041 |
بررسی عوامل موثر در رویگردانی از سینما با تحلیلی بر خوشه بندی های مختلف مخاطبان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 19، 1(بهار و تابستان 1393)، فروردین 1393، صفحه 59-70 اصل مقاله (3.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.50016 | ||
نویسندگان | ||
مهدی نجفی سیاهرودی1؛ سید مسلم علوی* 2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد | ||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
چکیده صنعت سینما همواره از نظر قدرت فرهنگ سازی و اثراتی که از نظر نگرشی و رفتاری بر افراد جامعه می گذارد، شایسته توجه و برنامهریزی های اثربخشتری است. متاسفانه این صنعت در ایران جهت جذب مخاطبان در سالهای اخیر چندان موفق عمل نکرده است و سرمایهگذاران، تمایل خود را به سرمایه گذاری در این صنعت از دست دادهاند. این ناکامی ریشه در عوامل مختلفی دارد که با شناخت دقیق و برنامه ریزی در جهت رفع آنها می توان این روند را دگرگون کرد. از این رو و به منظور بررسی علل رویگردانی مخاطبان از سینما، مطالعهای در شهر رشت میان 470 نمونه صورت گرفت. در تحلیل روایی از روش محتوایی و در سنجش پایایی از دو روش کرونباخ و دو نیم کردن استفاده شد. یافتهها نشان داد که دلایل رویگردانی مخاطبان از سینما به 7 عامل تقسیم میشوند و مخاطبان در سه خوشه قرار می گیرند. خوشه اول بیشتر ناشناختهبودن کارگردان و تهیهکننده و خوشه دوم قیمت بالای بلیت را علت رویگردانی خود می دانستند. خوشه سوم که بزرگترین خوشه از مخاطبان به شمار می رود، عواملی همچون نامناسب بودن فضای فیزیکی سینما را در رویگردانی از سینما موثر می دانند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی صنعت سینما؛ رویگردانی مخاطبان؛ عوامل بوم شناختی؛ عوامل رفتاری | ||
مراجع | ||
فهرست منابع رضاداد، علیرضا (1385)، رابطه اقتصاد و سینما در ایران، گزارش نشست علمی معاونت پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، قابل دسترس در http://iscc.isu.ac.ir/lecture/850904.htm. فلاحتی، علی؛ بیرامی، محسن؛ لرستانی، سالار (1390)، بررسی عوامل موثر بر تقاضای سینما، همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار، کرمانشاه. گرایی نژاد، غلامرضا؛ هادی نژاد، منیژ؛ بختیاری، آرزو (1389)، بررسی و تحلیل عوامل موثر بر تقاضای سینمای ایران، فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، 11 (9)، صص147-180. لواسانی، محمد صادق (1391)، کاهش 34 درصدی مخاطب سینما در سال سپری شده، خبرگذاری ایسنا، 25 اسفندماه، کد خبر: 91122515990، قابل دسترس در http://isna.ir/fa/news/91122515990 موسایی، میثم؛ رحیمی، عبدالرحیم (1389)، برآورد تابع تقاضای سینما در ایران، مجله مدیریت فرهنگی، 4 (10)، صص81-98. موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان (1391)، سالن های بی تماشاگری که نداریم: کمتر از 250سالن فعال برای 70 میلیون جمعیت، مورخ 20/8/1391، قابل دسترس در http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=227662 نیک روان، انیسه؛ عاقلی، لطفعلی (1389)، تخمین تقاضای فیلم سینمایی در ایران، مجله تحقیقات اقتصادی، 46 (95)، صص221-242. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1390)، تعداد مخاطبان و قیمت بلیت در سینماهای ایرانی، واحد سینمایی، موسسه مطالعات و طرح ریزی فعالیتهای بصری و شنیداری، تهران. Ainslie, A., Drèze, X., & Zufryden, F. (2005). Modeling Movie Lifecycles and Market Share. Marketing Science, 24 (3), pp508-517.
Austin, B. A. (1981). Film Attendance: Why College Students choose to see their most recent film. Journal of popular film and television, 9 (1), pp43-49.
Austin, B. A., & Gordon, T. F. (1987). Movie genres: Toward a conceptualized model and standardized definitions. In B. A. Austin (Ed.), Current research in film: Audiences, economics and law (3: 12–33). Norwood, NJ: Ablex.
Cameron, S. (2005). The demand for cinema in the United Kingdom. Journal of cultural economics, 14 (1), pp35-47.
Collins, A., & Hand, C. (2005). Analyzing movie going demand: An individual-level Cross-Sectional approach. Managerial and Decision Economics, 26 (5), pp319-330.
