
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,192,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,023,897 |
سیر تطور تنظیم آوازهای محلی ایرانی برای کُر و رهیافتهای نوین | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 19، 1(بهار و تابستان 1393)، فروردین 1393، صفحه 25-36 اصل مقاله (4.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2014.50013 | ||
نویسنده | ||
حمید عسکری رابری* | ||
دکترای موسیقی شناسی از انستیتو هنر آکادمی ملی علوم ارمنستان | ||
چکیده | ||
چکیده این مقاله برای نخستین بار به مطالعة " تنظیم آوازهای محلی ایرانی برای کُر" در تاریخ موسیقی نوین ایران میپردازد. اهمیت بررسی این قالب موسیقایی در طرح مسائل متعددی است که فرایند "تنظیم" را مستلزم فعالیت پیچیدة آهنگسازی ساخته، و آن را از صرف یافتن صداهای متناسب با آواز محلی (هارمونیگذاری) فراتر برده است. در پژوهش حاضر با تکیه بر تحلیل نمونههای آثار آهنگسازانی همچون روبن گریگوریان، سرگئی آغاجانیان، ثمین باغچه بان، محمد تقی مسعودیه و حمید عسکری، ضمن نشان دادن ویژگی ها و امکانات این گونة "تنظیم"، به تبیین دستاوردهای هنری آهنگسازان در این قالب پرداخته شده است. این تحلیل ها عمدتاً مرتبط با فرم، ساختار، هارمونی، پلی فونی و کلام میباشند. این پژوهش نشان میدهد که آهنگساز چگونه با نگرشی زیباشناسانه موفق به آفرینش چنان تابلوی رنگین صوتی میگردد که هم حیاتی نو به آواز محلی بخشیده و هم بعنوان یک اثر خلاقانة مستقل قابل مطالعه است. قالب "تنظیم آوازهای محلی برای کُر"، راه حلهای جدیدی در فرهنگ موسیقی یکصدایی ایران عرضه نموده و از این طریق در عرصة موسیقی ملی، رهیافتهای نوینی بویژه در زمینة هارمونی مُدال، الگوهای پلی فونیک و اسلوبهای ساختاری و آوایی نوین ارائه کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی تنظیم؛ آوازهای محلی؛ کُر؛ موسیقی ایرانی | ||
مراجع | ||
بارتوک، بلا(1377)، چند مقاله دربارة موسیقی محلی، ترجمه: سیاوش بیضایی، رودکی، تهران.
بینش، محمد تقی (1382)، شناخت موسیقی ایران، دانشگاه هنر، تهران.
پورتراب، مصطفی کمال (1385)، اصالت و تغییر پذیری آن در موسیقی ایران، فصلنامه هنر، شماره 69، صص 182-172.
حنانه، مرتضی (1367)، گامهای گمشده، سروش، تهران.
حنانه، مرتضی (1350)، هارمونی چهارم ها، مجلة موسیقی، دورة سوم، مرداد - دی ماه 133-132، صص 45.
درویشی، محمد رضا (1380)، از میان سرودها و سکوت ها، ماهور، تهران.
فاطمی، ساسان (1384)، تاملی بر ضرورت نوآوری در موسیقی ایرانی، ماهور، سال هشتم، شماره 30، صص 201-189.
گریگوریان، روبیک(1327)، ترانه های روستایی ایران، نشریه پرورش افکار جوانان ارامنه، تهران.
مبشری، لطف الله (1323)، آهنگهای محلی (دفتر اول: ترانه های ساحل دریای مازندران )، تنظیم کننده: روح الله خالقی، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران.
مسعودیه، محمد تقی ( 1377)، چند صدایی در موسیقی ایران، هنرهای زیبا، شماره 3، صص 104-95.
مسعودیه، محمد تقی( 1383)، مبانی اتنوموزیکولوژی، سروش، تهران.
Aghajanyan, Sergey (2010), Choir Songs, Yerevan. Atayan, Robert ( 1969), A few remarks on Komitas’s musical heritage , History – Linguistics, 4, 15-29 Golovinsky, Grigory (1981), The composer and folklore, Musika, Moscow. Kolar Anu (2004 ), Folk hymns as source of Cyrillus Kree’s Composition, Fontes artis musicae, July – December, 51, 3-4. Ota, Mineo( 2006), Why is the “spirit” of folk music so important? On the historical background of Bella Bartok’s views of folk music, Review of the asthetics, 37, 33-46. Zemsovsky, Izali (1978), The folklore and composer, Soviet Union composers, Leningrad- Moscow. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,227 |