تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,696 |
تعداد مقالات | 72,308 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,438,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,269,791 |
نقشِ تحریرها در صورتبندیِ گوشههای ایرانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 19، 1(بهار و تابستان 1393)، فروردین 1393، صفحه 37-46 اصل مقاله (1.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.50014 | ||
نویسنده | ||
علی کاظمی* | ||
کارشناس ارشدِ رشتهی نوازندگی موسیقی ایرانی، دانشگاه هنر، تهران | ||
چکیده | ||
چکیده در این مقاله تلاش بر این است که بر پایهی 5 آوانگاری از اجراهای برخی اساتیدِ آوازِ ایران با رهیافتی تطبیقی- تحلیلی و با استفاده از مفاهیمِ شِنکِر در آنالیزِ موسیقی، قسمتی از نقشهای متنوع تحریرها در موسیقی دستگاهی بررسی شود. تحلیلِ این نمونهها، که همگی از درآمدِ دستگاه چهارگاه انتخاب شدهاند، صرفاً با تکیه بر تحریرهای بخشِ آغازینِ این اجراها انجام خواهد شد. در این بررسی، با تکیه بر مبحثِ سیرِ نغمگی، نشان داده خواهد شد که تحریرها، به عنوان مهمترین عنصرِ تزئینی در موسیقی دستگاهی، در بسترِ مُدی که در آن اجرا میشوند، معنا پیدا میکنند و ما با توجه به این بستر است که میتوانیم نحوة عملکرد تحریرها را توضیح دهیم. نیز با تکیه بر تحلیلِ نمونهها و ترسیمِ نمودارهایِ آنالیزی، تلاش خواهد گردید نحوة شکل یافتنِ صورت و پیکرة گوشهها، و به تبع آن دستگاههای ایرانی، به واسطة تحریرها، که میتواند کمک شایانی باشد برای درکِ ما از ساز و کار گوشهها و دستگاهها، بازنمایی شود. گسترش و بسطِ یک صدا و نیز یک سلولِ مُدال خاص؛ کمک به گذار از نغمهای به نغمة دیگر و نیز از سلولی مُدال به سلولِ مُدال دیگر و نیز پرداختِ انواع فرودها در موسیقی دستگاهی، از جمله مهمترین نقشهای متنوع تحریرها به شمار میآیند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی تحریر؛ گوشه؛ موسیقی دستگاهی؛ سِیرِ نغمگی؛ آواز ایرانی | ||
مراجع | ||
اقبال آذر، ابوالحسن (1378الف)، آوازهای اقبال آذر، موسسه ی فرهنگی و هنری ماهور، تهران، نوار کاست.
امیرقاسمی، سلیمان (1380)، کمانچهی دورهی قاجار، موسسه ی فرهنگی و هنری ماهور، تهران، نوار کاست.
حجاریان، محسن (1386الف)، نگاهی به کاستیها و ناروشنیهای تئوریکی عبدالقادر مراغی، گاهنامهی فرهنگشناسی موسیقی ایران، شمارهی چهارم، صص 2-24.
خالقی، روح الله (1387)، سرگذشت موسیقی ایران، انتشارات صفیعلیشاه، تهران.
دوامی، عبدالله (1376)، ردیف آوازی، تاریخ ضبط 1354، موسسه ی فرهنگی و هنری ماهور، تهران، نوار کاست.
سید احمدخان (1380ب)، تار دوره ی قاجار، موسسه ی فرهنگی و هنری ماهور، تهران، نوار کاست.
فلدمن، والتر (1386)، منابع عثمانی دربارهی گسترش تقسیم، ترجمهی ساسان فاطمی، فصلنامهی موسیقی ماهور. شمارهی 37، صص 141- 170.
ظلی، رضاقلی میرزا (1378)، آثار جاویدان ردیف آوازی موسیقی ایران: رضاقلیمیرزا ظلی، چهارباغ، نوارکاست.
کاظمی، علی (1390 ب)، ترنمهای آوایی در آواز ایرانی: مطالعهی موردی درآمد دستگاه چهارگاه، نشریه هنرهای زیبا ـ هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 43، صص 23 – 32.
کدوالادر آلن و دیوید گانیه (1391)، مفاهیم شنکر در آنالیز موسیقی تونال، ترجمهی محسن الهامیان، نشر دانشگاه هنر، چاپ اول، تهران. وزیری، قمرالملوک (بیتا ج)، صفحهی چهارگاه، همراه با تار مرتضیخان نیداوود و با مطلع: با سر زنده برازنده تنی باید داشت. Miller, Lloyd Clifton (1999), Music and song in Persia, The Art of Avaz, Curzon Press, First published, Printed in Great Britain. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,890 |