D’Astous, A., & Touil, N. (1999). Consumer evaluations of movies on the basis of critics’ judgments. Psychology and Marketing, 16, pp677–694.
De Silva, I. (1998). Consumer selection of motion pictures. In B. R. Litman (Ed.), the motion picture mega industry (144–171). Needham Heights, MA: Allyn Bacon.
Desai, K. K., & Basuroy, S. (2005). Interactive Influence of Genre Familiarity, Star Power, and Critics’ Reviews in the Cultural Goods Industry: The Case of Motion Pictures. Journal of Psychology and Marketing, 22 (3), pp203–223.
Dewenter, R., & Westermann, M. (2005). Cinema demand in Germany. Journal of Cultural Economics, 29 (3), pp213-231.
Dominick, J. R. (1987). Film economics and film content: 1963–1983. In B.A. Austin (Ed.), Current research in film: Audiences, economics, and law (3: 136–162). Norwood, NJ: Ablex.
Garboua, L. L., & Montmarquette, C. (2002). The Demand for the Art, Cirano and Department of Economics, University of Montreal.
Hadida, A. (2009). Motion Picture Performance: A Review and Research Agenda. International Journal of Management Reviews, 11 (3), pp297-335.
Herlina, D. S. (2012). Identifying Key Factors Affecting Consumer Decision Making Behavior in Cinema Context: A Qualitative Approach. International Conference on Business, Economics, Management and Behavioral Sciences, Dubai.
Kim, S., & Park, D. (2010). Addictive Behavior cinema demand: Evidence from Korea, Economic Growth center Working Paper Series. Nanyang Technological University. Singapore.
Levin, A. M., Levin, I. P., & Heath, C. E. (1997). Movie stars and authors as brand names: Measuring brand equity in experiential products. In M. Brucks & D. MacInnis (Eds.), Advances in consumer research, pp175–181.
Litman, B. (1983). Predicting Success of Theatrical Movies: An Empirical Study. Journal of Popular Culture, 16 (4), pp159-175.
Litman, B., & Kohl, L. S. (1989). Predicting financial success of motion pictures: The ’80s experience. Journal of Media Economics, 2, pp35–50.
Mohammadian, M., & Sezavar Habibi, E. (2012). The Impact of Marketing Mix on Attracting Audiences to the Cinema. International Business and Management, 5 (1), pp99-106.
Mousai, M. (2011). Demand for going to Cinema in Iran. American Journal of Scientific Research, pp34-46.
Rahimi, A., Mousai, M., Azad, N., & Syedaliakbar, S. M. (2012). Studying the Effective Factors on Cinema Demand in Tehran: A Regression Model. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 4 (13), pp1911-1921.
Redondo, I., & Holbrook, M. B. (2010). Modeling the appeal of movie features to demographic segments of theatrical demand. Journal of cultural economics, 34 (4), pp299-315.
Reinstein, D. A., & Snyder, C. M. (2005). The Influence of Expert Reviews on Consumer Demand for Experience Goods: A Case Study of Movie Critics. The Journal of Industrial Economics, 53 (1), pp27-51.
Simmons, J. (1994). A “thumbs up” pulls in the audience, Wall Street Journal, March 25, p. B1.
Sisto, A., & Zanola, R. (2004). Rational addiction to cinema? A dynamic panel analysis of European countries, POLIS department’s Working Papers. Department of Public Policy and Public, Choice, Via Cavour, 84, 15100 Alessandria, Italy.
Sochay, S. (1994). Predicting the performance of motion pictures. Journal of Media Economics, 7, pp1–20.
Thurau, H. T., Walsh, G., & Wruck, O. (2001). An Investigation into the Factors Determining the Success of Service Innovation: The Case of Motion Picture. Academy of Marketing Science Review, 6, pp1-23.
Wallace, W. T., Seigerman, A., & Holbrook, M. B. (1993). The role of actors and actresses in the success of films. Journal of Cultural Economics, 17, pp1–27.
Walls, W. D. (2005). Modeling movie success when nobody knows anything: conditional stable distribution analysis of film returns. Journal of cultural economics, 29 (3), pp177-190.
West, P. M., & Broniarczyk, S. M. (1998). Integrating multiple opinions: The role of aspiration level on consumer response to critic consensus. Journal of Consumer Research, 25, pp38–51.
Yamamura, E. J. (2008). Socio-economic effects on increased cinema attendance: The Case of Japan. Journal of Socio-Economy, 37 (6), pp2546-2555.
Yamamura, E. J. (2009). Rethinking rational addictive behavior and demand for cinema: A study using Japanese panel data. Applied Economics Letters, 16 (7), pp 693-697.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,027 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,923 |